פולקסווגן XL1
פולקסווגן חשפה תמונות ופרטים על מכונית תצוגה חדשה המכונה XL1. מדובר במכונית חסכונית במיוחד, עם תצרוכת דלק של 0.9 ליטר ל-100 ק"מ, או במילים אחרות: 111 ק"מ לליטר. איך היא עושה את זה? באמצעות מרכב דו-מושבי (בתצורה ייחודית) אווירודינמי במיוחד, והנעת כלאיים שמשלבת מנוע 800 סמ"ק טורבו-דיזל עם מנוע חשמלי.
אלא שלפני שמפתחים ציפיות, כדאי להיזכר שמדובר בפעם השלישית בה פולקסווגן מציגה את אותו רעיון, ובשינויים לא גדולים. כבר בשנת 2002 פולקסווגן הפתיעה את תעשיית הרכב עם ה-1L, מכונית חסכונית במיוחד שעוררה עניין רב וגל של שמועות בנוגע לסיכויי הייצור. אלא שבמשך שבע שנים כל מה שנותר זה שמועות, עד שבתערוכת פרנקפורט בספטמבר 2009 החליטו בפולקסווגן למחזר את הרעיון. אז קראו למכונית L1, אך הרעיון נותר דומה: מנוע זעיר (הפעם עם הנעה חשמלית) ומרכב אווירודינמי. גם אז נפוצו שמועות על כוונות ייצור, וגם אלו נותרו רק בגדר שמועות.
כעת, בתערוכת הרכב של קטאר, מוצג "הדור השלישי" של מכונית התצוגה הסופר-חסכונית. הפעם יש מנוע 800 סמ"ק (שני צילינדרים) עם 48 כ"ס ו-12.2 קג"מ, לצד מנוע חשמלי המספק 27 כ"ס ו-10.2 קג"מ. את מצברי הליתיום-יון ניתן להטעין באמצעות שקע החשמל, ויחד עם מנוע הדיזל תצרוכת הדלק עומדת כאמור על 111 ק"מ לליטר, מה שהופך מיכל של 10 ליטר למספיק לטווח של כ-550 ק"מ, כך על-פי הודעת פולקסווגן. צמד המנועים מעביר את הכוח לגלגלים האחוריים, באמצעות תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד, ויאפשר מיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 11.9 שניות. טווח הנסיעה עם מנוע חשמלי בלבד יעמוד על 35 ק"מ, ופליטת ה-CO2 המשולבת של מערכת הכלאיים עומדת על 24 גרם לק"מ בלבד.

שוב חוזר הניגון: מכונית סופר-חסכונית לפולקסווגן
צילום: מנהל

בהתאם למסורת הסופר-חסכוניות של פולקסווגן ולצרכים האווירודינמיים, גם ה-XL1 מצוידת במרכב בעיצוב ייחודי, אך הפעם פחות צר (166.5 ס"מ) מבדגמים קודמים. האורך עומד על 388.5 ס"מ והגובה מצומצם מאוד (116 ס"מ בלבד). בפולקסווגן בחרו הפעם בתצורת מושבים בה הנוסע ממוקם באמצע הדרך מאחורי הנהג, ולא ממש מאחוריו כמו בדגמים הקודמים. הכניסה לתא הנוסעים, שנראה שגרתי למדי למכונית תצוגה, מתאפשרת באמצעות צמד דלתות כנפי שחף. המשקל העצמי נמוך, ועומד על 795 ק"ג.
אז האם הפעם יש סיכויים לייצור? בפולקסווגן לא מספקים מידע בנוגע לכוונות הייצור, למעט רמזים עמומים כפי שסיפקו בשתי המכוניות הקודמות. ולמרות ששמועות בנושא צפויות להופיע כבר בקרוב, נראה שהסיכויים לכך נמוכים כמעט כמו תצרוכת הדלק של מכונית התצוגה.