כמה מעט אנחנו צריכים כדי שפתיחת מרוץ ישראלי מאובק וחמסיני תעלה באפנו ניחוחות פתיחת מרוץ באחה באנסנדה המכסיקנית... רק שתבוא יבואנית עשירה, תתחוב את היד לכיס ותחשוב שזה יהיה גימיק נחמד להכניס סקודה יטי חדשה לכלוב אריות השטח.

ניר בן ארי ובנו אייל הם אלה שנבחרו להביא את הסקודה לאילת דרך השטח. היטי, רכב משפחתי לא גדול ולא גבוה שמאובזר בהנעה כפולה, ניצב ביום חמישי אחה"צ על במה בקיבוץ מרום גולן, לידו אוהל לבן ובו דוכני גלידה וקפה, כמה נערות-יטי בבגד לבן וקצרצר חילקו סוכריות, והנה הנה – אנחנו כבר באנסנדה...

מה השתנה לנו השנה?
לטובת אלה שמאוד רוצים אך אין בידם זמן כח או כסף, תרם ברל'ה הבלתי נלאה את רעיון החצי: קטגוריית RAID מתל צפית דרומה. השנה היו בה תשעה אופנועים, בשנה הבאה מבטיח ברל'ה שיהיו 20.

קטגוריה מאוד עממית ומתבקשת – אופנועי דו"ש. השתא נרשמו בה תשעה רוכבים אך יש להניח שבשנים הבאות היא רק תלך ותגדל. כל-כך פשוט וכל-כך חכם. לדעתי אפשר אפילו לפצל אותה לדו"ש מורחב שיתחיל בצפון ולדו"ש מקוצר – שיתחיל בתל צפית, ולגייס אליה את מועדוני ה-GS של ב.אמ.וו, את מועדון הטנרה, ורוכבים רבים בעלי דו"שים טובים וישנים. בקטגוריה זו נמצאים השנה אפריליה פגאסו, שלושה ק.ט.מ 690, ב.אמ.וו 650, שתי ענתיקות XR משנות התשעים, ימאהה WR250R, ואחד ק.ט.מ אדוונצ'ר 990 ועליו אלי פנגס.

מה עוד? ראלי ראשון לאופנועי HM-מוטו (איתי קציר) וגאס גאס (מתן ניר) - שניהם יסיימו באילת ללא תקלות. ליגת העבירות תורמת שישה כלי רכב לטובת המשחק הגדול, שלושה מקטגוריית הסטנדרט ושלושה מהקטגוריה המקצועית יותר – אדוונצ'ר. הם יוזנקו רק ממחצית הדרך - מתל צפית.

קיבוץ סאסא מתייחס אל הראלי כפרמטר ארוך טווח שיכול להרשם ברזומה של רכב ה'סנדקט' שהם בונים ומוכרים לצבאות העולם. הטנק המאסיבי מבוצר פלדה במשקל 6 טון ויותר ונעזר במנוע פורד מפלצתי להזיזו מהמקום. רכב סיוע נוסף מאותו סגמנט מלווה אותו. הרכב הזה בלתי תחרותי בעליל אך בפריזמה הצבעונית של הראלי הזה מנצנצים ובוהקים כלים מיוחדים כאלה שמעניקים לו גיוון, וזה מבורך.

המסלול – 450 ק"מ מדודים, 114 ק"מ קטעי קישור ברכיבה, ו- 130 קטעים מינהלתיים על רכבי סיוע ועגלות בכבישים. הציר מתחיל ויוצא בקרבת מרום גולן, ועד אילת יחולק ל-חמישה מקטעים: מרום גולן - תל קציר, מנחמיה – מרחביה, מגידו – כפר קרע, תל צפית – שדה בוקר, עין יהב – אילת.

שעה 4:20 משחררת אל ההרפתקה תשעה רכבי RAID משפחתיים וסטנדרטיים. החל מ- 5:20 מוזנק כל דקה אופנוען. רייזרים טרקטורונים ורכבים - אחריהם. על הגריד 55 אופנועים, שמונה טרקטורונים, 17 רייזרים, ו-36 רכבים ממינים ומסוגים שונים, ובסה"כ: 116 צוותים. 28 לא יגיעו לסוף המסע באילת.

