מאזדה 2 סדאן
מאזדה 2 סדאן הגיעה לישראל, ומאיימת להדיח את יונדאי אקסנט מראש קטגוריית המשפחתיות הקטנות, אלו שמבוססות על מכונית סופר-מיני ומוסיפות תא מטען נפרד. מאזדה 2 סדאן משווקת בעולם משנת 2007, ומיוצרת גם בסין – שוק היעד העיקרי שלה – משנת 2008. אנחנו מקבלים אותה ממפעל מאזדה בתאילנד, שכבר סיפק לנו בעבר טנדרים עם סמל מאזדה.
והתזמון להגעת ה-2 סדאן מצוין עבור דלק מוטורס, יבואנית מאזדה: שברולט אוויאו נאסרה לשיווק עקב היעדר בקרת יציבות, יונדאי אקסנט עומדת בפני החלפה (וכך גם תאומתה, קיה ריו). הקטגוריה, כך נראה, פנויה לכיבוש. אם לא די בכך, היא מתייצבת עם מנוע 1.5 ליטר, נפח חביב על ציי הרכב – האחראים להצלחת האקסנט. ה-2 מוצעת בשתי רמות גימור, שההבדל העיקרי ביניהן הוא בקרת אקלים, מחשב דרך, הגה מצופה עור עם שליטה על מערכת השמע, פנסי ערפל – תמורת 3,000 שקל. אבזור הבטיחות זהה בשתיהן (שש כריות אוויר ובקרת יציבות).
מאזדה 2 סדאן: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
האחות הצעירה
הסדאן נשענת על בסיס הגלגלים המוכר (249 ס"מ) של ה-2, אך זכתה לתוספת של 28 ס"מ מאחור. מאזדה גאה במאמץ לשמור על משקל קל במשפחת ה-2, והגרסה החדשה מוסיפה 50 ק"ג בלבד. הקורה האחורית המשופעת ברכות לאחור, וקו השמשה המטפס, מוכרים מדגמים אחרים ובראשם מאזדה 3. כך גם תא המטען הגבוה. ה-2 נראית נעימה ודינאמית, אבל מזווית מסוימות היא לא מושלמת.

מקצה השיפורים שעברה מאזדה 2 האצ'בק פסח על תא הנוסעים בסדאן (ככל הנראה כי עוד לא הגיע זמן הרענון של הסדאן). זה בולט בייחוד בתא הכפפות החצי פתוח, שהוחלף בהאצ'בק בתא סגור עם נעילה. סביבת הנהג ב-2 צעירה ומודרנית והיא נעזרת בשילוב חלקים מוכספים בשפע השחור. גם הריפוד הבהיר ברכב המבחן משפר את האווירה. גלגל ההגה נאה והוא כולל שליטה במערך השמע והמחשב. המחוונים המצועצעים ומבנה מערכת השמע המיוחד יוצרים מראה מעוצב. בקרת האקלים לא דיגיטלית אך נאה. מצד שני האיכות הכללית לא אחידה, ופתחי האוורור חסרי האפשרות לוויסות, מדגישים זאת.

תנוחת הנהיגה טובה והמושב נעים, אך הראות לאחור גרועה (עקב תא המטען המוגבה). מאחור מציעה ה-2 מרחב סביר, ואילו תא המטען גדול מאוד (450 ליטר, כמעט כפליים מההאצ'בק). פתח ההטענה מעט צר וגם הדיפון מעט פשוט.
מאזדה 2 סדאן: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

זום-זום
מאזדה 2 סדאן מצוידת במנוע 1.5 ליטר עם תזמון שסתומים משתנה, אותו פגשנו ב-2 האצ'בק. בשתיהן הוא עודכן לטובת החיסכון והניקיון (הדירוג הירוק טוב מבעבר), והוא מייצר 102 כ"ס ו-13.5 קג"מ (ב-4,000 סל"ד). המפרט הטכני מלמד על האצה למאה ב-12.7 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש, אבל התחושה על הכביש טובה יותר: ה-2 מרגישה זריזה, עם תגובה טובה ללחיצה על דוושת המצערת. מבחינת תצרוכת הדלק, ה-2 רשמה תחת עומס 9.4 ק"מ לליטר, ובשיוט רגוע יחסית כמעט 14 ק"מ לליטר.

כיאה ליתר דגמי המותג, גם ה-2 סדאן מרגישה קלילה וספורטיבית לרכב מסוגה. בכביש מהיר היא מרגישה מעט קלילה מדי, ודורשת הסתגלות לתגובותיה הזריזות, בין היתר עקב היגוי קל מדי. בפניות חדות התגובה המיידית של ה-2, שמלווה באחיזה טובה של החלק הקדמי, יוצרת ניהוג מהנה. מבחינת נוחות, ה-2 סדאן מתמודדת היטב עם שיבושים קטנים, ומעט פחות יותר בכביש משובש ממש, אך הנוחות הכללית טובה בכל מקרה. בידוד רעשי הרוח והכביש יותר מסביר.
המתכון הנכון?
מאזדה 2 סדאן מרגישה מודרנית וצעירה, שקטה למדי ונוחה לנסיעה – ומספקת לא מעט הנאה מנהיגה למכונית מסוגה. תמורת 110,000 שקל, היא יקרה רק ב-1,000 שקל מיריבתה העיקרית, יונדאי אקסנט, שתתייצב מולה בקרוב למבחן משווה. האם ה-2 יכולה להדיח אותה מראש טבלת המכירות? נדע בקרוב.