מאזדה RX-8. רוצים שתתגעגעו"למרות שאחוז הבעלות של פורד במאזדה ירד משמעותית, יש לנו עדיין כמה תוכניות משותפות שממשיכות. כמו הטנדר התאילנדי, מנועי הדיזל ומנועי הבנזין הקטנים". כך מסביר לנו מאשהירו מורו, חבר הנהלה בכיר במאזדה והאחראי על השיווק והמכירות העולמיות בראיון בלעדי. "אבל השינוי ביחס המניות מונע מאיתנו להיות שקופים אליהם. מכיוון של איחוד, עברנו לשיתופי פעולה טכניים מוגבלים. וזו דרך הגיונית. לכל יצרנית יש נושאים שהיא מתמחה בהם, וכך למשל יש לנו שיתוף פעולה עם טויוטה בנושא הכלאיים. זה חופש שלא היה בעבר".

איך מסתדרים ללא המימון של פורד?
"אנחנו חברה קטנה, וככזו יש לנו הרבה נקודות תורפה אם ננסה להתנהג כמו שחקן גדול. לכן שינינו את דרך פיתוח המוצרים והטכנולוגיה. תפיסת הסקאיי-אקטיב שינתה לגמרי את הדרך בה אנו עובדים בכל אגפי החברה. הגענו לקו ייצור מאוד גמיש והקטנו מאוד את ההשקעות. אז יש לנו פחות מימון, אבל אנחנו מציגים דרך חכמה לגרום לעסק לעבוד. אנחנו מנסים להפוך את החולשה לצד החזק שלנו. הפלטפורמה החדשה תכסה את רוב הדגמים שלנו, מה-3 ועד ה-6. היא תמשיך להתפתח וננסה להשתמש בה עד כמה שאפשר.
"לגבי ה-2 עוד אין החלטה איך נבנה אותה. אנחנו חייבים לחשוב עימה על שווקים מתפתחים, שם הפוטנציאל ענק. אנחנו צריכים בסיס קל יותר, אבל גם עלות נמוכה. ולא ברור איך זה ישתלב עם התוכניות של פורד".
החיים של מאזדה, בלי פורד
צילום: מנהל
שינארי (Shinari), סדאן-קופה דרמטית והמכונית הראשונה שעוצבה לפי השפה החדשה של מאזדה
מנוע ה-1.6 של ה-3 חלש ביחס למתחרות. האם תחליפו אותו בקרוב או תשדכו לו תיבת שישה הילוכים?
"במתיחת הפנים האחרונה הכנסנו את מנועי הסקאיי-אקטיב ותיבת ששת ההילוכים האוטומטית ל-3 המוכרת, אבל נמשיך לייצרה גם עם מנוע ה-2.0 ליטר היוצא ותיבת חמשת ההילוכים. ומה לגבי ה-1.6? ברור לנו שחטיבת הכוח הזו שימושית, אבל שאין לה את הביצועים הכי טובים ואנחנו בודקים את הנושא. אבל צריך לחשוב על מחזור החיים של כל דגם ועל הצד העסקי שלו. לטעמי הדרך הטובה ביותר היא להציג במהירות מאזדה 3 חדשה שתהיה קלה יותר, במקום להכניס מנוע חדש לדגם המוכר".
האם השינארי רמזה רק על ה-6 הבאה, או גם על מכונית גדולה ממנה?
"אמנם ה-3 היא המכונית הכי נמכרת שלנו והכי חשובה למאזדה, אבל מאזדה 6 היא הדגל שלנו. ההצלחה הגדולה שלנו הייתה בזכות קבלתה הטובה של ה-6 המקורית. היא עשתה המון לתדמית שלנו ואז הגיעה ה-3 שקצרה את ההצלחה. השינארי (Shinari) נוצרה כדי להראות את הצעד הבאה, החזון שלנו לעתיד. מדיבורים קשה לפעמים להבין למה אנחנו מתכוונים, ומכונית תצוגה מסבירה באופן הרבה יותר טוב את הכיוון. היא לא באמת מראה את הגודל של ה-6 או רומזת שאנחנו אכן נעשה מאזדה 8. אמרנו לצוות 'בואו תראו את החזון שלנו בסדאן עם ארבע דלתות'. זו עבודה קשה יותר מאשר ליצור מכונית ספורט, אבל היא גם מועילה יותר. ולכן היא רמזה ל-6 (שכבר הוצגה בגרסה כמעט מוכנה לייצור) אבל גם ל-3 העתידית."
מאזדה זוהתה שנים עם מנוע הוואנקל. האם יש לו עתיד?
"המנוע הזה נותר חשוב עבורנו ואנחנו מאוד מחוברים אליו רגשית. אבל אנחנו רוצים שהעתיד שלו יהיה סנסציוני כמו העבר, אז אנחנו ממשיכים לפתח אותו. יתרונותיו הודגשו גם בתחום המימן, ולכן אנחנו מחפשים את הצעדים גם בכיוון הזה. קשה לי עדיין לומר איך, מתי ובאיזה דגם נציג אותו מחדש, אבל אנחנו ממשיכים לעבוד עליו. ל-RX-8 לא תהיה מחליפה ישירה, אבל אם תזכור גם עם ה-RX-7 עשינו הפסקה ולקח לנו קצת זמן להציג את ה-RX-8. אנחנו צריכים הפסקה כדי להפתיע את העולם שוב".

אבל אתם צריכים מכונית ספורט נוספת כדי לחלוק עלויות מסוימות עם ה-MX5, לא?
"יש לנו כמה רעיונות. המשקל הקל חשוב כדי להשיג את המיטב מהמנוע הרוטורי אז מכונית עם שתי דלתות (ולא ארבע דלתות כמו ה-RX8 א.ש.), שתחלוק משהו בבסיס עם ה-MX5 היא רעיון טוב. אבל הכי חשוב שנפגע בלב".

החיים של מאזדה, בלי פורד
צילום: מנהל
הצצה ראשונה ל-6 החדשה: טאקרי (Takeri) קונספט מתערוכת טוקיו (נובמבר 2011)
ומה עם מכונית מיני?
"מבחינה עסקית יש ביקוש למכונית מיני ואנחנו שומעים על כך מהיבואנים שלנו ברחבי העולם שמרגישים שיש פוטנציאל לגידול. אבל אני לא בטוח אם הביקוש קשור לגודל המכונית או למחיר שלה. ואולי צריך פתרון עירוני שדורש מכונית קטנה וגמישה יותר לעתיד. הצד העסקי במכוניות כאלה הוא קשה והוא לא מונח כרגע על השולחן אבל זהו נושא שנלמד בעתיד".

איך אתם רואים את התחום החשמלי?
"אנחנו מאמינים שבעשור הבא, מ-2020, הוא יחל להיות יותר משמעותי אבל לא כעת. יש לנו את הטכנולוגיה ונתחיל לפעול בצורת ליסינג לציי רכב יפניים עם מאזדה 2 חשמלית. נהגתי בה לא מזמן והיא יכולה להגיע לטווח של 200 ק"מ. אבל העלויות הן בעייתיות, ויחד עם נושא התשתית זה אומר שרק ציים הם כרגע אפשריים.
בנושא ההיברידי אנחנו עובדים עם טויוטה אבל לא הודענו מתי ניישם זאת. אנחנו חייבים לעשות זאת ביפן שם הביקוש לכלים כאלה גדול בגלל הונדה וטויוטה. לכן כנראה שתוך פחות משלוש שנים נציג מכונית כזו. כשזה יקרה יש סיכוי סביר שנמכור גם באירופה מכוניות כאלה.