מאזדה CX-5במרכז התצוגה של מאזדה בתערוכת פרנקפורט, ניצב כמובן מאזדה CX-5 החדש. רכב מאוד חשוב גם ברמה הגלובאלית, וגם אצלנו בישראל. חיצונית הוא מראה את הכיוון העיצובי החדש של מאזדה, שנראה קצת פחות מחייך וזורם מבעבר. וגם מבפנים הוא מביא שפה חדשה, כאשר במאזדה מדברים על תחושה יוקרתית יותר וחלקי פלסטיק רכים מבעבר, אבל אני לא בטוח שזה הרושם שאני מקבל במכונית שניצבת כאן. מצד שני, נראה שהמרחב והשימושיות טובים.

"המטרה אותה הגדרנו לעצמנו הייתה ליצור 'זום-זום' חסכוני, בהתאם לרוח המותג הנוכחית", מסביר הידאקי טאנקה, ראש פרוייקט ה-CX-5. האיש שברזומה העשיר שלו גם אחריות על פיתוח ה-CX-9, ותכנון ה-MX-5 וה-RX-8. "זה חזון פשוט, אבל היישום היה קשה. אתגר נוסף שעמד בפנינו היה זמן הפיתוח הקצר שהוא שיא מבחינת מאזדה, כאשר התחלנו רק ב-2009. עם זאת, את טכנולוגיית ה'סקאייאקטיב' (SKYACTIV), התחלנו לפתח עוד ב-2006. זו טכנולוגיה ופלטפורמה חדשה, שתשמש אותנו רבות בדור הדגמים הבא.

"אמות המידה שלנו באירופה בזמן הפיתוח היו פולקסווגן טיגואן ופורד קוגה" מסביר טאנקה. "בדקנו גם את טויוטה ראב4 והונדה CR-V, וגם את יונדאי וקיה. אבל כשהופיעו כלי הרכב החדשים שלהם כבר היינו בסוף התהליך".
זום-זום סביבתי: ראיון עם ראש פרויקט מאזדה CX-5
צילום: מנהל

האם ה-CX-5 שומר על רוח ספורטיבית?
"המומחיות שלנו היא ליצור רכב שהוא גם נוח וגם ספורטיבי. ה-CX-5 מביא דור חדש של הנאה מנהיגה, אבל גם משפר את הנוחות. קודם, ב-CX-7 או ב-6, היינו ספורטיביים אבל לא מספיק נוחים. הדגם החדש הוא נוח יותר וגם מהנה".

מדוע העדפתם תיבה אוטומטית על כפולת מצמדים?
"בדקנו את שתי התיבות. לקונבציונלית יש זינוק נעים יותר עד 20 קמ"ש, לכפולת המצמדים יש תחושה מאוד ישירה ומהנה וגם חיסכון. המהנדסים שלנו מצאו פתרון: מיד אחרי הזינוק, רוב הזמן התיבה במצב נעול (לוק-אפ), ואז היא חסכונית כמו מצמד כפול ונותנת גם תחושה ישירה יותר. וכך יש לך זינוק נעים ותחושה ישירה לאחר מכן. התיבה שלנו גם יותר זולה, כי היא דורשת פחות חיישנים".

מה השתנה מהמינאג'י, מכונית התצוגה שהראיתם בז'נבה?
"מעט מאוד, כי כבר היינו לקראת סיום הפיתוח של ה-CX-5".

היית בין מתכנני ה-MX-5, אתה מוצא קשר בינה לבין ה-CX-5?
"כן, השאיפה ליצור קשר וחיבור בין המכונית לנהג. אני מאמין שהמכונית שלנו היא אמת המידה החדשה בתחום, עמדנו במטרות שלנו וזה בהחלט משמח".