אודי A7 ספורטבק
אחרי ההצלחה של מרצדס CLS, יצרניות רכב מתחרות החליטו לנסות ולנגוס בפלח החדש והלא ממש מוגדר של קופה עם ארבע דלתות, שתיים יותר מקופה מסורתית. אודי הגדילה לעשות, ומספקת חמש דלתות ב-A7, או אודי A7 ספורטבק בשמה המלא. זו מכונית ארוכה (497 ס"מ) ורחבה מה-A6 עליה היא מבוססת, וכמובן גם נמוכה יותר. כל מה שצריך בשביל להעניק יציבה רחבה וספורטיבית שתגבה את צללית הקופה המשופעת. היא נראית שונה מהסדאן הרגילות, ובעיקר גדולה.
מלפנים תמצאו סבכה גדולה ותאורת לד קרבית, ויש נגיעות עיצוביות קצת שונות מאחיותיה. במבט מהצד היא נאה מאוד, במיוחד עם החישוקים הגדולים ("20 במקום "19, תוספת של 13,000 שקל). רק החלק האחורי מרגיש מעט כבד למראה ולא היה לטעמם של כל הבוחנים. גם אם היא לא פורצת דרך, היא בהחלט עונה על ההגדרה "שונה מסדאן" – ובמחיר זול בכ-100,000 ש"ח משל ה-CLS החדשה. בישראל מוצעת רק גרסת הבנזין הבכירה (3.0 ליטר, 400 כ"ס) שמחירה עומד על 578,000 שקל כולל פנסי קסנון, אך לא כולל תאורת הלד שתדרוש תשלום נוסף.
מתמקמים
ה-A7 מקבלת את הנכנסים עם תא שמזוהה מיד כאודי – אבל משודרג. יש שפע של עור ועץ, מושבים בהירים ושילובי צבעים שהופכים את התא לנעים לשהייה. לוח המחוונים נאה, עם מד מהירות וסל"ד הבולטים מהשאר. רמת האבזור הסטנדרטית גבוהה עם בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, עור, גג שמש, בלוטות', צמד חיבורי SD למערכת הקול (אבל אין USB), ומסך "8 שנשלף בלחיצת כפתור – וזה לפני רשימת האופציות הארוכה, שכוללת לא מעט אביזרי בטיחות אקטיביים שהיינו שמחים לקבל בלי לשלם.
אודי A7 ספורטבק: מבחן דרכים
צילום: מנהל
המרווח מלפנים טוב בכל הכיוונים למעט מרווח הראש, שעלול להרגיש דחוק למי שגובהו 185 ס"מ ויותר. מושבי ה'קומפורט' שמוצעים בתוספת של 15,500 שקל, ניתנים לכיוונון באינספור אפשרויות, כולל אורך הבסיס, רוחב התמיכה ועוד, והם נוחים לאורך זמן. רק תפר אורכי במרכז המושב הפריע לחלקנו. מעבר לצמד המושבים מאחור חושף שוב מרווח ראש חסר לגבוהים, אבל מרווח רגליים טוב, ויש בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים בקורה ובין המושבים.
תא המטען מציע נפח מרשים של 535 ליטר, אבל הוא בעל מבנה צר ורדוד יחסית. עדיין – יותר ממספק לצרכי היום יום. דלת תא המטען נפתחת ונסגרת חשמלית.
מניעים
הכיתוב מאחור מכריז 3.0T, אבל מתחת למכסה המנוע נמצא מגדש-על. הנפח עומד על 3.0 ליטר וההספק על 300 כ"ס ב-6,500-5,250 סל"ד ו-44.9 קג"מ בין 2,900 ל-4,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבה רובוטית כפולת מצמדים, והכוח עובר לארבעת הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה, המעבירה במצב הרגיל 60% מהכוח לאחור ו-40% לפנים. אגב, אם תרצו תוכלו לרכוש דיפרנציאל אחורי ספורטיבי שיודע לחלק את הכוח בין הצדדים, שלא היה ברכב ההדגמה.
