האמריקנים שמנים מדי למכוניות קטנות?
האם הציבור האמריקני שמן מדי מכדי להיכנס ולנהוג במכונית קטנה? כך טוענת חברת הייעוץ AT Kearney, שחקרה את היקף השמנת היתר בקרב האמריקנים ואת ההשפעה שיש לכך על בחירת המכוניות שלהם. המחקר מגלה כי אמריקנים רבים כלל לא יכולים לרכוש רכב קטן, עובדה המסבירה מדוע שיעור המכוניות הקטנות שנרכשו השנה צנח לפחות מ-23% השנה, לעומת 28% בשנת 2008 (שהייתה גם שנת השיא במחירי הבנזין באמריקה).
לפי ממצאי החברה, שפורסמו באתר AOL, לא פחות מ-40% מהאמריקנים עונים להגדרה של שמנים, ועד שנת 2018 יעמוד שיעור הסובלים מהשמנת יתר באוכלוסיה האמריקנית על 43%. נתון מדהים זה מוביל לכך שלהערכת החוקרים, כמחצית מהאמריקנים כלל לא שוקלים לרכוש מכונית קטנה וחסכונית בגלל שאינם יכולים להיכנס או לנהוג בה, למרות שרבים מהם מודעים לתועלת של רכב קטן. נתונים אלה חמורים מכפי שמפרסם המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, לפיו שיעור השמנים באמריקה עומד כיום על כ-27%.
המחקר מצא כי אנשים שמנים מתקשים להיכנס ולצאת ממכוניות קטנות, סובלים מתנוחת נהיגה בעייתית ולא נוחה, ומדווחים גם על תחושת סכנה בעת נהיגה ברכב קטן. כדי להתמודד עם המצב, יצרניות הרכב נדרשות לבצע שינויים לקונסולה הקדמית והמרכזית, למבנה המושבים ואף לידיות הכיוונון שלהן, ולמבנה הגג. כל אלו דורשים תכנון מיוחד ומשפיעים על עלות הרכב ורמת השימושיות שלו.
המסקנות של AT Kearney צריכות להדאיג לא רק את הציבור האמריקני, אלא גם את ממשל אובמה. הנשיא האמריקני הכריז על תוכנית דרמטית לצמצום התלות בייבוא נפט, מה שידרוש מעבר למכוניות קטנות וחסכוניות יותר. גם יצרניות הרכב האמריקניות מבססות את תוכניות ההתייעלות שלהן על מעבר לכלי רכב קומפקטיים מבעבר. אלא שבשביל מכוניות קטנות יש צורך באנשים "קטנים", ובשלב זה לא נראה שהאומה האמריקנית מתכננת להיכנס למשטר דיאטה.