הפיקוח יחזור למחירי הסולר?
הקרב על הדלק מוסיף להתחמם: שר התשתיות, עוזי לנדאו, פועל להשבת הפיקוח על מחירי הסולר בתחנות הדלק, כך עולה מהודעה שפרסם משרדו לפני זמן קצר. מההודעה עולה כי השר סבור שיש להשיב את הפיקוח על הסולר, מכיוון שנוצר "כשל שוק ברור", לדבריו. בעקבות ההחלטה, הגיש משרד התשתיות בקשה רשמית להשבת הפיקוח ליו"ר ועדת המחירים באוצר.
לדברי לנדאו, "העיקרון הכלכלי המרכזי המנחה את עבודת הממשלה הוא לאפשר שוק חופשי... עם זאת, חובתה להגן על אזרחיה מפני כשל שוק אשר משפיע בצורה קיצונית על המחיר". במשרד התשתיות סבורים שבקשתם לפקח על מחירי הסולר עומדת בקנה אחד עם חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, לפיו ניתן לפקח על מחירים במקרה בו לא מתקיימת תחרות או שיש חשד למונופול.
מבדיקה של משרד התשתיות עולה כי בשוק הסולר 85% מהיקף המכירות מתבצע על-ידי ארבע חברות גדולות, ובאזורים שונים של המדינה הן שולטות אף באחוז גבוה מכך. כן נמצא כי מאז הוסר הפיקוח בשנת 1992, נשמרות רמות מחיר המעניקות לחברות הדלק מתח רווחים גבוה יותר בכ-45% מאשר בבנזין, הנמצא עדיין בפיקוח.
לצד הבקשה להשבת הסולר לפיקוח, השר לנדאו פנה שוב לשר האוצר, יובל שטייניץ, במטרה שישקול מחדש את העלאת המס הנוספת המתוכננת ל-1 באוקטובר. ההעלאה, בשיעור של 10 אגורות, מצטרפת להעלאה שבוצעה שחודש שעבר (ב-24 אגורות), ושהוסתרה על-ידי צמצום מרווח השיווק של חברות הדלק. לדברי השר לנדאו, המסים על הדלק, שמהווים כיום 52% ממחירו, אינם צודקים.
"בזמן בו אין אלטרנטיבה ראויה בתחבורה ציבורית ומעמד הביניים קורס... זו תהיה טעות נוספת מצדו של האוצר אם ימשיך לחלוב בעיקר את תושבי הפריפריה, מעמד הביניים והשכבות החלשות", כותב לנדאו, ומוסיף כי הוא "קורא לאוצר לבטל לאלתר את העלייה המתוכננת במס, ובמקביל להודיע על אימוץ מדיניות הורדת הנטל לתקרה של 30%".