סובארו פורסטרהמפגש שלנו עם הדור הנוכחי של סובארו פורסטר לפני מספר שנים, היה מאכזב. מדור חדש לחלוטין לאחד מכלי השבילים היותר חביבים בשוק ציפינו ליותר, וקיבלנו פחות. הוא היה גדול ומרווח יותר, עם עיצוב "שטח" קשוח יותר, אבל כיול המתלים לקה קשות וגרם לרכב לאבד את הצפון על גלים ובפניות, ויחידת הכוח הוותיקה התקשתה להתמודד עם המשקל הגבוה יותר. התוצאה, כאמור, היתה מאכזבת. האם שורה של שינויים יצליחו לשדרג את הפורסטר חזרה לרמה המצופה?
אז מה חדש?
ביקשנו למבחן את גרסת הבסיס של הפורסטר עם תיבה ידנית וערכת הגבהה. לא היה. קיבלנו במקום את גרסת העלית, ה-XS, עם תיבה אוטומטית – אותה תיבת ארבעה הילוכים מאווווד ארוכים שסובארו סוחבים כבר בערך עשרים שנה. אבל המנוע באמת אחר, כמו שהבטיחו לנו – דור חדש לחלוטין, עם מידות צילינדר שונות משל המנוע הקודם, ולא עוד עדכון ושדרוג ליחידה הוותיקה.
על הנייר אין הבטחה גדולה: המנוע מספק 20.2 קג"מ ב-4,200 סל"ד, רק 0.2 יותר מהמנוע הישן שגם הפיק אותם ב-3,200 סל"ד בלבד. מנגד, המנוע החדש נקי יותר מקודמו, מה שמעניק ציון ירוק יוצא דופן בקטגוריה של 7, טוב יותר מלא מעט משפחתיות קלות וחלשות יותר בלי הנעה כפולה. הטבת המס הגלומה בציון הנמוך איפשרה, לדברי היבואנית, להציע רמת אבזור משופרת (בקרת אקלים מפוצלת במקום בודדת, למשל) מבלי להעלות את המחיר. שינוי חשוב נוסף הוא עדכון משמעותי למתלים, עליו נרחיב בהמשך.
סובארו פורסטר: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
איכות החומרים בפורסטר לא תאיים על לקסוס, אבל הם נראים טוב יחסית למעט משענת היד הזולה והשברירית. כיוון מושב חשמלי מאפשר מציאת תנוחה נוחה בקלות והמושב עצמו נוח. התחושה מאחורי ההגה אוורירית (לכך מוסיף חלון גג ענק) ומזכיר רכב פרטי. המושב האחורי נמוך מדי וחלקו המרכזי לא נוח, אך המרווח לראש ולברכיים מספק, וכך גם נפח ההטענה בתא המטען.
ועל הכביש?
נו, אז איך המנוע החדש? בניגוד לתחושת העצלות הקיצונית בעבר, הפורסטר מגיב כעת היטב לפקודות רגל ימין, עם תגובה טובה גם ללחיצה חלקית על הדוושה ויציאה זריזה מהמקום. בהמשך העסק מתמתן, בעיקר בשל תיבה ארוכה מאוווד – 100 קמ"ש מתקבלים בכ-2,000 סל"ד. אבל השריריות בסל"ד נמוך באה על חשבון הפעולה בסל"ד גבוה – תחום שהמנוע החדש לא ממש מחבב, והוא נשמע ומרגיש מאומץ מאוד בשליש העליון של סקלת הסל"ד.
על כבישים חלקים מגשם בימי המבחן, הפורסטר נהנית מתקשורת טובה של השלדה וההגה, מאפשרת לחוש מתי מתקרבים למגבלות האחיזה ולהגיב לאיבוד אחיזה מיידית. הבלמים, כמקובל לצערנו בסובארו, סובלים מתגובה ראשונית עצית, וקשה למנן במדויק את עוצמת הבלימה, במיוחד בבלימות עדינות. כיול מתלים רך מעניק לפורסטר נוחות נסיעה טובה בעיר, ומעט טובה פחות מחוץ לעיר אך עדיין סבירה. השינוי שנעשה במתלי הפורסטר מורגש ומשפר משמעותית את המצב לעומת הדגם שלפני הרענון.
סובארו פורסטר: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
ותצרוכת הדלק? סובארו מתגאה כאמור באחד הציונים הירוקים הטובים בקטגוריה, ותצרוכת הדלק אכן השתפרה משמעותית לעומת הדור הקודם, אך במבחן הייתה עדיין ממוצעת בלבד, עם 8.8 ק"מ לליטר.
בשטח
המבחן בוצע כאמור בימים גשומים, משמע בבוץ, וצמיגי היוקוהמה גאולנדר G95 של הפורסטר הצליחו לעשות עבודה טובה, לנקות עצמם במהירות יחסית ולהמשיך לספק דחף. בתנאים החלקלקים הללו בולטת בהעדרה מערכת גלישה במורד. בשבילים, היכולת נאה עם בקרת משיכה שעובדת טוב בהרבה מבעבר. הפורסטר מגהץ טוב שיבושי שטח במהירות רגועה, והופך טיול שבילים רגוע לחלק ונעים. על שקעים וגלים גדולים יותר, כמו גם בדיונות, הכיול הרך גורם לסגירת המתלים ומעניק תחושה לא נעימה.
בכל מקרה, אפשר לקבל את הפורסטר גם עם ערכת הגבהה, הילוך כוח (בצירוף דיפרנציאל מרכזי אמיתי, אבל רק בשידוך לתיבה ידנית), שגם אם הוא לא מאוד קצר, עדיין יתרום ליכולת השטח. מכל אלו לצערנו לא יכולנו להתרשם.
סובארו פורסטר: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
דין התנועה
על הנייר השיפור שעבר סובארו פורסטר אולי לא נראה משמעותי, אבל במציאות הוא מטפל היטב בכמה מנקודות התורפה העיקריות של הדגם, ויוצר חבילה שלמה והרמונית הרבה יותר. הפורסטר המחודש הוא כלי פנאי נעים, מרווח, מודרני, בעל ביצועים סבירים ויכולת שטח מכובדת. מי שרוצה לטייל ברצינות בשטח נמצא כנראה בקטגוריה הלא נכונה, אבל כרכב ליום יום, בפרופיל השימוש המקובל לקטגוריה, הפורסטר הוא בחירה יותר מהגיונית.