פולקסווגן חיפושית
גלגול שנות ה-2000 של החיפושית התרחק עשרות מונים מהספרטניות הזולה של הדגם המקורי, והפך לרכב מפונפן עם אגרטל לפרח על הדשבורד. הגימיק המעט מגוחך היווה ניסיון לקרוץ לערכים שהפכו מזוהים עם אייקון ילדי הפרחים, אך יש שיטענו כי הוא רק הדגיש את התהום הפעורה בין החיפושית המקורית למחליפתה המודרנית. במקומותינו, הפער הרעיוני קיבל משנה תוקף פיננסי עם הפרש של כמעט 25% במחיר בין החיפושית לגרסת הגולף המקבילה, ומיצב את הבאג הקטנה כמכונית פנאי לעשירים.
חיפושית המאה ה-21 אולי לא חוזרת לערכיה של המכונית המקורית, שהוצגה עוד טרם מלחמת העולם השנייה, אך מתקרבת אליה במעט לפחות במובן אחד – המחיר. לעומת הדגם הקודם, שבארצות הניכר מחירו היה דומה לשל הגולף, הפעם מחירה הבסיסי של החיפושית בגרמניה הוא כ-17,000 אירו, בעוד פולקסווגן גולף המקבילה עולה 2,000 אירו נוספים. סוף-סוף, מכונית העם חוזרת.
רטרו-מודרנית
במבט מהצד, צלליתה של פולקסווגן חיפושית כמעט זהה לשל זו הראשונה, למעט השמשה הקדמית המשתפלת בזווית אופקית. העיצוב כאן מוצלח משל "החיפושית החדשה" של 1998 – הרמוני ופחות מצועצע. דף הנתונים מספר על גדילה במרבית המימדים לטובת מרחב פנימי עדיף ושיפור היכולת הדינאמית. בפנים מתקבלת אווירה שמחה למדי, לפחות במכוניות ההשקה הצבעוניות ומרובות האבזור. העיצוב פשוט וכך גם איכות הפלסטיקה ורמת ההרכבה, אבל הנדסת האנוש טובה וכל המתגים והפקדים נוחים לשימוש.
פולקסווגן חיפושית: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
ריבוי מקומות אחסון ברחבי התא מספק פרקטיות נאה ותוספות כגון מסך המגע המוגדל למערכת השמע והניווט וכן השליטה המלאה מההגה משפרות משמעותית את חווית הנסיעה. ברמת הגימור הנמוכה, יש לציין, המצב פחות צבעוני ועיקר האבזור נעלם, כאשר רק בסעיף הבטיחותי מתקבלת החבילה המלאה, עם שלל בקרות וכן 4 כריות אוויר (כריות הצד מגינות על ראשיהם וגופם של הנהג והנוסע). ברמת הגימור האמצעית ("דיזיין") ישנם שיפורים מהותיים כמושבים איכותיים יותר ותא כפפות שני מול עיני הנוסע, בהומאז' לדגם המקורי. גימור "ספורט" מוסיף עוד התאמות עיצוביות וכאופציה ניתן לרכוש מערכת שמע משודרגת עם ניווט ומסך מגע, DVD ודיסק קשיח. יש גם מערכת סאונד מצוינת מבית Fender במחיר של 650 אירו, וכן פנסי קסנון, מושבי עור, בקרת אקלים, גג שמש פאנורמי, מערכת כניסה ללא מפתח ועם כפתור התנעה ומגוון חישוקים בגדלים המגיעים עד ל-19 אינץ' – כולם בתוספת תשלום.
בכל הנוגע להתמקמות בתא הנוסעים, החיפושית מצליחה אך גם נכשלת. מלפנים אין שום בעיית מקום וההגה והמושבים מתכווננים לאן שתרצו, אבל המושבים עצמם לא מספיק נוחים ותנוחת הישיבה איננה טבעית. מאחור יש מקום לשניים בצפיפות-מה, כאשר הברכיים הן הראשונות לסבול בעוד הראש דווקא נהנה מההשתפלות המאוחרת של הגג, ומקבל כ-6 ס"מ יותר מבעבר. עם זאת, הבעיה העיקרית מאחור נותרת מסעד הגב הישר מדי, שמכתיב תנוחת ישיבה כפופה שלא מתאימה לנסיעות ארוכות. תא המטען מספק בהחלט בגודלו, ונוח להטענה.

