מבט על הבימוטה Bimota Tesi 3D יקל עלינו להבין כיצד הפכה היצרנית הזעירה מרימיני לשם נרדף לאקזוטיקה מכאנית.ב-1973 חברו מעצב האופנועים הנודע מאסימו טמבוריני, ג'וזפה מורי ו-ואלריו ביאנקי (מיצרנית האופניים ביאנקי) להקים יצרנית אופנועי-על בעיירה רימיני שבאיטליה. כך נולדה בימוטה (Bianchi Morri Tamburini) שהפכה תוך זמן קצר לשם נרדף ל"פסגה ולמיטב התוצרת" בכל הקשור לטכנולוגיה באופנועי ספורט קיצוניים. את עיקר הצלחתה ניתן לתלות בגישה המהפכנית שהנחתה אותה מאז הקמתה; מייסדי החברה הקטנה הבינו שמבחינת מנועים מצב האופנועים לא רע, וכי בתחום זה לא צריך להשקיע יתר על המידה. את עקב האכילס של אופנועי העל בשעתו זיהו בשלדה ובמתלים, שלא פעם התקשו לעמוד ביכולות וביצועי המנועים, ואלו בדיוק היו היתרונות שבימוטה יישמה באופנועיה. למעשה בימוטה כלל לא ייצרה מנועים אלא בונים אופנועי בוטיק עם שלדות מעולות – לעיתים כמעט דמיוניות – סביב למנועים מוכרים של יצרנים כמו ימאהה, סוזוקי וכמובן – דוקאטי האיטלקית.
כמעט מאז הקמתה נמצאת בימוטה בקשיים ושורדת אך בקושי. המחירים הגבוהים יחד עם התחרות הגוברת מצד היצרניות ההמוניות שביצעו קפיצות נחשוניות לפנים בכל הקשור בטכנולוגיית שלדות הפכו את החיים למעלה בפסגה לקשים. גם מתלים מהפכנים (זרוע קדמית אופקית, למשל, המוצעת ושהוצעה בכמה דגמים ובואריאציות שונות לאורך השנים) ושלדות אקזוטיות זה אולי מגניב, אבל לא מספיק בכדי למכור כמויות, למרות שהשם בימוטה נותר מילה נרדפת לאקזוטיקה דו-גלגלית.
מכאן, שליין דגמי היצרנית הזעירה בתערוכת מילאנו בהחלט מפתיע, בלשון המעטה. לצד אופנוע "עירום" ספורטיבי (DB9 בריבידו) ו,הייפר-מוטו' (DB10 בימוטארד) לכביש הושקו צמד אופנועי שטח אודותם כמעט ולא שוחרר מידע. ה-BBX300 מצויד במנוע דו-פעימתי בנפח 300 סמ"ק וה-BBX508 במנוע 495 סמ"ק 4-פעימתי ומשקלם 100 ו-115 ק"ג בהתאמה. ההספק נותר עלום. ככל הנראה מדובר באבות-טיפוס שטרם הוחלט סופית האם לייצרם, אך ללא ספק עצם עמידתם מעל לדוכן בימוטה בתערוכה הפתיע רבים.
בימוטה מפציצה בתערוכת מילאנו
צילום: מנהל
ההפתעה הגדולה: צמד אופנועי שטח קרביים למראה – תחום בו מעולם לא היתה לה דריסת רגל
אם אכן השמועות בדבר פיתוח עצמי של מנועי אופנועי השטח הנן נכונות, אזי נראה כי בבימוטה החליטו ללכת על כל הקופה ולהמר בגדול, שכן מדובר בהשקעה לא מבוטלת. אבל, הכיוון החדש של בימוטה – להתחרות במיטב היצרניות הגדולות במגרשן שלהן – נראה על פניו כיומרני ולא מעודד במיוחד. לא חסרות יצרניות מצליחות של אופנועי שטח וכלים דומים ל-DB10 בימוטארד או ה-DB9 בריבידו (ראה דוקאטי, למשל) עד שנראה תמוה "להיכנס" דווקא לתחרות ישירה מולם. שני האחרונים, אגב, מצוידים במנועי דוקאטי עם פחות מ-100 כ"ס מנפח כ-1,100 סמ"ק.
מצד שני, ייתכן ומדובר בצעד ראשון של בימוטה להתרחב ולהגיע לקהלים חדשים במטרה לפרוץ את מחסום יצרנית הבוטיק הזעירה והאליטיסטית, שכולם מכירים את שמה אבל מעטים רוכשים אופנוע מתוצרתה. צמד אופנועי השטח מעלים עוד יותר שאלות ותמיהות, שכן מהמעט שידוע, אין בהם כל מהפיכה טכנולוגית או גישה רדיקאלית ושונה בתכנון או בייצור, כך שבאמת קשה למצוא יתרון יחסי באופנוע שטח – גם אם הטוב ביותר – עם הלוגו של בימוטה. חובבי בימוטה בפרט ואקזוטיקה איטלקית בכלל מחזיקים אצבעות ליצרנית הקטנה והמעניינת הזו. האם זה יעזור? ימים יגידו.