פולקסווגן אמארוקכשקונצרן פולקסווגן מציג רכב חדש, הוא בדרך כלל מציג מתכון. קח מנוע (רצוי עמוס בטכנולוגיה חדשנית), הוסף ככל הבא ליד תיבות הילוכים, ערבב פנים ומכלולי שיכוך משני דגמים לפחות, וסיים הכול בעיצוב עדכני. כבר כתבתי לא פעם שפיאט המציאו את הפלטפורמה המודולרית עם הטיפו בסוף שנות ה-80' ופולקסווגן הפכה את השימוש בה לאומנות (והיא כעת לוקחת אותה צעד נוסף קדימה עם פלטפורמת ה-MQB). המפגש עם האמארוק היה אם כן חידוש מרענן – כי כשמדובר בטנדר עבודה, אי אפשר להשתמש במכלולים של גולף...

הסמל הנכון
למרות שתור הזהב של טנדרי העבודה בישראל חלף ומכירות הסגמנט הצטמצמו לכדי כ-3,000 יחידות בשנה, בראייה עולמית פולקסווגן חייבת ייצוג בקטגוריה הזו. בעיקר ביבשות אמריקה אבל גם באירופה, יש דרישה לטנדרי עבודה חסונים. בשוק הגרמני האמארוק כבר מוביל את מכירות הקטגוריה. בואו ננסה להבין ביחד למה.
פולקסווגן אמארוק: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

את מבחן המראה פולקסווגן אמארוק בקלות יתרה. הוא משדר חוסן, אגרסיבי במידה. הזיהוי המשפחתי בחסות גופי התאורה סביב והשבכה הקדמית ברורים לחלוטין.
תחת מכסה המנוע נמצאים 3 מנועי טורבו דיזל, כשהחזק מכולם הוא שנכח בהשקה ויגיע לישראל. זהו מנוע 4 צילינדרים, טורבו-דיזל, מסילה משותפת בנפח של 1,968 סמ"ק. הנתונים נאים: 180 כ"ס ב-4,000 סל"ד ו-42.7 קג"מ החל מ-1,750 סל"ד. תיבת הילוכים בעלת 8 יחסי העברה (מתוצרת ZF) מעבירה את הכח אל ארבעת הגלגלים. ההנעה, בדגם הנבחן והרלוונטי לישראל, כפולה עם חלוקת כח של 60/40 לטובת הסרן האחורי.

לפי דפי הנתונים, שילוב המנוע-גיר הזה אמורים לשנע את שני הטון (1,985-2,199 ק"ג), ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות בדרך למהירות מירבית של 179 קמ"ש. נתון צריכת הדלק הרשמי מתאים מאוד לימים בהם דלק נמדד באונקיות ולא בליטרים. הגרסה החזקה והכבדה של האמארוק אמורה לצרוך ליטר אחד של סולר על כל 13.1 ק"מ, ומיכל דלק של 80 ליטר אמור להבטיח טווח נאה. מתחת לפני השטח מציע האמארוק את המפרט המקובל בסגמנט: שלדת סולם וקפיצי עלים מאחור. אלו האוהבים את השטח שלהם קשה ישמחו בוודאי לשמוע על האפשרות להזמין נעילה לדיפרנציאל האחורי.
פולקסווגן אמארוק: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

האמארוק מוגדר על ידי פולקסווגן כרכב עבודה שניתן להשתמש בו גם כרכב פנאי, והגרסאות היקרות אכן נראות כך, כאשר פגושים ומראות בצבע הרכב ופנסי ערפל מצליחים לייצר ניחוח יותר יוקרתי מגרסאות הפגושים השחורים. ואם רכב פנאי, אז צריך לדבר על תא הנוסעים, וכאן באמת שאין הפתעות – הצבעים והניחוחות מוכרים מאוד, במיוחד ברמת האבזור של רכבי ההשקה (ריפודי עור, צג שליטה, בקרת אקלים ועוד).