חיפושית הקצב
שלושה דגמי מנוע הציגה פולקסווגן בהשקה, ובעוד הדיזל איננו רלוונטי עבורנו (על אף שבדור הקודם הוא הפציע לתקופה קצרה), שני דגמי הבנזין המוגדשים עתידים להוות את מרכז המתקפה על נשות העשירונים העליונים. ה-1.2 ליטר TSI המוכר מספק 105 כ"ס ומומנט נאה מסל"ד תת-קרקעי. הוא לינארי, שקט וזריז בתגובותיו עבור מרבית מצבי הנהיגה. ה-1.4 ליטר כפול המגדשים הוא חזק משמעותית – 160 כ"ס – והעברת המקל בין מגדש-העל למגדש הטורבו סביב 3500 סל"ד, רציפה. אך זהו אינו מנוע ספורטיבי ולעיתים הוא לא ממהר מספיק להגיב למכת גז. רק גרסאות ידניות הוצעו בהשקה, והגיר עצמו נעים ורך לשימוש. להתרשמות מה-DSG נאלץ לחכות להשקה המקומית בשנה הבאה.
פולקסווגן חיפושית: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
רק עשו טובה, אל תשלמו אקסטרה על חישוקי ה-18 אינץ' העצומים. הם אמנם יפים מאוד, אך גם עטופים בצמיגי 235/45 שפוגעים קשות בנוחות הנסיעה של המכונית. המתלים עצמם מעט נוקשים וזה בולט בעיקר בתנועה עירונית, אך האשמה לפגיעה בחוליות הגב מוטלת על צמיגי הענק במכוניות ההשקה, שהוכתבו על-ידי מחלקת השיווק, מן הסתם. היתרון המשמעותי לצמיגים הנדיבים הוא רמת האחיזה האדירה, המאפשרת נהיגה על מגבלות המנוע בפיתולים הנהדרים של כבישי פורטוגל. על אף ההגה חסר התקשורת ניתן לנהוג במכונית בבטחון מלא בכל מצב, גם בזכות איזון השלדה המצוין והדיוק מההגה. חלקה האחורי של המכונית מרגיש מעט קל לעיתים, אך זווית הגלגול הקטנה והתחושה המהודקת והצפויה מספקים חווית נהיגה סמי-ספורטיבית מפתיעה לטובה.

אופרה אחרת
לפני כשנה וחצי, עוד בטרם הושקה המכונית, חילקה אופרה וינפרי 275 חיפושיות למי שהגיע לצפות בתוכניתה. די ברור שרובו ככולו של הקהל באותה תוכנית הורכב מנשים – וזהו אכן קהל היעד הטבעי של החיפושית. גרסאות ספורטיביות, ראשית עם ה-2.0 ליטר TSI הרגיל ומאוחר יותר גרסת R בדומה לגולף ולשירוקו, צפויות למשוך גם קהל גברי מסוים, אך אין ספק שמרבית מאמצי הפרסום יוקדשו למין החזק באמת.
נשות ארה"ב היוו את שוק היעד המרכזי עבור הדור הקודם של החיפושית – כמעט מחצית מ-1.2 מיליון המכוניות שהורכבו ב-12 שנות חיי הדגם, נמכרו בצפון אמריקה. אלינו תגיע המכונית בתחילת 2013 ובכדי לשפוט את מידת הצלחתה כאן נצטרך לדעת את מה שכרגע הוא בגדר נעלם: המחיר. זוהי אמנם מכונית שנקנית כסמל סטטוס ולא כמוצר צריכה פונקציונאלי נטו, ועיצובה העל-זמני בוודאי יתרום לכך, אך לא בטוח שפולקסווגן הלכו מספיק רחוק עם תחושת הייחודיות בתא הנוסעים. אם נוסיף לכך את העובדה שהיא זולה מהגולף בשווקים מסוימים (אך לא בארה"ב – וזאת על אף שהיא מיוצרת במקסיקו השכנה), נבין שתמחור רלוונטי עבורה הוא בסמיכות גדולה לשל הגולף. עדיף מלמטה.
פולקסווגן חיפושית: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
באשר לשאלה האם דור הפרחים של ימינו יקבל בברכה את חיפושית המאה ה-21 – לנערה היפה וזהובת השיער שעמדה על הטיילת למול חופי האוקיינוס האטלנטי, לא היה כל ספק. בעוברי מולה עם החיפושית הכחלחלה היא הרימה שתי אצבעות לסימון "וי", וחייכה.
הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון הקרוב של מגזין אוטו.