נו, באמת, חוכמה גדולה – מכניסים מכונית פאר במיליון שקל לתחרות עם מכוניות בעשירית-עד-שליש מחיר ומתפלאים שהיא מנצחת? ובכן, כן. למעשה עד היום אף מכונית פאר לא זכתה בתואר הנכסף (קוראינו הנאמנים ודאי זוכרים שב-2007 מרצדס S קלאס נאלצה לשמש כסגנית של סוזוקי סוויפט הצנועה) ולא בכדי – כי זו לא חוכמה לעשות מכונית פאר טובה. כולן טובות.
תסריט והגשה: טל שביט צילום ועריכה: דימה קונופליוב
אז מה בכל זאת הופך את יגואר XJ לראויה להיות "אוטו השנה" בסגמנט של מצוינות כוללת ופאר ללא פשרות? בשתי מילים – יחס אישי. זו מכונית הפאר היחידה (אם נתעלם לרגע ממזראטי קוואטרופורטה שהיא לא רק פאר ועדיין לא אצלנו) שאתה מרגיש שנתפרה עבורך וסביבך. מכונית שלא מאיימת עליך עם שפע טכנולוגי ועודף אלקטרוניקה – אבל כוללת את כל הגאדג'טים והפינוקים שתמצא במתחרות המנוכרות מגרמניה; המכונית היחידה עם עיצוב נועז, ייחודי ושנוי במחלוקת – מבפנים ומבחוץ – שיסובב מבטים ברחוב גם בעוד 20 שנה; מכונית שיכולה לשייט בשקט מופתי ובנוחות מושלמת, ובמחי לחיצת כפתור להפוך למכונת נהיגה מגרגרת, עוטפת ומלהיבה.

רצה הגורל ולנהיגה הראשונה שלי ביגואר אני זוכה רק בסוף היום – אחרי שרוטקופ התנחל בה כל היום (ואפשר להבין אותו) – ואין מקום טוב יותר לסיים בו יום של נהיגה ותובנות מוטוריות. את הגדולה שלה אני מגלה מיד: לא עוברות שלוש שניות מרגע שנכנסת ועד שאתה מוכן לצאת לדרך. לא צריך לעבור בתפריטי iDrive כדי לחפש את כוונון המראות, בורר ההילוכים המגניב הוא בדיוק איפה שאתה מצפה שהוא יהיה, והכל קל, טבעי ואינטואיטיבי. ועם זאת, תומר מבלה את רוב הנסיעה במשחקים במערכת הממשק המרכזית שכוללת אינספור אופציות, אך לא מחייבת אותך לעבור בהן אם אתה לא ממש רוצה. במפתיע, נוחות הנסיעה טובה יותר במצב הדינאמי (שמקשיח קצת את מתלי האוויר), עניין שמחייב אותנו להתענג על ה-V8 הנפלא הזה ולקחת פנייה או שתיים במהירות כדי להרגיש את הפרונט הצייתן וההיגוי המדויק, ולגלות שחמשת המטרים ושני הטונות שלה מהנים מהצפוי בנהיגה ספורטיבית.
אוטו השנה 2011: יגואר XJ (וידאו)
צילום: דימה קונופליוב, תומר פדר
אז כן, מושב הנהג קצת רופף (צריך הרי להצדיק את המוניטין הנלוזים של איכות ההרכבה הבריטית), המרווח מאחור לא נדיב כפי שהיית מצפה, וקרוב לוודאי שלכל אחת מהמתחרות שלה יש לפחות תכונה אחת בה היא משתווה או מתעלה על היגואר – אבל ב-XJ יש את כולן. אם זו לא שלמות, זה בהחלט מאוד קרוב לשם – ואם זו לא סיבה מספיק טובה לזכות ב"אוטו השנה", אני לא יודע מה כן.
גמר אוטו השנה 2011 (לפי סדר א-ב):