פורד פוקוסלפני תריסר שנים, ביוני 1999, הדור הראשון של פורד פוקוס סימן השקה מחודשת של פורד בישראל, עם המעבר ליבואנית חדשה: דלק מוטורס. מאז ועד היום נמכרו 80,000 מכוניות כאלה בארץ, כאשר הפוקוס נוטלת 62% מכלל מכירות פורד בישראל. כל זה מסביר את חשיבות המכונית הזו, אשר מהדור השלישי שלה אנו מתרשמים כעת.

וכדי להדגיש את החשיבות שמייחסת דלק מוטורס למכונית זו, פורד פוקוס החדשה יוצאת לדרך במבחר עשיר מאי-פעם: שלושה סוגי מרכב (האצ'בק, סדאן וסטיישן), שלוש רמות גימור ושלושה מנועים (1.6 ליטר עם 125 כ"ס, 2.0 ליטר עם 170 כ"ס ו-1.6 טורבו עם 180 כ"ס). ויש אפילו תיבת הילוכים ידנית למי שמעוניין.

למרות התבססות על אותה פלטפורמה, השינוי החיצוני בפוקוס החדשה ברור למרחוק. היא נראית כמו פוקוס, אבל בזכות קו העיצוב העכשווי של פורד מציגה מראה הרבה יותר אגרסיבי ואופנתי. זאת בייחוד בגרסת החמש הדלתות בעלת האחוריים המחוטבים, והסטיישן שקיבלה ארומה יוקרתית. הסדאן, החשובה ביותר אצלנו, נראית לטעמי קצת פחות טוב למרות שהעיצוב שופר.
פורד פוקוס: מבחן דרכים (השקה ישראלית)
צילום: רונן טופלברג
שינוי גדול התרחש גם בתא הנוסעים, עם מראה הרבה יותר מודרני שמשלב בין קווים מהפיאסטה לבין איכות, הידור ומערכות תפעול בסגנון המונדיאו. המחוונים נאים, ופורד הצליחה ליצור מיקוד בנהג והנדסת אנוש טובה מבלי להקריב את המקוריות. התוצאה נעימה, למרות שימוש רב בגווני שחור/אפור. ובאופן מעניין, יש הבדל מהותי בסביבת הנהג בין רמת הגימור "טרנד" הבסיסית ל"ספורט", ויהיה מי שיעדיף את המראה ה"בסיסי" שגם קל יותר לעיכול ותפעול.
הטרנד מצוידת מבעבר, עם גלגל הגה נעים ומצופה עור, מערכת שמע נאה, חיבור בלוטות' ושליטה קולית במערכות השונות כולל בקרת האקלים המפוצלת (צעצוע נחמד). לספורט מערכת שמע משודרגת, חישוקים קלים וגדולים יותר ("16) ובקרת שיוט. עם זאת, יש לנו הערות לגבי תאורת הפנים המוזרה, בייחוד בגרסאות הבסיסיות, ומיקום ידית כיוון המרחק של המושב לא נוח. גם למתג הנעילה הזעיר ולבלם היד המוזר שבגרסאות היקרות לוקח זמן להתרגל. תנוחת הנהיגה טובה, המושבים נוחים (בייחוד בגרסאות המהודרות) והמרחב הפנימי טוב. לפחות כרגע, בגלל צמיג רזרבי בגודל מלא, תא המטען בכל הגרסאות רדוד יחסית.

מתניעים
מטבע הדברים התרכזנו בהשקה בגרסת ה-1.6 ליטר החשובה, שמטפלת בנקודת התורפה של פורד פוקוס היוצאת: ביצועים. עם 125 כ"ס ושישה הילוכים, היא מציגה שיפור גדול בביצועים, עם מיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 11.8 שניות ומהירות מרבית של 195 קמ"ש. והשינוי מורגש מיד על הכביש, כאשר המנוע נעים וחזק משמעותית מקודמו. זה מנוע שאוהב לטפס מעלה, אלא שבסל"ד ממש גבוה הוא לעיתים מעט רועש.
פורד פוקוס: מבחן דרכים (השקה ישראלית)
צילום: רונן טופלברג
יחד עם ששת ההילוכים, עקיפות הפכו למשימה הרבה יותר קלה (בייחוד כשהתיבה במצב ספורט). מה שבכל זאת מפריע הוא התחושה המעט עצלה מכיוון התיבה, שלא תמיד ששה להוריד הילוך (בייחוד במצב רגיל). גם התפעול הידני באמצעות מתג על הבורר (פטנט אמריקני) מפספס את הרעיון, וגורם לנהג לנצל פחות את האפשרות.
פורד פוקוס הצטיינה תמיד בהתנהגות ובהנאה שידעה להסב, ודווקא כאן התגובות שלנו מעורבות. מצד אחד היכולת הדינאמית מרשימה, עם התנהגות בטוחה ומאוזנת ואחיזה טובה. מאידך ההיגוי (למרות שבגרסה זו הוא הידראולי) מרגיש קל ומנותק ופחות מתקשר מבעבר, וגם תגובות המרכב פחות חדות. לפחות על כבישי ההשקה הבינעירוניים, נראה שנוחות הנסיעה, והשליטה בתנודות המרכב, טובות ביותר ופעולת המתלים המעודנת מעניקה תחושת עומק ורהיטות. בידוד הרעשים שופר אף הוא, אך עדיין אינו מושלם.
מתמודדת על ההובלה
בסופו של דבר, במחיר של 120,000 שקל (117,000 לחמש דלתות ו-124,000 לספורט), פורד פוקוס 1.6 מציעה את אחת העסקאות הטובות ביותר בתחום המשפחתי. כי גם אם היא איבדה לצערנו מהחדות בניהוג שמעניינת בעיקר חובבי רכב, היא עדיין אחת הטובות ביותר מבחינה דינמית והיא גם נראית טוב, מצוידת היטב, ומאוד נעימה. ועם חבילה כזו ברור שסיכויי ההצלחה בארץ גדולים ביותר.
הרבה יותר על פורד פוקוס תוכלו לקרוא בגיליון אוקטובר של מגזין אוטו.