החצי הצפוני
החלק הצפוני בהגדרה אינו מאוד מהיר. הוא מסולע, הוא מפותל, הוא טכני, צפוף, מעברי בקר, ובעל פוטנציאל פגישה עם רכבים מזדמנים שאינם שייכים לתחרות. נדרשת מיומנות נהיגה מהרוכבים והנהגים ויכולת ספיגה מהכלים. הדרומי הוא לכאורה היותר פתוח, שוטף וזורם. מי שנבון ומארגן מרוץ מושתת מערכת ניהול סיכונים נבונה, חייב להרגיע את המרץ המתפרץ בצפון, לשמור על עצמו ועל הכלי, ולהשתחרר יותר מתל צפית ודרומה. האם ישכילו המתחרים להתגבר על פרצי האדרנלין?

לא, לא כולם. הסטייג'ים הצפוניים מדללים מהמחנה 4 אופנועים, טרקטורון אחד, רייזר אחד ושני רכבים. הבאגי של חנן גולומבק נוקש עוקת שמן בסלע ופורש. לנעם דהן, הטרקטורוניסט המבטיח, הולך הגיר, ליאור יוסף עף לתוך ואדי רטוב ונחלץ רק לאחר 40 דקות בעזרת ה'סנדקט' של קיבוץ סאסא, אלי אוחיון חובט קדמת טרקטורונו באחורי אופנועו של נפתלי דהן (רכב מעולה מתמיד!), משגר אותו כבליסטרא למרחקים, ממשיך לרכב עם פרונט מעוקם, מסתבך בגדר בקר חשמלית וחוטף זרמים לא עלינו... חן שלו ודותן פלנר הרוכבים כצמד מחככים כידונים ודותן נפצע אבל ממשיך באומץ, רייזר 'טרמודן' מתהפך ומטוס הצילום שלנו נוחת לידו לעזור ולחזור למצבו הטבעי, בר נוב עף לסלעים כדי לא להתנפץ לתוך חזית רכב עובר אורח, נדב לוגסי מפרק ובונה את האופנוע בתחנת דלק מגידו כדי להבין מה השתבש שם, סרטינה מוצא את עצמו על צד שמאל ואוטוויק מחזירים אותו לרגליים, פנגס מניח פעמיים בעדינות ובזהירות את הפיל הכתום בן הליטר על הצד וממתין לרצ'בסקי שינדב יד להרים מאשפתות אביון.

מובילי הקטגוריות בסיום החצי הצפוני הם: יוני לוי, צחי ידן, זיו כרמי, עמי באראט, אלי אוחיון, יוני רווה, גל שחם, עידו כהן. מוסך מתן מוביל את קטגוריית הבאגים, צביקה נפתלי את הג'יפים המשופרים, ואוטוויק את הסטנדרטים. האם ישאו את כתר ההובלה גם בחצי הדרומי עד אילת?

החצי הדרומי
חוצים את כביש 6 על עגלות. אין אפשרות מעשית לרוץ בשבילי המרכז על גלגלים בשטח. מסוכן מידי. אולי בשנה הבאה יעבור כבר מסע הראלי בבקעה?

החום והעייפות עולים לקדמת הבמה. מרווח הטעות קטן. גם האדם וגם המכונה צברו תשישות מה מאז הבוקר, ועייפות קלה נצברת במיכלולים האנושיים והמכניים. אמנם שבילי לכיש, הנגב הצפוני והערבה הם פתוחים ברובם הגדול אבל נחשפות בהם צפרניים רעות עם לא מעט דיצ'ים, גבשושיות, תעלות, והרבה הרבה אבק.

