פורד פוקוס סדאןאחת מכוכבות התערוכה ואולי המכונית החשובה ביותר לשוק המקומי שהוצגה בפריז, הייתה הפוקוס החדשה. זו התייצבה בגרסאות המרכב העיקריות שלה: חמש דלתות (האצ'בק וסטיישן) ואפילו ארבע דלתות (סדאן), שלרוב נעדרת מאירועים אירופים. היא הופיעה גם בגרסת ה-ST הספורטיבית (250 כ"ס) שנראית נפלא. הפוקוס החדשה נראית נהדר מבחוץ, ומבפנים נהנית מסביבת נהג שנראית מאוד מודרנית וטכנולוגית (גם אם האיכות עדיין לא ברמה של פולקסווגן גולף). וגם מרחב הפנים טוב. אלינו היא תגיע בגרסאות 1.6 ו-2.0 ליטר אוטומטיות, אם כי לפי אנשי פורד-אירופה תיתכן הפתעה, ואת מקום ה-1.6 עשוי לתפוס כאן מנוע 1.0 ליטר מוגדש.

"זהו אתגר ענק", אומר לי ראש הפרויקט הלמוט רדר, שקשור לפיתוח שלושת הדורות של המכונית. "הפוקוס היא אבן פינה במבחר שלנו ביכולת דינמית, בעיצוב, ובמסורת. היה ברור שנמשיך בכיוון, ובאותו זמן נשפר את האיכות והעידון מבלי לאבד את הפן הדינמי. העיצוב עשה צעד גדול מבפנים ומבחוץ, וגם איכות החומרים צעדה קדימה. הפוקוס אמנם בנויה על הפלטפורמה היוצאת, אבל הרבה חלקים השתנו כדי לשפר את קשיחות המרכב ועידון הנסיעה".

בדקתם הרבה מכוניות בדרך. מה הייתה אמת המידה?
"אמת המידה הקשה ביותר הייתה פורד פוקוס היוצאת, בייחוד מבחינה דינמית. אבל בדקנו כרגיל את רוב המתחרות. הגולף היא תמיד מתחרה באיכות, בניה ובחטיבות הכוח, אבל לא בצד הדינמי".

איך התייחסתם לגרסת ארבע הדלתות?
"הפעם, בניגוד לעבר, היא תוכננה כדגם נפרד. היא קיבלה תשומת לב כי היא חשובה מאוד לאמריקה, והיה ברור שרמת העיצוב צריכה להיות שווה".

מדוע לא השתמשתם עבורה בבסיס גלגלים ארוך יותר?
"כי אז נגיע למידות של מונדיאו וזה לא מה שהלקוח רוצה".

האם שמרתם על היכולת הדינמית של הפוקוס?
"למעשה התקדמנו בצד הדינמי ובהיגוי. למרות שיש כאן הגה כוח חשמלי הוא לא מרגיש כזה. הוא הרבה יותר מחובר מהרגיל. הייתה לי שיחה עם ריצ'רד פרי-ג'ונס, שהיה אחראי על הדור הראשון, ולדעתו אנחנו קרובים יותר לפוקוס המקורית בפן הדינמי, אך עם איכות גבוהה".

בכל מקרה, נראה שמאז המהפך בדור הראשון אתם ממשיכים באבולוציה
"כשפיתחנו את הדור הראשון הגענו מהאסקורט שאף אחד לא אהב. כעת אנחנו נמצאים במקום אחר, ואין צורך בשינויים דרמטיים".

מה הסוד של פורד בתחום הדינמי?
"יש לנו צוות שמוקדש לכך. מבחינתנו זו חובה להיות בראש התחום הדינמי. לקח לנו כל-כך הרבה זמן להגיע ולהיות מזוהים כמובילים בתחום, אז אנחנו לא נעזוב זאת. המחויבות היא הסוד".

לשוק הישראלי חשובה התיבה האוטומטית. למה ניתן לצפות?
"תיבה אוטומטית רגילה לא תהיה בפוקוס, רק הפאוור-שיפט עם שישה הילוכים (רובוטית כפולת מצמדים בדומה לפולקסווגן, א.ש). זו תשודך למנוע ה-1.6 ליטר עם 105 או 125 כ"ס, ובאמריקה (ואצלנו) למנוע ה-2.0 ליטר 160 כ"ס. בהמשך נציג מנוע 1.0 ליטר עם הספק דומה ל-1.6, וגם הוא יוצע עם התיבה הזו".

למדתם משהו ממאזדה?
"בימים הראשונים עבדנו יחד, אבל בדור השני ההנדסה הייתה באחריותנו והם היו לקוחות שלנו".

במה אתה הכי גאה בפוקוס החדשה?
"בכך שהצלחתי לשמור על כמה שיותר חלקים משותפים בין הגרסאות, לטובת הצד העסקי מבלי להקריב את הייחוד של כל דגם".