סקודה פאביה
האמת שהסיבה לא באמת משנה. אם זו רנו קליאו במחיר של 70,000 שקל שהביאה את אנשי צ'מפיון מוטורס להציע סקודה פאביה מוזלת ב"מבצע" עם תאריך סיום לא ממש ברור, או שבכלל הם חשבו על זה קודם ורנו הקדימו אותם במקרה. מה שחשוב זו העובדה שלצרכן מוצעת סופרמיני נוספת שאפשר לרכוש בזול יחסית. כמעט זול כמו דגמי המיני המצליחים, אבל עם יותר מרווח, תא מטען גדול יותר ושימושיות מספקת למשפחה קטנה.

רנו קליאו 1.2 ידנית במבחן דרכים
הדור השני של סקודה פאביה הוצג בתערוכת ז'נבה ב-2007, ואצלנו היא נמכרה משנת הדגם 2008. גרסת המבצע המדוברת מוצעת עם מנוע 1.4 ליטר המספק 86 כ"ס ו-13.4 קג"מ, ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. מחיר המחירון עומד על 87,000 שקל, אך במבצע (הלא ראשון בחייה) היא מוצעת בתמורה ל-69,000 שקל.
הפאביה היא מכונית חביבה למראה, ולא תמצאו פרטים שצועקים שמדובר בגרסה זולה. אבל מצד שני, גם לא את הגג הלבן הנאה שמוצע כאופציה בגרסאות הבכירות. כניסה לתא הנוסעים מפגישה אותנו עם שפע של צבע שחור, והאווירה קודרת. בנוסף תמצאו ברוב המקומות (למעט בחלק העליון של הקונסולה) פלסטיקה פשוטה, נוקשה וחלולה. רמת האבזור היא הבסיסית, אמביאנט (Ambiente), ותמצאו בה ארבעה חלונות חשמל ומראות חשמליות, מחשב דרך, מערכת שמע מקורית (בלי שליטה מההגה) עם תצוגה נאה וחיבור AUX.
סקודה פאביה 1.4 ידנית: מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי
המרווח מלפנים טוב בכל המדדים, ורק גבוהים עלולים להתלונן על מפגש בין פינת הקונסולה לברך ימין. תלונה נוספת נרשמת בגלל המושבים, שלא היו נוחים לרובנו לאורך זמן, גם במושב הנהג וגם לנוסע לידו. הפאביה מרגישה צרה, והיא אכן כזו, עם נתון רוחב של 164 ס"מ (5.5 ס"מ פחות ממאזדה 2 לדוגמה, או שמונה פחות מרנו קליאו). גם השמשה הקדמית מעט נמוכה, ומספקת ראות לא מבריקה. נציין לחיוב את הידית המקורית בין המושבים הקדמיים, עם אפשרות לכוונון גובה או לקיפול לאחור למי שלא מסתדר עם ידיות כאלו. המושב האחורי מציע מרווח טוב לרגליים ולראש, אם כי המסעד נטוי לאחור מהרצוי. תא המטען שימושי וניתן להכניס עגלה, ואפשר לקפל את הספסל לשני חלקים. בכל הקשור לבטיחות הפאביה זכתה לציון בינוני של ארבעה כוכבים במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP, אך חשוב לציין כי היא נבחנה עם שש כריות אוויר, ואילו בגרסה הבסיסית היא מוצעת עם ארבע כריות בלבד, כך שאיננה זכאית לציון זה.
נוסעים
המנוע בפאביה מפיק 86 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-13.4 קג"מ ב-3,800 סל"ד, ומשודך לתיבת חמישה הילוכים ידנית. זה אולי לא נשמע המון, אבל התיבה הידנית עושה את ההבדל. היא נעימה לתפעול, גם אם לא ממש מדויקת. יחסי ההעברה הקצרים (אבל לא מדי) מסייעים לתחושה זריזה מהצפוי, והמנוע שמח להאיץ בקלות ועם רעש מנוע חביב. המנוע מרגיש טוב במיוחד מעל ל-3,000 סל"ד ורץ עד 5,800 סל"ד. מעל לכך אפשר, אבל אין ממש טעם. נקודה נוספת לזכות המנוע היא האופי הנוח שלו: אם אתם עצלני-הילוכים תוכלו להישאר באותו הילוך גם אם המהירות ירדה, והרכב יאיץ מסל"ד נמוך ללא תלונות, גם במקומות בהם ציפינו ממנו לטרוניות. מלבד זאת, היינו שמחים לשיוט שקט יותר ב-100 קמ"ש (כ-2,800 סל"ד). תצרוכת הדלק בימי המבחן המאומצים למדי עמדה על כ-13 ק"מ לליטר.

אחד מהיתרונות של גרסת הבסיס הוא מידת צמיגים שפויה, 185/60-14, במקום 205/45-16 של גרסת ה"ספורט" המאובזרת אותה בחנו בעבר. זה מורגש בנוחות הנסיעה הטובה יותר, שעדיין רחוקה מלהדהים אך לבטח הטובה מבין גרסאות הפאביה בהן נהגנו. בעיר היא משככת את המהמורות אם כי עדיין מעבירה חלק מהן לתא הנוסעים, אבל כמעט לא מתרסקת גם על שיבושים קשים. מחוץ לעיר היא גם נעימה ברוב הזמן ומעבירה רק מעט שיבושים קטנים. אבל הקליאו 1.2 ליטר בה נגנו באותם כבישים, הרגישה נוחה יותר.
בכל הקשור לצד הדינמי, הפאביה ממחישה שזה כיף לנהוג ברכב לא חזק בכביש המפותל. כזה שצריך קצת לעבוד בו יותר, ואפשר לנהוג אותו ב-100% מבלי לטוס באמת. אבל גם פה, יחידת ההנעה הפתיעה לטובה עם עם זריזות, התנהגות ואחיזה טובות. בקרת היציבות לא מתנתקת, כך שלא תוכלו לשחק יותר מדי עם המכונית, והנקודה השלילית העיקרית בצד הדינמי היא ההגה, לו שטח מת מורגש במרכז ובעל תחושה לא נעימה. כך שהוא מוריד קצת את הביטחון לנהג, אבל בסוף מתרגלים.
סקודה פאביה 1.4 ידנית: מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי

אופציה נוספת
סקודה פאביה היא סופרמיני במחיר סופר-זול, מבלי להרגיש כזו, וזו בהחלט הגרסה המעניינת ובעלת התמורה הטובה ביותר למחיר בהיצע של הצ'כית הקטנה. היתרון הגדול שלה למי שמחפש מכונית בתקציב נמוך, היא העובדה שכאן מדובר במכונית מקטגוריה גבוהה מדגמי המיני, שנותנת יותר ומאפשר להשתמש במכוניות כרכב ראשי למשפחה קטנה, ולא רק כרכב שני/רכב רווקים. יחידת ההנעה של הפאביה טובה ותצרוכת הדלק נמוכה, אך לפאביה מגרעה משמעותית בדמות אבזור בטיחות חסר (אפילו בהשוואה לחלק מהמיני, כמו הפיקנטו והספארק). גם נוחות הנסיעה לא יותר ממוצעת, ויש רק שנתיים אחריות.
אבל האם זה אומר שבקרב הסופרמיני הזולות היא מפסידה לקליאו, לה נוחות עדיפה, שלוש שנות אחריות ושש כריות אוויר? בשביל זה נזדקק למבחן משווה, ועד אז נסכם בטון חיובי: קניית רכב חדש לא הייתה נגישה כל-כך כבר כמה שנים טובות.