סטייג' 4 מתחיל בתל צפית שבלכיש ומסתיים בחניון 'הרועה' שלפתח מדרשת שדה בוקר. סטייג' תובעני שמתנפל על הרוכבים ומורט בגסות את נוצותיהם. הדרך מחייבת ריכוז מקסימלי. את הדרמה הגדולה של הסטייג' הזה מספק גל שחם. עד כה זמניו צמודים-צמודים לאלה של צוות פוינטר-ליוגב, ואז הוא נופל לתעלה וכחצי שעה עוברת עד שצוות החילוץ של יוחאי כהן משחרר אותו לדרך. הנפילה הזו מאבדת לו את הצ'אנס לנצח, וכמה שלא ילחץ ויטוס בערבה הפתוחה (והוא טס) לא יצליח להדביק את רז והלל ויסיים במקום השני. הצוללת הצהובה דולקת אחרי הטרופי טראק של עידו ושומרת מרחק קבוע של כשלוש דקות. בערבה יבוא לידי ביטוי הכח העודף של המנוע האמריקאי והפער יגדל. רז הימן והלל סגל, אולי הצוות הכי מקצועי שקיים בשטח הישראלי, ייקח את בכורת הקטגוריה בפעם השלישית בתולדותיו.

בתחנת הדלק של שדה בוקר רוכבים תשושים נשפכים מן האוכפים. נערות הדוכן בקיוסק התחנה נשפכות מהרגליים בטירוף לספק את הביקוש לחטיף מתוק או גלידה מעניקי אנרגיה זמינה. באגף הרייזרים לא נראה יותר יוני רווה – ציריה שבורה. הוא עולה על עגלה, וההובלה עוברת לתומר וולף עד אילת ועד לניצחון המתוק. צחי כפרי מתקן בקדחתנות קילקולי ניווט מהצפוני אך יסיים רביעי. אלי אוחיון והדר וינברגר על הימאהה החדש צמודים ולפותים עד לשניה האחרונה. קרב לחיים ולמוות שיסתיים באילת בניצחון היסטורי של ויינברגר. שגיא בורנשטין – תקלה ופורש, אליקו אוחנה - תקלה ופורש. חיים אוחנה ממשיך בדד בלי אחיו. מתן אליהו מוביל בבטחה את קטגוריית הבאגים: יובל שרון שבר ציריה בגולן, התעכב זמן רב, והחלום לנצח את המרוץ עם הרייזרפלצת - מתאדה. (שלושה רכבי סיוע עמדו לרשות יובל השאפתן...)

הדרך משדה בוקר לעין יהב עוברת בשמורת נחל צין. לכאורה זהו קטע מינהלתי אך הוקצה לו פרק זמן ארוך – שעתיים וחצי. ההסבר מתגלה כאשר מובן ששליש מן השטח הוא אבנים רעות מאוד מאוד שמפרקות את האופנוענים ומערבלות את היושבים במכוניות. לא מאחד שמעתי שהקטע הזה היה גהינום ממש.

הראלי מתברר כטכני וקשה יותר מתמיד, השורות נפערות והחללים נופלים. עופר כוכבא מתפרק מעייפות ולא יכול להחזיק יותר את הכידון. הגיר אצל שימעוני מגלה מצוקה אבל יצליח לסיים ולהביא את בעליו למקום השלישי, רועי שפירא בתקלת חיישן מנוע ופורש, עמרי ארבל נוגח אבן בנחל צין ומפרק מתלה, צוות הסיוע של אבא אבינועם מגיע לתקן ומרתך על הדרך תושבת בולם של אוטוויק ובזה עוזר להם לסיים אל המקום הראשון. הלל סגל ועידן הגז מחליפים משאבות דלק, שלומי ארז מתקן נזילות גיר בנבארה, סביון עזר מתקן נזילות מים ברדיאטור לאחר התנגשות בבטונדה.

