רויאל אנפילד
בשבוע שעבר נפתחה רשמית סוכנות אופנועים חדשה בישראל – בהחלט סיבה למסיבה בימים אלו של שוק אופנועים הנמצא בשפל קשה. אבל אין לצפות לגדלות ונצורות מהמותג החדש שנחת כאן: מדובר באופנועי רויאל אנפילד ההודיים, זכר לימים בהם הודו היתה חלק מהאימפריה הבריטית. אי שם בשנות ה-50 החלה חברה הודית להרכיב אופנועי רויאל אנפילד – בעבר מותג בריטי מפואר – בהודו, עבור השוק המקומי. בשנות ה-60 נרכשו הזכויות לייצר את האופנועים בהודו וייצור זה נמשך גם כאשר היצרן הבריטי המקורי סגר את שעריו לעד. במשך עשרות שנים יוצרו האופנועים תחת השם "אנפילד", כמעט ללא שינוי מהמפרט המקורי האולטרא-מיושן – צילינדר יחיד מקורר אוויר עם שני צילינדרים, בלמי תוף, מיתלים בסיסיים, ופשטות מכנית שהתאימה מאד לשוק ההודי. מטיילים ישראלים רבים גילו כי האופנועים הללו מהווים כלי-רכב נוח וזול לטיול ברחבי הודו, אופנוע שהיה אמנם רחוק משיא האיכות והאמינות אך היה קל לתיקון בידי כל מכונאי-כפר באמצעים הפשוטים ביותר.
בשנות ה-90 נרכשו הזכויות לשם המקורי המלא, רויאל אנפילד, ובשנות ה-2000 החלה החברה ללטוש עיניים לשווקי יצוא. בשנים האחרונות פותחו גרסאות יצוא מתקדמת יחסית הכוללת הזרקת דלק (שבעלדיה לא ניתן לעמוד בדרישות התקינה האירופית), התנעה חשמלית, בלם דיסק קדמי ותפעול מקובל עם דוושת הילוכים בצד שמאל, ולא עוד בצד ימין כמו במקור הבריטי. כיום מיוצאים האופנועים הללו לכ-25 מדינות – ומעכשיו גם בישראל.
למרות המודרניזציה היחסית, עדיין מדובר באופנועים בטעם חזק של פעם, בעיצוב, באופי ובביצועים. עם הספק מירבי של 27 כ"ס מהמנוע בנפח 500 סמ"ק, אין מה לצפות לביצועים חורכי אספלט – רוכב רויאל אנפילד יהיה כזה שמחפש אופנוענות אחרת, רגועה ושלווה. ממש לתפוס שאנטי על שני גלגלים. קשת המחירים נעה בין 40,000 ל-45,000 ש"ח, זול למדי עבור אופנוע כביש בנפח 500 סמ"ק אך – יש להודות – יקר למדי עבור אופנוע שכזה, ממותג הודי שיצטרך להוכיח את עצמו כאן. על כל פנים, מאחורי הסוכנות עומד גב חזק ואיתן במיוחד: הבעלים היא קבוצת IFG של המיליארדר נתן יעקבסון, בין היתר נותן החסות לקבוצת הכדורגל של מכבי תל-אביב דרך חברת הסליקה הענקית פייג'אה שבבעלות IFG. יעקבסון הוא אופנוען נלהב, רוכב הרלי דייוידסון, כמו גם מנכ"ל הקבוצה שלומי לוי. הקמת הסוכנות, לדבריהם, נעשתה מתוך אהבה ורצון לטפח את רוח האופנוענות האחרת, ואין כל ציפיה למספרי מכירה גדולים – או אפילו לעסק כלכלי מניב רווחים. נחכה ונראה. להערכת כותב שורות אלו, פוטנציאל המכירה של אופנועי רויאל אנפילד בישראל עומד על עשרות בודדות בשנה.
סוכנות רויאל אנפילד בישראל שוכנת ברחוב הירקון 8 בדרום תל אביב.