אודי אי-טרון. חשמל הוא העתיד?לא בכל יום נוחתת כאן אישיות בכירה מעולם הרכב, ועוד כזו שמילאה תפקידים בכמה חברות מובילות. ולכן כששמענו שפיטר שוורצנבאוור, חבר הנהלת אודי והאחראי על תחום השיווק, הגיע לישראל ביוזמת איגוד תעשיית ההייטק (HTIA), כדי לנאום בכנס ההייטק המרכזי של ישראל שקיים האיגוד בירושלים, מיהרנו לכיוון הבירה. הרי לא נפספס הזדמנות מצוינת לפגוש את אחד האנשים המעניינים ביותר בתעשייה – בין היתר בגלל שהקריירה של שוורצנבאוור עברה אצל מספר מותגי יוקרה מובילים מגרמניה. הוא החל את דרכו ב-1984 בב.מ.וו, ועבר עשור מאוחר יותר לפורשה. ב-2003 מונה להוביל את פורשה-אמריקה ונחשב שם לאחד מאבות ההשקה המצליחה במיוחד של פורשה קאיין. ב-2008 עבר לאודי, וב-2009 סגר מעגל אחרי שפורשה הפכה לחלק מקונצרן פולקסווגן.

התחלת בב.מ.וו, עברת לפורשה ואחרי כן לאודי. איך אתה מגדיר את ההבדלים בין החברות?
"בפילוסופיה פורשה ואודי דומות. שתיהן נהוגות על-ידי תשוקה, כדי להשיג את היתרונות הטכניים הטובים ביותר למוצר וללקוח. אודי היום הרבה יותר רחבה וגם ספורטיבית, ולכן האתגר היום הרבה יותר גדול. בפורשה הייתה לנו פחות תחרות מיידית".

אודי שואפת להיות מותג היוקרה מספר אחד. עד כמה חשובות לכם הכמויות?
"אמרנו המותג המצליח ביותר. כי הגדול זה אומר כמות ואפשר לעשות זאת עם הנחות מבלי להרוויח. אנחנו מאמינים בצמיחה נכונה ולא בלקנות נתח שוק. ב-2009 הובלנו לראשונה באירופה, וגם בסין ובישראל. זה צעד חשוב ויש לנו תוכנית ברורה עד 2015. זו צמיחה אחראית".
צילום: מנהל
עד כמה חשוב לכם להיות ראשונים בישראל?
"כשאני מדבר עם שווקים בהם אנחנו במקום שני או שלישי, אני משתמש בישראל כדוגמה שמלמדת ומדרבנת. מעבר לכך, ישראל ידועה כשוק שקונה מוצרים טכנולוגיים. החברה כאן פתוחה מאוד לטכנולוגיות חדשות, וזה מראה לנו אם אנחנו הולכים לכיוונים נכונים".

האם תמשיכו לשמור על הובלת השוק?
"לא נקנה את המקום הראשון. אם נצטרך להיכנס להנחות אז נלך לבדוק את המוצר והמבחר שלנו. אבל יהיו לנו שישה מוצרים חדשים בקרוב בשוק הישראלי, ובראשם אודי A1 שאני חושב שתצליח כאן יפה. הם יעזרו לנו לשמור על ההובלה".

איזה מותג רואה היום אודי כמתחרה העיקרית?
"באופן כללי זו ב.מ.וו. למרות שזה משתנה בין אזורים: בארצות הברית לקסוס היא מתחרה מאוד קשה. בגלל מיקום המותג, מרצדס היא קצת יותר 'יוקרה ישנה' ואנחנו צעירים יותר".

איך אתם תופסים את המערך ההיברידי והחשמלי?
"בגדול אנחנו מאמינים שחשמל זה העתיד ושצריך להציע בו מוצרים חדשים. אבל נציג גם טכנולוגית כלאיים. בכל מקרה מכונית חשמלית לבד אינה הפיתרון. יהיו לקוחות עירוניים עבורם מכונית חשמלית תהיה מושלמת. יהיו אנשי פרברים שעבורם הטווח החשמלי הוא בעיה ולכן כלאיים הוא פתרון טוב. ויהיו עדיין את אלה שנוסעים למרחקים ארוכים, שעבורם מכונית עם מנוע בעירה פנימית תהיה טובה גם בשני העשורים הבאים".