נתוני הביצועים מרשימים מאוד, עם 5.6 שניות ל-100 קמ"ש. התחושה אכן זריזה ביציאה מהמקום, אך פחות מהמצופה בהתחשב בנתונים. בנסיעה יש כוח זמין בשפע, אבל התחושה לא קלילה. יתכן וחלק מהאשמה טמון בבידוד המוצלח-מדי של צליל המנוע. זה טוב בשיוט, אבל לא היינו מתנגדים לקצת יותר רעש במצערת מלאה. מעבר משיוט להאצה מלאה לוקח שניה יותר מהצפוי, כאילו לוקח לכל הרכיבים רגע להתארגן אחרי השיוט הנינוח. תלונה זהה, אגב, לזו שהיתה לנו לגבי יחידת הכוח הכמעט זהה באודי S4. ואם כבר תלונות חוזרות, אז גם כאן התיבה כפולת המצמדים מתבלבלת מדי פעם בעיר ולא תמיד חלקה מספיק.
אודי A7 ספורטבק: מבחן דרכים
צילום: מנהל
ה-A7 מצוידת במערכת 'עצור וסע', שפעולתה מורגשת אבל לא מעצבנת. הבעיה היחידה היא אובדן יכולת המיזוג כאשר כבה המנוע, אם כי המערכת מתבטלת אוטומטית בעוצמת מיזוג מלאה. בכל מקרה, ניתן לבטל את פעולתה בלחיצת כפתור. בכל הקשור לתצרוכת דלק, נרשמו כ-11 ק"מ לליטר בשיוט ו-6.5 ק"מ לליטר בממוצע בכל המבחן.
נוסעים
בכל הקשור להנאה מנהיגה, אודי A7 ספורטבק מספקת אחיזה אדירה ותחושה 'קטנה' בכביש המפותל. לכך מסייעים צמיגי הענק של רכב המבחן, 265/35, והגומי הדביק של יוקהמה אדוונס ספורט, בתוספת השלדה המעולה של אודי. ניתן לנהוג בה מאוד מהר, לא משנה מה סוג הכביש או מזג האוויר. האחיזה כל כך גבוהה, עד שגם בנהיגה אגרסיבית בקרת האחיזה נשארת מובטלת, ולמרות ההספק הבשרני והזמין של המנוע, נראה שהמכונית היתה מסתדרת בקלות עם עוד 100 כ"ס.
להיגוי, למנוע-גיר ולמתלים האדפטיביים (מתלי אוויר הם אופציה) יש גם מצב ספורט. במצב הנוחות המתלים יכולים להרגיש מעט חסרי ריסון בשילוב של פניות מהירות גליות, עניין שנפתר עם המעבר למצב ספורט. ההגה טוב יותר ממה שפגשנו בחלק מדגמי אודי האחרונים, בעיקר במצב 'דינאמי' – אז השאירו את מצב הקומפורט הרך מדי לתמרוני חניה. תיבת ההילוכים עובדת נהדר במצב ספורט, ויש אפשרות להעברת הילוכים ממנופים מאחורי ההגה, אם כי לא באופן עצמאי.
אודי A7 ספורטבק: מבחן דרכים
צילום: מנהל
מינוסים? הבלמים התעייפו מהר מהצפוי בירידה המפותלת ולא היינו מתנגדים ליותר אינפורמציה מההגה. בכל הקשור לנוחות, במצב הקומפורט המתלים מציעים נוחות ממוצעת, על הצד הנוקשה של הסקאלה, אבל למעט מקרים נדירים, על שיבושים רעים במיוחד בעיר, היא הפתיעה אותנו בנוחותה בהתחשב במידות הצמיגים. מחוץ לעיר הנוחות טובה רוב הזמן, אבל מה שמורגש הרבה יותר מדי הוא רעש כביש בשיוט, שחודר לתא הנוסעים יחד עם מעט רעש רוח.
עניין של טעם
ה-A7 פונה למי שרוצה עיצוב סקסי מבלי לוותר לחלוטין על השימושיות של סדאן. יחד איתו תקבלו מושב אחד פחות מאחור ותא מטען פחות שימושי מ-A6, במחיר גבוה בכ-70,000 שקל. מנגד, אודי A7 ספורטבק עדיין פרקטית יותר ממכונית קופה מסורתית. כך שאם חשוב לכם העיצוב, ההפרש בשביל הייחוד כנראה מוצדק. למרות שלטעמנו, היה אפשר ליצור בידול אפילו גדול יותר בין הדגמים.