מפעל ניסאןתעשיית הרכב ביפן עדיין מתקשה להעריך את מידת הנזק שנגרמה כתוצאה מאסון הצונאמי ורעידת האדמה שם, אך דו"חות ביניים אינם מבשרים טובות. עד כה מדווחות 8 יצרניות הרכב היפניות הגדולות על ביטול/עיכוב בייצור של למעלה מ-365,000 מכוניות שהיו אמורות כבר לצאת לשווקים ולהימכר. אצל טויוטה לבדה מעריכים את כמות המכוניות שייצורן מתעכב בכ-140,000. אנשי הונדה, היצרנית היפנית השנייה בגודלה, מעריכים שהייצור יחזור לפעילות מלאה לא לפני ה-3 באפריל, כאשר עד לאותו המועד מדובר בחוסר של 46,600 מכוניות שהיו אמורות לצאת את שערי המפעלים. קברניטי ניסאן מקווים לחזור לפעילות מלאה ב-11 באפריל, ומדווחים על חוסר של 42,000 מכוניות ביחס למתוכנן. סוזוקי מדברת על הפסד ייצור של 32,000 מכוניות, מאזדה על 31,000 מכוניות, מיצובישי בכ-15,000 מכוניות חסרות, דייהטסו רושמת הפסד של 27,000 מכוניות ואילו סובארו מדווחת על 23,000 מכוניות שלא יוצרו כמתוכנן.

מדובר בנתונים ומספרים שסופקו על-ידי סוכנות החדשות היפנית 'קיודו' כאשר היא מציינת כמקור את דוברי החברות השונות. כל יצרנית דיווחה על הצפי במחסור במכונות חדשות על סמך צפי – אולי אופטימי מדי – לשיקום הנזקים ולהמשך העבודה על פסי הייצור. זה המקום לציין כי בהחלט ייתכן ומדובר באופטימיות ייתרה וברור שבמידה והשיקום יתארך מסיבה כלשהי או שהתחזיות היו ורודות מדי, עלול המספר 365,000 לגדול משמעותית.

למרות הפאניקה והמספרים העצומים – לבטח בעיניים ישראליות – בל נשכח שאותן 8 יצרניות יפניות ייצרו למעלה מ-9.2 מיליון מכוניות ב-2010, כך שהכל יחסי... יחד עם זאת, החשש הגדול הוא לאו דווקא מבעיות בפסי הייצור או במפעלי היצרניות עצמן, אלא יותר מאלפי ספקי וקבלני המשנה שחלק גדול מהם נפגע באופן משמעותי כתוצאה מאסון הטבע, וחלק אף חדל לתפקד בינתיים.