יגואר XKהדור הנוכחי של יגואר XK הוצג בשנת 2006, עבר עדכון בתחילת 2009 ועוד עדכונון קל (קוסמטי בלבד) לאחרונה. אבל לכל אורך התקופה העיצוב כמעט לא השתנה, וטוב שכך: מעצבי יגואר הבינו שיש להם ביד עיצוב שלא דורש שיפורים, וה-XK עדיין יפה להפליא ונראית צעירה וטרייה.
למבחן היא מתייצבת בגלל השינוי הגדול שבוצע ליחידת ההנעה. במקום מנוע 4.2 ליטר יש עכשיו 5.0 ליטר, עדיין V8 כמובן, ועדיין עם אופציה למגדש-על (לא במבחן). ההספק עלה מכ-300 ל-385 כ"ס, והביצועים שופרו מ-6.2 שניות ל-100 קמ"ש ל-5.2 בלבד, עדיין עם מהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש. המחיר? החל מ-900,000 שקל (ויותר מ-1.1 מיליון לקבריולה).
אז ה-XK מרשימה מבחוץ, כבר אמרנו. תא הנוסעים נשאר דומה, כאשר ההבדל הגדול ביותר הוא החלפת ידית ההילוכים המסורתית בחוגה של יגואר. כל השאר שם, כולל שפע עור, מסך מגע, מערכת שמע מעולה, בקרת שיוט אקטיבית, מושבים חשמליים והגה מתכוון חשמלית עם זיכרונות. גם תחושת האינטימיות (או צפיפות במידת מה) נותרה, למרות שלא באמת חסר מקום. למעט במושבים האחוריים, שמתאימים רק לילדים קטנים וגמישים. גם נוחות המושבים יכלה להיות (מעט) טובה יותר, וכך גם תנוחת הנהיגה.
יגואר XK: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
ויש עוד כמה טרוניות קטנות: פה ושם יש פלסטיקים פשוטים מדי, למשל ליד לוח המחוונים, משטחים שמרגישים חלולים, רווחים גדולים מהרצוי בין חלקים וגם כמה קרקושים. אבל הרושם הכללי טוב, מרגיש מפואר ויוקרתי כמצופה מיגואר.
מניעים
ל-XK מכסה מנוע ארוך ומעוצב, שממושב הנהג מעביר מיד את התחושה שנוהגים במשהו אחר. לחיצה על כפתור ההנעה, המהבהב כפעימות לב, והנביחה בה הרכב מניע, מבהירה זאת שוב. אחרי הנהימה הראשונית המנוע משתתק מעט, אבל עדיין פועם ברקע בעדינות.
בעיר ה-XK נעימה, מרגישה גדולה אבל לא מדי, ובעיקר קלה לתפעול ולנהיגה. בהתנהלות רגועה המנוע לא מאיים או עצבני מדי, המכונית שקטה (כל עוד לא תדחקו בה) ומתלי האוויר (שמכונים על-ידי יגואר בשם החביב CATS) מספקים נוחות נסיעה טובה רוב הזמן. רק לעיתים נדירות הרכב יעביר חבטה קלה לנוסעים, אבל אף פעם לא באמת יתרסק, והתחושה בנסיעה נעימה וגרועה.
כאשר הכביש נפתח ורגל ימין הופכת כבדה, המנוע מפיק צליל נהדר. כזה שגם לא מכורים יעריכו בחלון פתוח, או יורידו הילוך במנהרה רק בשביל לשמוע את השאגה מהדהדת. וה-V8 הזה הוא לא רק כלי נגינה כמובן, אלא יודע להאיץ את הרכב בקלות אל מהירויות לא חוקיות בעליל, תוך שה-XK נותרת נינוחה להפליא. רק במהירויות מופרכות באמת היא הגדולה מתחילה להרגיש קצת כמו דג מחוץ למים, אבל המנוע ממשיך לדחוף לעד להגבלה האלקטרונית.
