הדעה הרווחת, וברוב המקרים גם נכונה למדי, היא שבכל הנוגע לצריכת דלק מכוניות קטנות הן חסכוניות יותר ממכוניות גדולות. הסיבות לכך פשוטות: מכוניות קטנות שוקלות פחות, מצוידות במנועים קטנים יותר ונעזרות בתיבת הילוכים ידנית כדי להעביר את הסוסים לגלגלים. התוצאה של המשוואה הזו, היא צריכת דלק מופחתת במיוחד.

כיום כאשר המודעות לאיכות הסביבה הולכת וגוברת יצרניות הרכב שמות דגש מיוחד על שיפור צריכת הדלק ופליטת המזהמים של מרכולתן. בין היתר הן עושות זאת על-ידי אימוץ טכנולוגיות מתקדמות ואף הצעת חבילות חסכון מיוחדות הכוללות: שיפורים אווירודינמיים, צמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול, מערכות דימום מנוע בעמידה ועוד. וכאשר המכוניות הקטנות פוגשות את הטכנולוגיה החדשה מתקבלת תוצאה חסכונית עוד יותר, אבל עד כמה?
סרקנו לשם כך את מדריך המכוניות החדשות של אתר אוטו והכנו רשימה של הסופרמיני החסכוניות ביותר במוצעות ללקוח בישראל. הדירוג נעשה לפי שני פרמטרים שהעיקרי בהם הוא צריכת הדלק הממוצעת לפי נתוני היצרן והמשני הוא פליטת ה-CO2 של המכונית שמהווה באירופה את הפרמטר העיקרי לסיווג ירוק. 'הציון הירוק' הישראלי אינו משחק תפקיד היות והטבת המס שהוא נושא מגולמת במחיר הרכב.
למקום הראשון עם תוצאה של 19.6 ק"מ לליטר ו-119 גרם לק"מ הגיעה, קצת בהפתעה, טויוטה יאריס בגרסת ה-1.3 ליטר בעלת תיבת ההילוכים הרובוטית הלא ממש חביבה על הנהג הישראלי. ההפתעה ממיקומה של היאריס נובעת מכך שאינה מתהדרת במילה האחרונה של הטכנולוגיה כיום. אין לה הזרקה ישירה ומגדש טורבו ואין לה מערכת דימום מנוע בעצירה. ולמרות זאת השילוב היעיל בין מנוע תזמון השסתומים המשתנה והתיבה הרובוטית מפיק תוצאה מרשימה. מיד במקום השני מתייצבת הגרסה הידנית של היאריס שצורכת ליטר דלק עבור 18.9 ק"מ ופולטת גרם נוסף של CO2 בכל ק"מ אותו היא עוברת.
במקום השלישי מתייצבות שלוש מכוניות מאותו קונצרן המצוידות באותו מנוע; מדובר בפולקסווגן פולו החדשה והסקודה פאביה המצוידות במנוע ה-TSI בנפח 1.2 ליטר. המנוע המתקדם, בין אם הוא בשידוך לתיבת ה-DSG ובין אם הוא עם תיבת הילוכים ידנית, מאפשר צריכת דלק מצוינת שעומדת על 18.9 ק"מ לליטר ופליטת CO2 של 124 גרם לק"מ.
גרסת הדיזל של הפאביה הייתה יכולה לנצח באופן ניכר עם כמעט 24 ק"מ לליטר, אך מכיוון שהיא הקטנה היחידה שמגיעה לארץ עם מנוע דיזל העדפנו שלא לכלול אותה בהשוואה.
עוד מכוניות בולטות בעשיריית הקטנות החסכוניות והירוקות הו הונדה ג'אז על גרסאותיה השונות במקומות 4 ו-6 כשבינהן ממוקמת פיאט פונטו איוו בגרסת ה-1.4 ליטר בעלת התיבה הרובוטית. במפתיע דווקא גרסה זו של הפונטו שמצוידת במנוע מיושן עם 8 שסתומים וגל זיזים עילי בודד משיגה צריכת דלק טובה יותר מהגרסה בעלת מנוע המולטיאייר עם 105 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית (מקום 9) וגם מגרסת המולטיאייר המוגדשת עם 135 כ"ס (מקום 8 יחד עם אלפא מיטו).

אגב, מאזדה 2, הקטנה הנמכרת ביותר בישראל אינה נמצאת בעשרייה, אלא בתחתית הרשימה עם צריכת דלק ממוצעת של 14.7 ק"מ לליטר, פליטה של 140 גרם CO2 לק"מ. הקטנה הפחות חסכונית וירוקה על פי נתוני הקטלוג היא הרנו קליאו שעם מנוע 1.6 ליטר ותיבת הילוכים מיושנת בעלת 4 הילוכים בלבד מציעה צריכת דלק ממוצעת של 13.3 ק"מ לליטר, פליטת CO2 של משפחתית גדולה עם 179 גרם לק"מ.
הסופרמיני הירוקות והחסכוניות ביותר בישראל (עשרת המקומות הראשונים):
1. טויוטה יאריס 1.3 רובוטית – 19.6 ק"מ לליטר, 119 גרם לק"מ
2. טויוטה יאריס 1.3 ידני – 18.9 ק"מ לליטר, 120 גרם לק"מ
3. סקודה פאביה 1.2TSI ידני – 18.9 ק"מ לליטר, 124 גרם לק"מ
- סקודה פאביה 1.2TSI אוט' – 18.9 ק"מ לליטר, 124 גרם לק"מ
- פולקסווגן פולו 1.2TSI אוט' – 18.9 ק"מ לליטר, 124 גרם לק"מ
4. הונדה ג'אז 1.2 ידני – 18.7 ק"מ לליטר, 125 גרם לק"מ
- הונדה ג'אז 1.3 רובוטית – 18.7 ק"מ לליטר, 125 גרם לק"מ
5. פיאט פונטו איוו 1.4 רובוטית – 18.5 ק"מ לליטר, 124 גרם לק"מ
6. הונדה ג'אז 1.3 ידני – 18.5 ק"מ לליטר , 128 גרם לק"מ
7. יונדאי i20 מנוע 1.4 ידני – 17.9 ק"מ לליטר, 133 גרם לק"מ
8. פיאט פונטו איוו 1.4T מולטיאייר (135 כ"ס) ידני – 17.8 ק"מ לליטר, 129 גרם לק"מ
- אלפא רומיאו מיטו 1.4T מולטיאייר (135 כ"ס) ידני – 17.8 ק"מ לליטר
9. פיאט פונטו איוו 1.4 מולטיאייר (105 כ"ס) ידני – 17.5 ק"מ לליטר, 124 גרם לק"מ
10. אופל קורסה 1.4 אוט' – 17.5 ק"מ לליטר, 138 גרם לק"מ