פולקסווגן טוראןפולקסווגן טוראן הוצג לראשונה ב-2002, וזו הסיבה כנראה שלפני כשנה עבר מקצה שיפורים שני בתולדותיו. הראשון היה לפני שלוש שנים, אז קיבל מנוע 1.4 ליטר כפול מגדשים, עימו הוא שווק בארץ. בגלגול הראשון הטוראן נראה קופסתי, אפרפר ואנונימי להחריד, אבל המצב משתפר בגרסה החדשה. זו קיבלה את החזית המשפחתית העכשווית של פולקסווגן, ויחידות תאורה אחוריות חדשות. אין כאן פריצת דרך, והטוראן לא נראה מושך או חדשני כמו חלק מיריביו. אבל לפחות הוא נראה כעת מכובד.

שלא במפתיע, אחד הקלפים החזקים של הטוראן הוא סביבת הנהג שמציעה תחושה איכותית, והעדכונים החדשים (בקרת אקלים ומערכות שמע ומידע חדשות) מוסיפים לאווירה. מאחורי ההגה אין הפתעות, והשפה המאוד ברורה של פולקסווגן מוכרת מייד. זה אולי לא מעניין במיוחד לעין, אבל הנדסת האנוש טובה והכל קל לתפעול.

כהמשך ישיר למראה, הטוראן (שמבוסס על פלטפורמת פולקסווגן גולף) לא מרגיש גדול משמעותית ממכונית פרטית מאחורי ההגה, ודבר זה מקל להסתדר עימו בעיר. תנוחת הנהיגה הגבוהה טובה, וכיווני המושב וההגה נוחים ביותר. בשורה המרכזית מציע הטוראן שלושה מושבים מפוצלים, עם מרחב טוב ושפע אפשרויות כיוון. למרות המראה הקטן ובזכות התכנון הקופסתי, בשורה השלישית יש יותר מקום מהצפוי - אבל הישיבה מאוד נמוכה, ולכן אינה נוחה למבוגרים. חלונות גדולים מסייעים ליושבים שם בזכות ראות טובה, והאווירה המהודרת יחסית מסייעת אף היא.

קיפול המושבים האחוריים אינו נוח, אורך זמן ודורש פירוק משענות הראש או הזזת המושבים המרכזיים. חבל גם שאין מקום לאחסון כיסוי תא המטען במצב שבעה מושבים.
פולקסווגן טוראן: מבחן דרכים
צילום: יואל שוורץ

לטוראן יש גימיק אחד שהופך אותו לכוכב הערב בכל אירוע: מערכת עזר לחניה. מערכת זו מאפשרת ניווט למקום חניה בלי צורך לסובב את ההגה, בלחיצה על הבלמים או המצערת בלבד. אלא שהיא מוצעת רק ברמת הגימור הגבוהה ובעלת תג המחיר האסטרונומי (194,000 שקל), שמציב אותה בקרב מול מיניוואנים גדולים, חזקים ומרווחים יותר.

בחרטום הטוראן שוכן מנוע 1.4 ליטר עם מגדש על וטורבו, שמייצר כאן 140 כ"ס. בדגם המחודש משודך המנוע לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד (DSG), מה שמסייע לביצועים טובים (202 קמ"ש ו-9.5 שניות למאה) וגם צריכת דלק טובה. במקרה שלנו היא נעה בין 9.5 ק"מ לליטר תחת עומס ל-12 בשיוט. כרגיל, תיבת ה-DSG עלולה להרגיש לפעמים עסוקה מדי ואצה להעלות הילוכים, ובזינוקים עדינים היא מעט מתמהמהת. אבל קשה להתלונן על ביצועי הרכב. כמעט בכל מצב הוא מייצר כושר טוב, גם אם מחוץ לעיר הוא אינו מרגיש מהיר במיוחד. רעש המנוע תחת עומס לא נעים, אבל רוב הזמן הוא מוסווה בגלל רעשי כביש ורוח מוחשיים.

עם הרבה מומנט שזורם לצמיגים הקדמיים, אין פלא שגם זינוק עירוני מעט נחוש יעורר יללת צמיגים. זה כמובן ממשיך לעיקולים, בהם מפגין הטוראן נטייה ברורה לתת-היגוי (החלקת החרטום) תחת עומס. הטוראן רוכן באופן מורגש בפניות, וחסר ריסון הולם על כבישים גליים - וזה קצת מטריד. אבל מעבר לכך ההתנהגות סבירה ובטוחה, וההגה חסר התקשור מציע פעולה מדויקת ומשקל סביר. הבלמים פחות מרשימים, עם מחסור בנשיכה.

נראה שהטוראן המחודש מעט נוח מבעבר, ועבר ריכוך מסוים למערך המתלים. ועדיין, על רצף שיבושים בעיר או מחוצה לה, הוא מתקשה לפעמים.
פולקסווגן טוראן: מבחן דרכים
צילום: יואל שוורץ
השורה התחתונה
הסך הכל מוצא אותנו עם רכב נעים ומכובד אך אפרורי, כזה שלא יכול להוביל את קטגוריית המיניוואנים הקומפקטיים. וזה עוד לפני שמשקללים פנימה את המחיר הגבוה מאוד: 194,000 שקל לרמת הגימור הגבוהה אותה מציעים צ'מפיון מוטורס למבחן, או 167,000 שקל לדגם הבסיס (בלי מערכת חניה וחישוקים קלים ועם מערכות מידע ושמע פשוטות). בתמחור כזה, לטוראן תמשיך להיות בעיה מול רנו סניק וסיטרואן C4 פיקאסו, וכמובן מול מוביל הפלח, מאזדה 5.