רולס רויס
טורסטן מולר אוסטבוס, מנכ"ל רולס רויס, מכיר היטב את תעשיית הרכב הבריטית. "המכונית הראשונה שלי בגיל 18 הייתה מיני והייתי חולה על בריטיות. בייחוד על יגואר E-טייפ. ולכן זה היה נפלא להיות אחראי על ההשקה העולמית של המיני החדשה. היא עזרה לי להכיר את התרבות הבריטית, את מה שנקרא 'בריטיות'. היא סייעה לי להבין איזה מינון של בריטיות צריך ברולס רויס. שואלים אותי 'מה ניתן לקחת ממיני לרולס?', אז למעשה כלום. אבל אתה מקבל תחושה של מה שניתן לשנות ומה שלא.
"מעבר לבריטיות אין דבר משותף. אמנם עשינו איתם את המיני גודווד שמושפעת מתאי הנוסעים של רולס רויס, אבל אנחנו לא נמכור דבר כזה כרולס רויס. ובכלל, אסור לנו לבנות מכוניות קטנות יותר. מכוניות קלות יותר כן, וזה עניין של טכנולוגיה. אבל רולס רויס צריכה גודל מסוים, הישיבה בה צריכה להיות מלכותית והיא צריכה להיות מאוד אקסקלוסיבית, ולכן אסור לנו לרדת בגודל מהגוסט. רולס-רויס היא מיוחדת ויוקרתית וצריך לשמור עליה כך. אני לא רוצה לראותה בכל פינה, אלא שתהיה משהו שפוגשים לעיתים נדירות. שאנשים יביטו בה כמו ביצירת אמנות וישאלו אם מותר להסתכל".

עד כמה חשובה הגוסט הארוכה?
"זה הפרק הבא בהיסטוריה המודרנית של המותג. זו מכונית ראשונה שיוצרה בייחוד לשוק הסיני, ודרך נוספת להבין מה זה לנסוע ברולס רויס. רבים מהלקוחות נוסעים בהן ביומיום ועם כל המשפחה. אבל בניגוד לציפיות אנחנו מקבלים הזמנות מכל העולם ולא רק מסין. ובכלל, הגוסט יכולה להתפתח למשפחה. כעת אנחנו חושבים על גרסה נוספת עם שתי דלתות, אבל כמו שאני תמיד אומר, 'אנחנו צריכים לייצר מכונית אחת פחות ממה שניתן למכור'.
עדיפה על מניות: אחד על אחד עם מנכ
צילום: מנהל
"הגוסט גם הביאה לקוחות צעירים ב-10 שנים. באירופה גיל הלקוחות נע בין 45 ל-50, אבל באסיה הוא עומד על 35. יש הרבה כסף חדש באסיה, אנשים עם רעיונות עסקיים טובים שהם לרוב הלקוחות הפוטנציאלים שלנו".

איך אתם מסתכלים על הנושא החשמלי?
"היתרון שלנו הוא שאנחנו מכירים כל לקוח, אז בנינו את ה-102EX כדי להציג להם את הרעיון. כבר 300 לקוחות נהגו בה וה'תור' עדיין נמשך. אותנו מעניין לראות אם הלקוחות בכלל מעוניינים לרכוש כזו מכונית, וכרגע האהדה אינה גדולה. הלקוחות לא אוהבים את הטעינה הארוכה והטווח המוגבל".

האם אתה מוצא עדיין קשר לעבר?
"רולס רויס תמיד נוהלה בדרך נכונה ותמיד התקדמה. דבקנו במסורת ובגישה של הנרי רולס, שאמר קח את הטוב ביותר והנדס אותו, וזה מה שאנו עושים עם הטכנולוגיה של ב.מ.וו. רולס רויס היא מאוד בריטית וצריכה להיות כזו. המפעל שלנו בבריטניה, המעצב והעובדים בריטיים וחשוב לשמור עליהם כך. מצד שני צריך לקחת את המותג ולהביא אותו לתקופה שלנו".

איך היית מגדיר את ההבדל מול בנטלי והאם היא מתחרה שלכם?
"הייתי אומר שהן שונות היום יותר מתמיד. בנטלי היא יותר ספורט מפואר בעוד רולס רויס היא הלימוזינה המוחלטת. התחרות שלנו אינה במכוניות אלא במוצרי יוקרה. אנחנו מתחרים יותר בתכשיטים, בית קיץ בצרפת, או מטוס פרטי. ללקוחות שלנו יש הרבה מכוניות ואם ירצו יהיו להם גם בנטלי וגם רולס רויס בחניה. ובכלל, הייתי אומר שבמצב הכלכלי הנוכחי רולס רויס עדיפה גם על מניות. היא תשמור על ערך ידוע והיא דבר שתוכל להוריש לנכדים. אני רציני".