ומנגד, מושך ומוציא הקושי את הכוח הפנימי ממי שיש לו רזרבות. הצמדים תומכים זה בזה: מתן ניר עם בן טיפוחיו בר נוב אל הגביע השלישי בקטגוריה הקטנה אחרי זיו כרמי שאין לו מתחרה, שי עבדי מושך את ארז ביבי, אביעד אברהמי משנס את מתני קושמרו, צמד החברים מעין הבשור, ויצמן ולב – עידוד הדדי, אייל ברל'ה וניסים רוקח לא יכולים בכלל לוותר ושלא לזכות במקום הראשון, וולנברג עדיין מהיר יותר מהרוב המוחלט של המשתתפים, צחי ידן משאיר מאחור 21 אופנוענים מתוסכלים, עמי באראט מת מעייפות אבל מת גם לניצחון, ניצן אטלס עם ה- XR600 הזקן טס קדימה כאילו רק נולד, שלומי אקטע מעורר התפעלות על אפריליה, גל יעקב מגשים את הבטחת צפלה כי כוכב חדש נולד, שגיא הימן הסניור עושה זמנים שהיו ממקמים אותו על הפודיום במקצועית, אדי קלדס רץ לבד ומוצא שהוא עם עצמו זה לא דבר כ"כ מפחיד, צביקה כהן על אפריליה פגאסו סובל ממתלה אחורי רופס והגלגל נוגח בישבן בכל קפיצונת, מקלף פלסטיקים ופוער חור, פנגס מחפש בעצמו כוחות נסתרים. השעשוע שבחידוש עם הדו"ש הענק נגוז זה מכבר.

צחי נחמיאס ואורן פנצר צוברים דקה בודדת על פני טרמודן שממקמת אותם במקום השני באגף הרייזרים. צוות מוסך מתן דוהר קדימה ללא תקלה בודדת לנצח את קטגוריית הבאגים, צביקה נפתלי הופך לנהג מרוצים מן השורה הראשונה בפיקוחו הקפדני של חזי בצאלאל - אב טיפוחיו, השיפוץ בפג'רו של שפרונץ הוכח כיעיל: עד אילת ללא תקלה אחת, הצוות המיומן של סנדלר, צוקר וזלצר עם הדיסקברי משאיר אבק לכל קטגוריית הרייד, כרגיל.

ומעל לכל – קרב הענקים של עידו כהן וקיד אופיר בטרופיטראק מול האופנוען יוני לוי. מבחינה לוגית עידו אמור להיות מהיר יותר מכל אופנוען: מה עם העייפות המצטברת אצל הרוכב הבודד, ומה עם המהירות העודפת בערבה של יציר הפלדה מהסדנה בפרדס-חנה.

אבל המציאות חזקה יותר מכל לוגיקה, ספקולציה, חישוב ותחשיב – יוני מקדים ב-4 דקות את עידו ומנצח את חוצה ישראל בפעם השישית ברציפות!

תוצאות כל הקטגוריות

אופנועים מקצועית
1. יוני לוי
2. ערן וולנברג
3. שי עבדי וארז ביבי

אופנועים סניורים
1. שגיא הימן
2. דובי כהן
3. נפתלי דהן

אופנועים עד 250 סמ"ק
1. זיו כרמי
2. גל יעקב
3. בר נוב ומתן ניר

אופנוענים כללי
1. צחי ידן
2. חן שלו ודותן פלנר
3. דן וייצמן ואלדד לב

אופנועים דו"ש
1. עמי באראט
2. צביקה כהן
3. אלי פנגס

אופנועים RAID
1. אייל ברלה וניסים רוקח
2. דורון וינטר
3. רז נהוראי

טרקטורונים
1. הדר ויינברגר
2. אלי אוחיון
3. חיים אוחנה

רכבי שטח קלים
1. תומר וולף
2. צחי נחמיאס ואורן פנצר
3. רוני פישמן (טרמודן)

4x4 T1
1. רז הימן והלל סגל
2. גל שחם ובן לאוטרבך
3. שי שמעוני ואביב ספקטור

טרופי טראק
1. עידו כהן ונמרוד אופיר
2. לירן סברוב ואייל אפרתי
3. עידן הגז

2x4 T1
1. מתן אליהו ונתנאל חייט
2. יובל שרון
3. אלון שחף וגלעד מהרל

T2
1. צביקה נפתלי וחזי בצלאל
2. שי שפירא והראל גולסט
3. דדי שפרונץ וגדי חן

T2s
1. איציק אסולין ואורי יעקובוביץ'
2. צביקה גז ואבי כהן
3. סביון עזר וצחי הרצוג

RAID
1. סנדלר, צוקר זלצר
2. מיכאל ושמעון וייס
3. מאיר דן וקובי גילאור

עבירות אדוונצ'ר
1. שמעון ראובן ורן סיטון

עבירות סטנדרט
1. יריב קלר ברוך ואריה סעיד
2. עובד ארזי ויוסי אלמוגי