מה זה אומר מבחינתכם כיצרנית רכב?
"זה אומר המון עבודה. פעם השקענו רק בשיפור מנועי הדיזל והבנזין. עכשיו צריך להשקיע בנוסף ולא במקום גם בכלאיים וגם בחשמל. אבל אנחנו מוכנים לכך ונמצאים במצב כלכלי מצוין בזכות הגב של הקבוצה".

אתה יכול להיות קצת יותר ספציפי?
"נתחיל בשיווק אודי Q5 היברידי כבר בשנה הבאה. הראינו כבר אודי A8 היברידית. ואנחנו מכינים גם את הצד החשמלי עם האי-טרון הספורטיבית. בחרנו ברכב כזה, כי רצינו להצהיר שחשמל יכול להיות גם אמוציונאלי, ואנחנו נתחיל למכור אותה ב-2012. המכונית הזו מסבירה את הגישה שלנו. אנחנו לא מחפשים להוציא מנוע ולשים במקומו מצבר. פיתחנו את המכונית הזו מהיסוד. נהגתי בה ביחד עם ארנולד שוורצנגר, מושל קליפורניה. זה היה מלהיב. לעיר נציע את ה-A1 אי-טרון".

כולם מדברים על חשמל, בייחוד בארץ, איך אתם רואים את חדירתו לשוק?
"רבים, כמו אצלכם, אומרים שמחר כולם ינהגו ברכב חשמלי. אבל אנחנו עוד לא מכירים את הלקוח. כל אחד אוהב את הסביבה עד שזה מגיע לכיס שלו. ויש עוד זוויות שאנחנו לא מכירים. צריך דיון מקיף ואובייקטיבי לגבי התנועה החשמלית. למשל מה יהיה המיסוי שלה? כעת ממשלות מעודדות ומוכנות לשלם כדי שהלקוח ירצה מכונית חשמלית. זה יפה בהתחלה, אבל בשלב מסוים תגיע הנקודה בה ממשלות יבינו שהן משלמות למישהו שינהג במכונית חשמלית, עליה הוא לא משלם מס. אז האם הם יגבו מס על המכוניות? כתפיסה אנחנו מאמינים שעד 2020 תתפוס המכונית החשמלית כחמישה אחוזים מהשוק, אבל זה תלוי במדינות ובמדיניות".
צילום: מנהל
פורשה נמצאת היום בקבוצת פולקסווגן. מה זה אומר לגבי עתידה?
"סוד ההצלחה של הקבוצה הוא שמירת המותגים עצמאיים. ברור שמאחור יש שיתוף פעולה, ברור שהמהנדסים מדברים ביניהם, אבל מבחינת השוק הן יהיו עצמאיות. פורשה ואודי פעלו לבד ובהצלחה, אז למה לשנות זאת".

כבכיר בפורשה שנים רבות, האם זה נראה צעד טוב לחברה עצמה?
"צריך להסתכל לטווח הארוך ולראות איך הטכנולוגיה מתפתחת במהירות. לפני 20 שנים זה לא היה כך. היית בונה מכונית לשמונה שנים לפחות, והיה צריך לפתח מעט על בסיס שנתי. אבל מה שהיה פעם מתיחת פנים היום זה שינוי יומיומי. ליצרנית קטנה קשה לשמור על הקצב בגלל עלויות השינויים. חוץ מזה אני לא חושב שפורשה תאבד את הזהות. תראה איך אודי התפתחה בעזרת פולקסווגן. לפני 20 שנה אף אחד לא היה סופר אותנו עם מרצדס וב.מ.וו..."

האם תהיה לכם עוד מכונית קטנה, ובכלל - איזה דגמים חסרים לכם במבחר?
"לא תהיה לנו מכונית קטנה יותר, אבל בין ה-A1 ל-A3 חסרה לנו ספרה. יש לנו רעיונות, וניתן לצפות למשהו שונה מהמכוניות הקיימות. חסר לנו משהו גם בין ה-A6 ל-A8 (זו כמובן ה-A7 א.ש.). ויש לנו עוד רעיונות להגדיל את המבחר. אנחנו משקיעים שני מיליארד יורו בפיתוח מוצרים חדשים, כדי שנגדל מ-34 ל-42 דגמים ב-2015".

ומה עם Q3?

"או, זה בפירוש יגיע..."