סקודה יטי: חוות דעת מקוצרת
בעולם הרכב, על כל נישה מצליחה מתחרות שלל יצרניות ודגמים, והפריחה בשוק רכבי הפנאי היא עדות לכך. לכן מפתיע לגלות שלסקודה יטי יש בישראל רק מתחרה אחד – דייהטסו טריוס.
 
 
כמובן שזה לא מפריע ליטי לנסות ולהתחרות בניסאן קשקאי המצליח – משמע ויתור על יכולת שטח והנעה קדמית. פחות משקל, פחות שקלים, ורוב המשתמשים ממילא לא ירגישו בהבדל. נכון לעכשיו משווק כאן היטי עם מנוע אחד – אותו 1.2 TSI שכבר היכרנו בדגמים אחרים של קונצרן פולקסווגן, עם הספק נאה של 105 כ"ס ותיבה רובוטית כפולת-מצמד (DSG) עם שבעה הילוכים. הנעה כפולה תוצע רק ב-2.0 ליטר דיזל, שתהיה יקרה משמעותית.
 
זמן היכרות
מבחוץ סקודה יטי לטעמי כמעט חסר-עיצוב (לפחות בהשוואה לסקודה רומסטר) – קופסה שגרתית למדי, וזו דווקא גישה שמוצאת חן בעיני בהשוואה לעיצובים העמוסים של רכבי-פנאי קומפקטיים חדשים כמו יונדאי ix35 או ניסאן ג'וק. אבל יש בכל זאת קצת אופי – ההשחרה של הפנלים האחוריים יוצרת אשליה של חלון אחד ארוך בכל צד, ופנסי הערפל העגולים בחזית; הרושם הכללי הוא של עניניות חסרת יומרות, אנחנו אוהבים את זה.
 
סקודה יטי 1.2TSI: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
 
תא הנוסעים הכהה כמקובל בפולקסווגן לא מפתיע, למעט אולי ברמת האבזור. סקודה יטי 1.2 הוא רכב הפנאי הזול בישראל ברמת הגימור "אמבישן" הנמוכה, אבל גם בה תזכו להגה שמתכוונן גם לעומק (שמעתם, יונדאי?), בקרת אקלים מפוצלת עם אוורור לאחור, תאי אחסון מצוננים, מחשב דרך, מושבים אחוריים הניתנים להסרה, ותא מטען שופע תאי אחסון ואמצעי עיגון למטען. בגרסת ה"אקספיריינס" שהגיעה למבחן, יש גם מערכת שמע עם שליטה מההגה, עוד תאי אחסון, עוד זוג כריות צד לנוסעים מאחור (שמונה סך-הכל), פנסי ערפל קדמיים עוקבי-פניה, חיישני חניה קדימה ואחורה, חישוקי "17 במקום "16 ועוד.
 
גם רשימת מערכות העזר מרשימה: מעבר ל-ABS ו-ESP הכרחיים יש גם סיוע לזינוק בעליה, דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני, בקרת משיכה, ומשהו באמת יוצא דופן – MSR, מערכת המקטינה את בלימת המנוע ומסייעת למניעת נעילת גלגלים בהורדת הילוך.
 
תא הנוסעים מרגיש איכותי. לא יוקרתי, לא מרהיב, אבל מוצק. הילדים מאחור יזכו לראות מצויינת, ותודות לגובה ולמבנה המרכב הקופסתי, מבוגרים יהנו ממרחב טוב מאשר במשפחתיות. תא המטען מציע – אחרי הסרת המושבים האחוריים – נפח גדול יותר מזה שבניסאן קשקאי וביונדאי ix35 עם מושבים מקופלים.

נעים בכביש
ואיך מסתדר כאן מנוע ה-1.2-טורבו הקטן? די אם נשווה את היטי לאותו מתחרה פחות-או-יותר ישיר שהזכרנו קודם, דייהטסו טריוס. נכון שאנחנו משווים 4x2 ל-4x4, וההנעה הכפולה גובה מחיר בביצועים; אבל הטריוס שוקל כמעט 200 ק"ג פחות, 1,180 ק"ג לעומת 1,370 ק"ג, ומנוע ה-1.5 ל' שלו מציע הספק כמעט זהה, 104 לעומת 105 כ"ס. אלא שהיטי יגיע ל-100 קמ"ש כמעט 2 שניות מהר יותר, יספק יתרון של יותר מ-20 קמ"ש במהירות המרבית. זאת עם תצרוכת דלק ורמת זיהום נמוכות יותר. במהלך המבחן ראינו מספרי צריכת דלק שאנחנו לא מורגלים אליהם ברכבי-פנאי, עם ממוצע של 11.8 ק"מ לליטר – אם כי חלק ניכר מהמבחן כלל נהיגה רגועה ולא ביצענו נהיגת שטח כלל.
 
אלא שלמרות היתרונות, דומה שברכב כבד-יחסית כמו היטי, המנוע הזה מתקרב לקצה היכולת שלו. בתנועה עירונית איטית המנוע-תיבה יכולים לתסכל: המומנט המרבי מגיע אמנם מאד מוקדם, כבר ב-1,550 סל"ד, אבל מתחתיו באמת אין כלום. זה מקשה על זינוק חלק מהמקום בלי לקבל תאוצה פתאומית ולא רצויה, תכונה אופיינית גם למנועי TSI בעלי נפח גבוה יותר עם תיבת DSG. תוסיפו לכך את נטיית התיבה להעלות הילוכים מוקדם מאד, ותקבלו מצבים בהם לחיצה על הדוושה תיתקל בתגובה מהוססת בגלל הצורך להוריד הילוכים. במכוניות קטנות וקלות דוגמת פולקסווגן פולו, סקודה פאביה ואפילו סקודה אוקטביה, התכונות הללו פחות מטרידות.
 
פרט לתכונות הללו, שבהן תתקלו בעיקר בתנועה עירונית, העסק עובד היטב. המנוע יספק ביצועים יותר מסבירים וישייט בשקט ובנינוחות גם במהירות גבוהה. התיבה מציעה מצב "ספורט" יעיל (אם כי אולי מעט מיותר ברכב מסוג זה) ותפעול ידני מהנה, למרות העדר מתגי החלפה על ההגה.
 
סקודה יטי 1.2TSI: מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
 
כיול מיתלים קשיח מדי הוא עוד נקודת ביקורת ובאה לידי ביטוי בעיר, במיוחד עם חישוקי ה-"17 ברכב המבחן. הצד השני של המטבע הוא התנהגות כביש מהודקת ונוסכת בטחון עם זוויות גלגול מעטות, אך ההיגוי חסר תחושה ולוקה במשקל-יתר במהירויות נמוכות. 
 
טיעונים משכנעים
בשורה התחתונה היטי מציג מספר טיעונים משכנעים, כל עוד אתם לא מתכננים להיכנס לשטח: תג מחיר ללא תחרות (כולל הטריוס – למרות יכולת השטח העדיפה ובגלל יכולת הכביש הנחותה), עלויות דלק נמוכות, שימושיות, ואפילו יכולת להמריץ קצת את מחזור הדם. אבל כדאי מאד לבצע נסיעת מבחן – במיוחד בעיר או בפקק – כדי לוודא שתכונות המנוע-תיבה במהירויות נמוכות לא מציקות לכם.
 
 
יש לסקודה להיט פוטנציאלי ביד, ובמקום יבואני סקודה היינו מזדרזים לנצל את הבדידות בקטגוריה: הסגמנט הזה לא ישאר פרוץ לזמן רב.