פורד אבוסבשבוע שעבר ביקרה בארץ משלחת של פורד, כדי לפגוש מקרוב בחברות ישראליות המפתחות מערכות שיכולות להשתלב בתעשייה. בשיתוף מכון היצוא והרשות לשיתוף פעולה תעשייתי, אף נערכה תערוכה של מציגים מקומיים לכבוד הביקור. ניצלנו את ההזדמנות כדי לפגוש בג'יימס בוקובוסקי, מנהל בכיר שנחשב למומחה של פורד בתחומי האלקטרוניקה, הטלמטיקה ומערכות הפנים ברכב, והאחראי על טכנולוגיה מתקדמת כזו בקונצרן. בתפקידו הוא שוקד על הדור הבא של מערכות שיגיעו למכוניות בעוד כחמש שנים.

"אנחנו יודעים שבישראל יש חברות רבות שיכולות ליצור דברים חדשים, שעשויים להביא הזדמנויות חדשות עבור פורד", מספר בוקובסקי. "אנחנו יודעים שאיננו יכולים להמציא הכל, ותמיד מחפשים שותפים ורעיונות. ניקח את המידע מכאן למרכזים הטכניים שלנו באמריקה וגרמניה ונבדוק מה הצעדים הבאים".

מה אהבת כאן?
"האסטרטגיה שלנו כפורד היא ללכת על מוצרים שהם איכותיים, סביבתיים, חכמים ובטוחים. שלושת האחרונים אלו דברים שטכנולוגיה מתקדמת יכולה לשפר. ראינו כאן דברים שקשורים לניהול מנועים ולחומרים קלים, וראינו חיבורים חכמים לסלולר ו'מדיה פלייר'. הלקוחות מחפשים חיבור זמין, מהיר וחלק יותר וגם אנחנו. בתחום הבטיחות אנחנו מחפשים דרכים להפוך את הנהג לערני יותר לסביבה, וזה אומר שיפור הראות, יותר מידע לגבי מה קורה סביב מבחינת תחבורה והתראה לגבי תאונה. דברים שיכולים לעזור לו לקבל את ההחלטות הנכונות".

איך אתם רואים את העתיד?
"אני חושב שבאבוס, מכונית התצוגה מתערוכת פרנקפורט, הראינו את החזון שלנו גם בתחום התקשורת. איך הרכב יתערב בחייך ויהיה מחובר ל'ענן'. אבל הרבה יהיה קשור לחיבור עם הסביבה ועם מכוניות אחרות, מכוניות שיוכולו לתקשר ביניהן ולהזהיר על מפגעים ובעיות בדרך. אפשר להזהיר מפני פקקים ואפילו להמליץ לנהג על המהירות המתאימה והחסכונית בדרך שיש בה הרבה רמזורים. אין טעם למהר אם הרמזור שבהמשך אדום".

מה תהיה המילה החמה הבאה בתחום?
"קשה לחזות. התחום מובל על-ידי שוק האלקטרוניקה והמדיה, שמשנים את דרישות הלקוחות. זה מה שהם מצפים לקבל מדברים רבים וגם מהמכונית שלהם. ההתקשרות בין המכוניות לסמארטפונים תגדל ושילובם במכונית יעמיק, ותראה התפתחויות של הזיהוי הקולי. אנחנו רוצים להציע ללקוחות דרך יותר בטוחה להפעיל את הכל עם תפעול קולי. אנחנו עושים המון מחקרים בנושא. איך הם בוחרים שיר או מספר טלפון ועד כמה זה מפריע לריכוז".

האם שפע האפשרויות האלה לא מפריע להתרכז בנהיגה?
"הלקוחות מחפשים את הדברים האלה, אז אנחנו נציע דרכים לעשות זאת באופן בטוח יותר. אם לא נעשה זאת הם ימצאו דרכים לעשות זאת עם אביזרים פחות מתאימים".

אתה מאמין שאנשים עדיין נהנים מנהיגה עצמאית?
"אנשים תמיד ייהנו מנהיגה, אבל הם היום במצב שונה עם העומס והפקקים. בזמן הרב שהם לא יכולים להנות מהנהיגה, יש דברים רבים שהם יכולים לעשות".

האם אנחנו מתקרבים לעידן שבו המכוניות יסעו עצמאית?
"אני חושב שאנשים תמיד ירצו אפשרויות, כלומר ירצו לנהוג וגם לא לנהוג. האפשרות לרכב אוטונומי נראית היום הרבה יותר קרובה מבעבר, אבל זה יהיה הדרגתי. גם היום יש בקרת שיוט אקטיבית, ונראה עוד התפתחויות. יש עוד עבודה רבה אבל, ההתקדמות עם חיישני המצלמה, הרדאר, הקישוריות והמידע קידמו זאת הרבה".