אתרי האינטרנט האמריקניים התחרו ביניהם הלילה מי יפרסם מהר יותר את הידיעה המלאה אודות האקספלורר החדש של פורד (ראה ידיעת קדימון מלפני עשרה ימים) לאחר שבחצות פקע תוקף האמברגו שהטילה פורד על פרסום הידיעה. מיותר לציין כי אתר העיתונות של פורד מלא וגדוש במידע אודות האקספלורר החדש, כולל נאומים נמלצים של בכירים בחברה. בהודעות לעיתונות הרחיקה פורד לכת והצהירה כי לאקספלורר החדש תהיה השפעה משמעותית על הכלכלה האמריקנית, ביצירת מקורות תעסוקה חדשים. נו, שוין.
בינינו, אפשר להבין את ההתרגשות. בכל זאת מדובר באייקון אמריקני. עד לתקופה האחרונה היה פורד אקספלורר רכב הפנאי הנמכר ביותר בארה"ב במשך שנים רבות (כולל במהלך שערוריית הצמיגים הענקית בה היה מעורב לפני פחות מעשור); באותה תקופה הוא גם היה הדגם השני הכי נמכר של פורד בארה"ב, אחרי הטנדר סדרה F. במרוצת 20 השנים מאז הושק לראשונה נמכר האקספלורר ביותר מ-6 מיליון יחידות. אבל הציבור האמריקני העביר בהדרגה את העדפותיו לכלים קטנים וחסכוניים יותר, מגמה שהחריפה עם עליית מחירי הדלק והמשבר הכלכלי, ומכירות האקספלורר איבדו גובה באופן דרמטי לטובת מתחרים מבית ומחוץ – עד כי כיום הוא אפילו לא בין חמשת רכבי הפנאי המובילים בשוק.
את כל זה אמור לשנות האקספלורר החדש, דור חמישי בשושלת, אשר מסמן מספר אבני דרך חשובות בתולדות הדגם. כפי שכבר סיפרנו לכם, לראשונה מקבל האקספלורר מרכב אחוד (אם כי מיתלים נפרדים כבר היו קודם); הוא גם נוטש את תצורת ההנעה הכפולה המבוססת על הנעה אחורית לטובת פלטפורמת הנעה קדמית בבסיסה, כך שמי שיבחר באקספלורר 2WD יקבל אותו עם הנעה קדמית. במפתיע, בממדים החיצוניים לא חל שינוי דרמטי: בסיס הגלגלים הצטמק רק ב-3 ס"מ ועומד עכשיו על 286 ס"מ, ואילו האורך הכללי דווקא גדל במקצת, מ-491 ל-500 ס"מ. נתון המשקל טרם פורסם אך ניתן להניח כי יהיה נמוך מה-2.2 טון של האקספלורר הנוכחי.
האקספלורר החדש מציין גם מהפך בתחום המנועים. מנוע V8 (היחיד שמיובא באופן סדיר לישראל, כיום) כבר אינו קיים בהיצע, ואת מקום ה-V6 המיושן בנפח 4.0 ל' תופס V6 מודרני בהרבה, בנפח 3.5 ל'. ההספק המירבי קפץ מ-216 ל-290 כ"ס, כאשר עם זאת חל שיפור של יותר מ-20% בצריכת הדלק. מנוע זה מוצע בגרסאות הנעה קדמית או כפולה. מי שירצה לחסוך עוד יותר יוכל לבחור במנוע "אקובוסט" מוגדש-טורבו בנפח 2.0 ל' – כן כן, עם 4 צילינדרים – אבל אז קיימת אופציית הנעה קדמית בלבד. מנוע זה מפיק 237 כ"ס אך המומנט, 34.5 קג"מ, כמעט זהה לזה של מנוע ה-V6, ומושג בתחום סל"ד רחב ונמוך יותר – מ-1,700 ועד 4,000 סל"ד. עם מנוע זה צריכת הדלק תשתפר בלמעלה מ-30% לעומת האקספלורר V6 הנוכחי. שני המנועים מקבלים תיבות 6 הילוכים אוטומטיות.
פורד אקספלורר: חשיפה מלאה
צילום: מנהל
בתחום השילדה מקבל האקספלורר דור V מיתלי עצמות עצה כפולות מלפנים, ורב-חיבורי מאחור. יש גם הגה חשמלי המשנה את תגבורו בהתאם למהירות וקצב ההפניה. אותו הגה חשמלי מאפשר גם מערכת עזר חצי-אוטומטית לחניה – הנהג מפעיל את המצערת והבלמים, הרכב עושה בעצמו את כל היתר כולל פעולת ההיגוי. יש התייחסות מיוחדת לסעיף השטח, כאשר במקום תיבת ההעברה המסורתית עם תחומי Hi-Lo יש עכשיו מערכת המכונה Terrain Management – "ניהול קרקע" – עם בורר נוסח לנד רובר בעל ארבעה מצבים: רגיל, בוץ, חול ושלג. כל מצב משנה את תגובת המנוע למצערת, תפקוד תיבת ההילוכים, ואופן פעולת מערכת בקרת המשיכה והיציבות. עם זאת, לא היינו מצפים ליכולת שטח אמיתית. אותו בורר, אגב, מפעיל גם מערכת בקרת גלישה במורד.
פורד מתגאה בצעדים מהותיים קדימה שביצעה בתחום מערכות-העזר והבטיחות, כולל חידוש של ממש בבכורה עולמית: חגורות-בטיחות מתנפחות ליושבי השורה השניה. מערכת בקרת היציבות כוללת פונקציית בלימה בפניה, הדואגת לבלימה נפרדת בעוצמה הנכונה לכל גלגל כדי לשמור על פניה מיוצבת כאשר נדרשת התערבות המערכת בשל כניסה מהירה מדי לפניה, למשל.
ייצור האקספלורר החדש יחל בהמשך השנה, והמכוניות הראשונות יגיעו לסוכנויות בארה"ב בחורף.