0-100, מי הם המזייפים הגדולים ביותר?
נתון התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש הפך זה מכבר לאחד המדדים היותר מקובלים ונפוצים על-פיהם מודדים ביצועי רכב. אין זה משנה שלרוב מדובר בנתון שאינו אומר הרבה, בוודאי בתנאי נהיגה יומיומיים, אבל עדיין "100-0" הוא מספר על-פיו יקום או ייפול דבר.
אנשי מגזין הרכב הגרמני AMS (קיצור של auto, motor & sport) ערכו השוואה בין נתוני היצרנית לבין זמני התאוצה בפועל, כפי שנמדדו על-ידי צוות הבוחנים שלהם. התוצאות בהחלט מביכות עבור לא מעט יצרניות, בכלל זה כאלו הנחשבות דייקניות במיוחד בכל הנוגע לפרסום נתוני ביצועים. בוחני המגזין מצאו סטיות של 30% ויותר.

איך זה קורה?
היצרניות אינן משקרות, או כך לפחות מאמינים אנשי המגזין כנקודת המוצא בבדיקה. אבל, בדיוק כמו נתוני צריכת דלק כך מבוצעות גם בדיקות התאוצה בתנאי מעבדה, כאשר כל יצרנית משתדלת כמובן לבצע זאת בתנאים הטובים ביותר; די באספלט איכותי, טמפרטורה נוחה, חימום צמיגים ונהג מיומן בכדי להציג פער מהותי בין נתון שיושג בתנאים שונים. אם מוסיפים גם נהג קל משקל, מיכל דלק כמעט ריק ואי-אלו ניסיונות – הנה ההסבר לעוד קיזוז בזמנים. היצרניות גם לא מפרטות עם אלו מערכות מבוצעות המדידות, והאם מערכות כמו ESP או ASR מחוברות או מנותקות בעת המדידה. כל האמור משמעותי עוד יותר כאשר מדובר במכונית עם תיבה ידנית, שם כל "בריחת" החלקה, טעות בתזמון שחרור המצמד או סוג האספלט משפיעים עוד יותר על התוצאות.

AMS – יישור קו
אנשי המגזין הגרמני מדווחים בהרחבה על שיטות המבחנים שלהם – שיטות שככלל, אגב, נחשבות בכל קנה מידה למובילות בעולם כיום, לבטח שבתחום המגזינים והעיתונות המקצועית. אמצעי המדידה העיקרי הנו מכשיר מבוסס GPS והבדיקות בוצעו בשלושה מקומות שונים, לשלול סטיות גדולות מדי בשל תנאי לחות, חום ורוחות: מסלול ה-GP בהוקנהיים, שדה התעופה Lahr בגרמניה ומסלול ויצולה באיטליה. כל המכוניות נבחנו עם מיכל דלק מלא ועם כמה צוותי בוחנים, כאשר בכל פעם יושבים שניים ברכב, ואת פערי המשקל בין הצוותים ממלאים שקי חול. למרות שכל המסלולים מאוזנים כמעט לחלוטין, נמדדו התאוצות בשני כיווני הנסיעה. בכל רכב שנבחן נלמד היטב מפרט היצרנית ונתוני ההספק והמומנט המדויקים. הבוחנים משתדלים ליישם את שחרור המצמד, מועד החלפת ההילוכים ומשיכת הסל"ד לפי נתוני היצרנית. הפערים, למשל במכוניות טורבו-דיזל, יכולים להיות משמעותיים ביותר אם לא נלקח בחשבון נתון המומנט המרבי או הקו האדום במד הסל"ד.

אז הנה לפניכם (מימין למעלה), הזייפניות הגדולות ביותר כאשר בכדי להיכנס לרשימה "המכובדת" נדרשה סטייה של 10% לפחות. שימו לב לנוכחות המאוד מביכה של לא מעט מותגים גרמניים "דייקניים".
100-0 – הצהרות מול מציאות
צילום: מנהל