סיטרואן C1. שלום ולא להתראותההחלטה השנויה במחלוקת של משרד התחבורה לבטל את אישור הכניסה לסיטרואן C1, קשורה באופן מעניין לטויוטה. איך? ה-C1, כמו פיז'ו 107, היא אחות תאומה לטויוטה אייגו. יבואנית טויוטה, חברת יוניון מוטורס, רצתה להביא את האייגו, אך הופתעה לשמוע מהיצרנית שאינה יכולה לעשות זאת. הסיבה, כך הוסבר, היא שמדינת ישראל אימצה את התקנות האירופיות בשינוי "קטן": כאן רוצים שכל מכונית שמושקת תעמוד בתקנות העדכניות ביותר, גם אם אינה חדשה לגמרי ובלי קשר הגיוני לתקינה האירופית. כלומר משרד התחבורה אינו מבדיל בין מכונית חדשה לגמרי, לבין מכונית חדשה בשוק הישראלי שכבר הושקה וקיימת באירופה. לפי טויוטה, זה אומר שבמקרה כזה צריך להעביר את המכוניות תקינה רק עבורנו, וזה בפירוש לא הגיוני.

כפי שדיווחנו אתמול, שהבעיה המדוברת של הננסיות הייתה אי עמידה בתקן החדש להגנה על הולכי רגל, שבאירופה מחויב רק במכוניות שהוצגו וייצורן החל אחרי ספטמבר 2010 או בכל המכוניות החדשות מ-2015 ומעלה, ולא בדגמים שייצורם החל עוד קודם.
כשהיבואנית הסבירה לטויוטה שה-C1 קיבלה אישור כניסה, הם תמהו כמובן והסבירו שהמכוניות זהות. היבואנית נשלחה לברר איך הצליחה ה-C1 לקבל אישור, מה שפתח את מחול השדים, גרר את משרד התחבורה לגלות את הטעות ועצר את השיווק של סיטרואן C1.
כך אסר משרד התחבורה על ייבוא סיטרואן C1
צילום: מנהל
תפרדו מהן לשלום: סיטרואן C1 וטויוטה אייגו
"תקרא לזה אבסורד, בעיית ניירת, אבל הם חזרו בהם ולא רוצים לאשר את שיווק המכונית. הם מבינים שזו אותה מכונית כמו ה-107 שנמכרת כאן, הם קיבלו מכתבים מהיצרנית שמדובר באותה מכונית ושהבדיקות שנערכו היו אצל אותם גופים. אבל זה לא עוזר. נוצר מצב שישראל היא הרבה יותר מחמירה בתקינה מאירופה", מסביר דורי מנור, מנכ"ל לובינסקי, יבואנית סיטרואן. לפי מנור יתכן שהמכונית אפילו עומדת בתקינה, אבל היא לא נדרשה לבדיקות כאלה. התאריך הבא בו היא תעמוד לבדיקה כזו יהיה מרץ 2012.

לפי רן דנאי, מנכ"ל טויוטה ישראל, ייתכן שכניסת המכונית הקטנה תיאלץ להידחות אפילו עד להופעת דגם חדש סביב 2015. שכן כאשר המכונית תעמוד בתקינת הולכי הרגל, כבר יהיה פרט נוסף בתקינה האירופית שישתנה לגבי מכוניות חדשות לגמרי (במקרה זה גז הקירור) והתקינה הישראלית תדרוש אותו לגבי מכונית שהינה חדשה בארץ.

איך מתמודדים עם השיטה? יבואני טויוטה וסיטרואן כבר ניסו לפעול במשותף, וגיסו את איגוד יבואניות הרכב כדי ללחוץ על משרד התחבורה. בינתיים זה לא עזר. הפתרון לפי משרד התחבורה הוא כנראה להעביר תקינה כל רכב חדש שמוצג, ואחרי כן לחשוב אם רוצים להביא. אבל בטויוטה העולמית לא מוכנים לעבוד בצורה כזו. אצלם קודם כל מתכננים ובודקים, ורק כאשר התנאים נכונים הם נכנסים להליך תקינה, אומר דנאי.

כדאי לזכור ששיווק פיז'ו 107 התאומה יימשך, ושבסופו של יום פועלת החלטת המשרד בניגוד לרוח המיסוי הירוק שמנסה לעודד רכישת מכוניות מיני קטנות וחסכוניות. יתרה מכך, פעולה זו עשויה לגרום נזק כספי ניכר למי שכבר רכש את ה-C1, אחרי הכל מכוניות שמעורבות בפרשיות מסוג זה ומשווקות במספרים נמוכים, נוטות לאבד מערכן במהירות. ואנחנו הפסדנו שתי מכוניות זולות וחסכוניות, שאחת מהן הצליחה תוך זמן קצר לחמם את התחרות ולהוריד מחירים בתחום המיני. חבל.

תגובת משרד התחבורה
"בבדיקה שערך משרד התחבורה התברר כי סיטרואן C1 אינה עומדת בדרישות החובה לשנת 2010, בכל הנוגע לתקן הגנה על הולכי רגל, וזאת בניגוד לטופס שהגישה החברה שבו אישרה היצרנית במפורש כי הרכב עומד בדרישות התקינה. בעקבות שימוע שנערך בינואר 2011, הודתה החברה כי הצהרת היצרנית לעניין עמידת הרכב בתקן מקורה בטעות בתום לב שנבעה מכך שהרכב משווק כדגם ממשיך באירופה, כדוגמת פיג'ו 107 המשווק בארץ, וכי אין הצדקה להתייחס לסיטרואן כדגם חדש.

"יצויין כי נוהל דרישות החובה לדגם רכב חדש מתעדכנות מדי שנה, ונכללות בו דרישות התקינה העדכניות ביותר. בנוהל של שנת 2010 הוטמעה דרישת התקינה העדכנית לעניין ההגנה על הולכי הרגל. אגף הרכב ציין בפני חברת לובינסקי כי מדיניות המשרד בכל הנוגע לתקינת רכב חדש ידועה לה היטב וכי העובדה כי רכב שאינו עומד בתקן ההגנה על הולכי הרגל נוסע באירופה או מאושר לייבוא כדגם ממשיך בישראל אינה הופכת דרישה חשובה זו לעניין טכני.

"לאחר שבחן את טענות החברה ושקל את החלופות השונות, החליט אגף הרכב להפסיק את יבוא הרכב מדגם סיטרואן C1. עם זאת, הוחלט לא לבטל את רישומם של 94 כלי הרכב שכבר נמסרו ללקוחות. בנוסף לכך, החליט אגף הרכב לתת אישור פרטני לכל רכב שיוכח לגביו כי הוא נמכר לקונה על פי חוזה שנחתם עד ל-2 בינואר 2011.

"במקביל לכך, הורה אגף הרכב לעדכן את כל רוכשי הרכב מסוג סיטרואן C1 כי המכונית אינה עומדת בתקן ההגנה על הולכי רגל כפי שנדרש מכל דגם רכב חדש שנרשם בישראל, החל משנת 2010. עוד הוחלט כי החברה תזמין בדחיפות נציג מורשה חתימה מטעמה לפגישה עם מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה כדי לברר עמו את הסוגיות הנוגעות לתקינת הרכב ולחתימה על טופס דרישות החובה".