רולס רויס 102EX
האם מכונית פאר ענקית ששוקלת יותר משניים וחצי טון יכולה להיות גם ידידותית לסביבה? זו השאלה שרולס רויס שואלת את עצמה בימים אלה, שעה שהיא מציגה בז'נבה גרסה חשמלית לפאנטום.
מכונית הפאר הגדולה, שמכונה בגרסתה החשמלית 102EX, מיועדת בשלב זה לתצוגה וניסוי בלבד. ברולס רויס מסבירים כי הם בוחנים בימים אלה טכנולוגיות שונות, במטרה למצוא את הטכנולוגיה שתשרת את דגמי היצרנית היוקרתית ביותר בעתיד.
ל-102EX צמד מנועים חשמליים, המספקים כ-194 כ"ס כל אחד. יחד יש להם 389 כ"ס ו-81.5 קג"מ, לעומת 460 כ"ס ו-73 קג"מ בפאנטום הרגילה, לה מנוע V12 בנפח 6.75 ליטר. המשקל העצמי של המכונית הגדולה עומד על 2,720 ק"ג, 170 יותר מפאנטום קצרה רגילה. כן, ה-102EX מבוססת על בסיס הגלגלים הקצר ("רק" 357 ס"מ לעומת 382 בדגם הארוך), לה אורך כללי של 584 ס"מ, רוחב של 199 ס,מ וגובה של 164 ס"מ.
ברולס רויס מספרים כי המכונית, שנעזרת באחד ממערכי המצברים הגדולים ביותר במכונית נוסעים אי-פעם, מסוגלת לנוע למרחקים של עד כ-200 ק"מ בין טעינות. אלו יארכו בין שמונה ל-20 שעות, בהתאם לסוג שקע ההטענה, ויכולות להתבצע גם אל-חוטית. למערך מצברי הליתיום-יון של ה-102EX קיבולת של 51 קילו-וואט שעה.
העתיד החשמלי של רולס רויס
צילום: מנהל

עוד נמסר כי ל-102EX נתוני ביצועים של פחות משמונה שניות מעמידה ל-97 קמ"ש (60 מייל לשעה), ומהירותה המרבית עומדת על 160 קמ"ש בלבד. מהירותה המרבית הוגבלה בכדי להציע טווח נסיעה ארוך יותר בין טעינות. לפאנטום עם מנוע בנזין מהירות מרבית של 240 קמ"ש, והיא מאיצה ל-97 קמ"ש בתוך 5.7 שניות.
ה-102EX מוצגת בימים אלה בתערוכת הרכב של שוויץ. לאחר מכן היא תצא לכבישי העולם, ותעבור בין מדינות שונות בכדי להדגים את יכולותיה ללקוחות ולבחון אותה בתנאי אמת. רולס רויס לא מתכננת בשלב זה גרסה סדרתית או אף בייצור מוגבל של המכונית, אך נוכח התוכניות החשמליות של בעלת הבית ב.מ.וו לשנים הקרובות, הסיכויים לראות דגם ברוח דומה כלל לא מבוטלים.