יגואר XK: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בשיוט הנוחות טובה, והמתלים סופגים היטב שיבושים ומספקים ריסון מרכב למופת, אבל מדי פעם הם מתקשים דווקא בטיפול בשיבושים קטנים, כנראה גם בגלל צמיגי ה-275/35 מאחור ו-245/40 מלפנים עם חישוקי "19 ("18 בגרסת הבסיס) ברכב ההדגמה. אבל כל זמן שהכביש טוב, היא תהיה נהדרת, כמצופה ממכונית שיוט גדולה ומאוד מהירה.
פונים
כאשר הכביש מתחיל להתפתל בפניות מהירות, ה-XK לא מתבלבלת. למרות הכיול הרך, המתלים החכמים יודעים לשנות את עורם ולשמור על הגוף מרוסן. ה-XK לא הולכת לאיבוד גם במהירות גבוהה, אך למרות התחושה הבטוחה היא לא אוחזת כמצופה. ההיגוי מדוייק אך מנותק לגמרי, ופוגם בחוויה.
המכונית שומרת על נימוסיה גם בכבישים מפותלים יותר, לא המקום הקלאסי עבור שייטת גדולה, וגם אם לא מדובר במתחרה לפורשה 911, היא עדיין מרשימה מאוד. הנכונות להיכנס לפניה מרשימה מאוד וכמעט ואין תת היגוי, אפשר לסמוך על החרטום שייכנס לתוך הפנייה כמעט בכל מצב. הזנב לא יהווה בעיה בכבישים אוחזים, אבל בכבישים חלקים יותר צריך לחזור בעדינות למצערת, או שבקרת היציבות תעבוד שעות נוספות. זו אגב יעילה וזריזה למדי, ומתערבת לפרקי זמן מינימליים. במצב "מסלול", היא מעניקה חופש נוסף לנהגים אמיצים, וניתן לנתקה לחלוטין.
ללא בקרה, מגלים כי קל יחסית לשלוח את הזנב החוצה, היציאה להיגוי יתר הדרגתית וקל להחזיר את הזנב למקומו ולשלוט בהחלקה, מה שכמובן לא ממש מומלץ לביצוע בכבישים ציבוריים. המנוע הוא שותף נהדר, אבל בכבישים מפותלים מהירים מורגש חור קטן בין הילוך שני לשלישי, שם ההחלפה מורידה את המנוע אל מעט מתחת לתחום החזק באמת (מ-4,500 סל"ד ומעלה). בכל מקרה, אם אתם בכביש הנכון, מומלץ להעביר את התיבה למצב "ספורט", שמחדד את תגובותיה ומעניק הורדת הילוך מתוזמנת נהדר לפני פניה. יש כמובן גם אפשרות לתפעול ידני, אבל ההילוך יעבור אם תגיעו למנתק (אלא אם אתם במצב ספורט, שמלבד השינוי הזה גם מקשיח את המתלים).
יגואר XK: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
מה לא נהדר? מלבד ההיגוי, הבלמים הציעו תחושת דוושה מעורפלת מעט ופחות עמידות לעומס מהרצוי. חשוב גם לזכור כי זו לא מכונית מרוץ, וה-XK מרגישה בנוח בקצב מהיר, אפילו מעט יותר, אבל לא "על הקצה". ואם מוותרים על הקצה, מקבלים רכב שיגרום לכם לחייך, לא משנה איך תבחרו לנהוג. אפילו תצרוכת הדלק הייתה שפויה בהתחשב בתנאים, עם כשישה ק"מ לליטר.
לא מושלמת
יגואר XK היא מכונית קופה גדולה, מפוארת ויקרה. אחרי העדכון היא טובה עוד יותר, בעיקר בזכות יחידת הנעה נהדרת. נכון, הפנים יכל להרוויח מעוד קצת תשומת לב לחומרים ולדיוק ההרכבה, אבל היא מלטפת את האגו עם העיצוב החיצוני ופונה ללב ולרגש גם אחרי שמתמקמים מאחורי ההגה. בנוסף, היא נעימה לשימוש יום יומי, ומעיקה תחושה מלכותית. אבל העיקר כאן, למרות הפינות הלא לגמרי משויפות שיש בה, הוא שזו מכונית מהסוג שיגרמו לבעלים שלהן, וגם לסביבה, להיזכר למה בעצם הוא (ואנחנו) אוהבים מכוניות.
תודה לצמיגי פורטל על אספקת הצמיגים בעבור צילומי האקשן