מפעלי הייצור של מאזדה לא נפגעו ויחזרו לפעילות ביום ראשון
תעשיית הרכב היפנית החלה לאסוף את השברים, ולהעריך את הנזקים שנגרמו כתוצאה מרעידת האדמה שפקדה את יפן, והצונאמי שפגע בצפון-מזרח המדינה בעקבותיה. במאזדה, יצרנית הרכב הנמכרת ביותר בישראל, הודיעו כי אף אחד ממפעליהם לא נפגעו, אך הם צפויים לחזור לייצור רק ביום א' (20.3). טויוטה והונדה צפויות לחזור אף הן לייצור במרבית מפעליהן ביפן בתוך פחות משבוע.
 
בהודעות לעיתונות שמפרסמות בימים האחרונים היצרניות היפניות, הן מפרטות את המהלכים שבכוונתן לנקוט בעקבות אסון הטבע. מרביתן הודיעו כבר על כונתן לתמוך בעובדים ובמשפחותיהם, ולהציע חבילות סיוע כספיות וסיוע בציוד חירום לאזורי האסון. הונדה למשל התנדבה לתרום 300 מיליון ין (13 מיליון שקל) למאמצי החילוץ והשיקום, כמו גם 1,000 גנרטורים כדי לסייע להפחתת צריכת החשמל ואספקתו למי שרשת החשמל שלו נותקה.
 
מאזדה הודיעה כי תתרום 30 מיליון ין (1.3 מיליון שקל) לסיוע לנפגעי האסון, זאת למרות שאף אחד ממפעלי היצרנית – שממוקמים בדרום המדינה - לא נפגע באסון הטבע. ואילו בסובארו, שהייתה מהראשונות להודיע על סגירת מפעליה, היו גם מהראשונים לחזור לעבודה, כאשר חלק מהמפעלים כבר פועלים כיום והיתר יחזרו לשגרה החל ממחר.
 
באסון הטבע, מהגדולים שידעה יפן בעידן המודרני, נהרג עובד הונדה ו-17 נפגעו (הדיווח הראשוני דיבר על 30). מרבית הנפגעים היו כתוצאה מרעידת האדמה, בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר, שהובילה להתמוטטות קירות ותקרות במבנים של יצרניות הרכב. בשניים ממפעלי ניסאן בצפון יפן, הובילה רעידת האדמה לפריצת שריפה שפצעה קל שני עובדים. ניסאן איבדה באסון כ-2,300 מכוניות, שהמתינו בנמל בדרכן לאמריקה ואירופה.
 
יממה לאחר האסון, העריכו באוזנינו בכירים בקרב יבואניות הרכב בישראל, כי האסון לא ישפיע על השוק המקומי. זאת, מכיוון שהיבואניות ערוכות עם מלאים ומשום שיצרניות הרכב היפניות הבטיחו כי אספקת כלי רכב לא תפגע באופן משמעותי בעקבות האסון.