מתא הנוסעים נעבור אל משטח המטען שגודלו 155 ס"מ לאורך ו-162 ס"מ לרוחב (122 ס"מ בין תפיחות בתי הגלגלים האחוריים) ודפי הנתונים טוענים למשקל משא מותר של 611-835 ק"ג ויכולת לגרור עד 2.8 טון.
האמארוק עבר את מבחני הריסוק האירופאים בשנת 2010 עם ציון של 4 כוכבים. ציוד הבטיחות איתו הוא נבחן כלל כרית אוויר לנהג ולנוסע, שתי כריות צד ושתי כריות ראש. מערכת ABS ובקרת משיכה ויציבות הן חלק מהציוד הסטנדרטי. ישנו גם מצב שטח ל-ABS, שאמור לקצר משמעותית את מרחק הבלימה על משטחים לא סלולים. מערכת בקרת הגלישה במורד מופעלת אוטומטית עם המעבר למצב השטח של ה-ABS במהירויות של עד 30 קמ"ש. עוד באגף הטכנולוגי מתייצבת מערכת עזר לזינוק בעליה – גם בגרסה האוטומטית.

המכונה הנכונה?
האמארוק מרגיש בדיוק כמו שהוא אמור להרגיש – טנדר עבודה של פולקסווגן. זה אומר לדוגמא שתא הנוסעים קל להתמצאות ונעים מאוד לשהייה. המרווח לנהג טוב ותלונה יחידה עולה לגבי איכות החומרים וההרכבה, שהם בפירוש לא ברמה לה הורגלנו מהמותג הגרמני. בתוך העיר הרייד נעים מאוד, נוח ושקט למדי עם בידוד טוב של רעשים ומהמורות. על הכביש המהיר המצב פחות טוב – כמקובל בטנדרים, כאשר הטנדר לא עמוס ישנם הבדלי ריסון ברורים בין הסרנים והתחושה לעיתים לא נעימה במיוחד. המנוע ותיבת ההילוכים עושים תפקידם נאמנה, עם דחף ברור והחלפות הילוכים חלקות וכמעט לא מורגשות. לאור הנתונים המרשימים בדף הנתונים ציפיתי למעט יותר מחץ, אך בכל זאת מדובר ברכב כבד עם אווירודינמיות של לבנה...

הכביש המפותל בין רונדה למרבאה הוא מקום מצוין לסטייג' ראלי אספלט – אבל קצת פחות מתאים לטנדר מגודל וכבד, וככה בדיוק הרגיש האמארוק על הכביש התובעני והמסולסל הזה. אבל אם שם הוא הרגיש כמו אומן סטנד אפ בהלוויה, הראה האמארוק חיבה גלויה מאוד לקטע השטח שהכינו המארגנים לכבודו. הארסנל האלקטרוני גיבה את הברזלים הקשוחים במספיק משיכה בכדי להתגבר על עליות טחונות והצלבות של גיבורים. מעל לכולם הרשימה פעולת מערכת ה-ABS במצב שטח שקיצצה מטרים ברורים ממרחק הבלימה.
פולקסווגן אמארוק: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

סיפור הצלחה?
באירופה ובדרום אמריקה יכולה פולקסווגן לסמן וי גדול ליד שמו של האמארוק. הוא מקנה לה דריסת רגל בשוק גדול ומוסיף נדבך חשוב למכירות העולמיות של הקונצרן. בארץ ישווק האמארוק, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בגרסת הדאבל קבינה האוטומטית, החזקה והמאובזרת עם תג מחיר של כרבע מליון שקל. לא זול ולא פשוט. הכרעת דין נחרצת תגיע ברגע שנקבל אותו למבחן על שבילי הארץ מול הדור החדש של איסוזו D-מקס, מלך המכירות המכהן, שבדיוק נחת בארץ גם כן.