ידוע שמכורי נהיגת השטח האמיתיים בעולם מתחלקים לשלוש אסכולות עיקריות, לפי כלי הרכב שמשמש אותן בקודש (סליחה, בשטח);
ישנם כמובן אנשי הג'יפ המקורי, שגם למכולת נוסעים ב-CJ6 מדוגם ומזווד לטיול עומק במדבר יהודה. ישנם הלנד-רובריסטים שנשבעים בתורה על-פי סוליהול, ודבקים בלנד-רובר סדרה 1, או מקסימום דיפנדר פתוח. וישנם אנשי טויוטה, שבארץ מחולקים לשתי תתי-מחלקות: אנשי טויוטה היילקס הפוריטנים ואנשי טויוטה לנד-קרוזר. לא היאפים ב-V8 היקר או העירוניים ב-90 הבורגני, אלא בני המזל ומביני העניין שהצליחו להניח את ידם על ה-70 או ה-73 המשובחים.
אלא שבגלל החרם הערבי, שהשאיר את טויוטה מחוץ לישראל עד שנות ה-90', כל משפחת ה-BJ וה-FJ המיתולוגית, שיסדה את שושלת הלנד-קרוזר והעניקה לו את יכולת השטח, בעצם לא קיימת בארץ, ואת ההכרות איתם ערכו הישראלים בד"כ דרך כוונות הנשק במלחמות השונות. וכך קרה שהלנד-קרוזר מסדרות ה-BJ וה-FJ הפכו בארץ לאקזוטיקה נדירה ונחשקת מאד, כזו שכל מפגש איתה מרגש – במיוחד כשהיא מגיעה עם בעלים מיוחד לא פחות.

מהאבות המייסדים
לגרעין הקשה של אנשי השטח וחובבי מוטוריקה בארץ לא צריך להכיר את רונן הרן. האיש הגבוה ונעים הדיבור הזה הוא אחד מ"האבות המייסדים" והיה בעשרים השנים האחרונות ציר מרכזי בכל הצמתים של התרבות המוטורית בארץ. הוא היה אופנוען שטח פעיל עוד לפני שממש ידעו בארץ מה זה, ארגן מרוצים, הנהיג ביד רמה את מועדון האופנועים הישראלי ועוד ועוד.
היום, אחרי שפרש מעשרים שנות עבודה באו"ם (כאחראי לוגיסטיקה של הכוח הרב-לאומי בסיני), מתגורר רונן עם זוגתו כרמל במושב בלב השרון, אב לחמישה ילדים, ומפעיל חברה לטיולי תומקאר בשם tomtime. רונן, מתברר, מכיר את יורם זרחי עוד לפני שהיה "מר תומקאר", כששניהם בנו באגים למרוצי השטח הראשונים, ומאז הוא רוחש חיבה עזה לבאגי הישראלי רב היכולת.

אקזוטיקה לבנונית
אבל את אהבת נעוריו פגש הרן דווקא לראשונה הרחק מעבר לגבול הצפוני, כחייל צעיר במלחמת לבנון הראשונה. כחולה ג'יפים מגיל צעיר, הוא נשאר מבולבל מול שפע כפולי ההנעה אותם פגש שלא היו מוכרים בישראל, ובראשם טויוטות לנד-קרוזר, שנחשבו אז רכב אקזוטי של ממש. ככל שהרבה להסתובב בלבנון, כך הלך החיידק והעמיק, עד שהבין שנדבק במחלה שתלווה אותו כל חייו ושמה "טויוטה לנד-קרוזר". "אני לא יודע למה בדיוק התאהבתי בטויוטה", מספר רונן. "אולי זו הצורה המיוחדת שלה, אולי בגלל חווית הנסיעה שהייתה שונה ממה שהיה מוכר לי עד אז".
אבל נדרשו עוד מספר שנים עד שנפלה בידיו ההזדמנות לממש את חלומו והוא הצליח לקנות ממכרז ממשלתי צמד טויוטות FJ45 מדליקות, בגרסת פיק-אפ, ממודל 1980. לאחר שהעביר – אחרי שכנועים רבים – מכונית אחת לחבר, כיסה את השנייה בברזנט והחנה אותה מאחורי הבית.
שנים רבות עמדה הטויוטה מושבתת מנסיעה מאחורי הבית של רונן וצברה אבק. בעקבות פניה מהמפיקים של כוכב סרטי הפעולה צ'ק נוריס, שהיו מעוניינים להשתמש בטויוטה לסרט שצולם בארץ, התחיל רונן ביחד עם איציק מיני הידוע לטוב, להשמיש את ה-FJ לנסיעה. אומנם המנוע לא עבד לפחות עשר שנים, היו מספר בעיות בסרן האחורי וגם חלקי חילוף לבלמים הם התקשו למצוא (מדובר בימי טרום EBAY, כן?), אבל כרגיל איציק 'הקוסם' התגבר על הכל. קשה להאמין, אבל אחרי עשר שנים כל מה שדרש המנוע היו פלגים טריים וקצת דלק – כנראה שהמיתוס נכון...
כיום נוסע רונן עם ה-FJ רק לעיתים נדירות, כשהוא נזקק לרכב שטח קשוח במיוחד, קשוח יותר מהלנד-קרוזר השני שלו (מסדרה 80, גם הוא לבנוני במוצאו), מה שלא קורה לעיתים קרובות מדי.
רונן: "אני אוהב את הטויוטות שלי וזה מכלול של רגשות ותחושות. ל-FJ45 יש את הפשטות הכי "ברזלית" שיש והכי ראשונית וטהורה שאפשר למצוא ברכב בכלל. תוסיף לכך את האמינות הפנומנאלית של טויוטה שכבר נוכחתי בה עשרות פעמים. תראה בעצמך: באת בבוקר, ואחרי חודש וחצי שלא נגעתי בו, ה-FJ התניע בנגיעה. הנסיעה שלו מאד מזכירה את CJ6 המקורי, אבל הוא עולה עליו. למרות מתלי העלים הפרימיטיביים, נוחות הנסיעה שלו טובה משל הרבה רכבי שטח מודרניים משוכללים לאין ערוך. אני פשוט אוהב את הפשטות הבסיסית הזאת שלעולם לא מכזיבה."

נטו טבע במרחק 30 דקות ממרכז ת"א

אני משייט עם הטויוטה במהירות של 70-50 קמ"ש על השבילים המענגים של השרון וה-FJ ממצה את פוטנציאל התענוג שטמון בו. קשה להאמין שרכב משנתון כל כך ותיק, שיצא מהמפעל לפני כמעט 30 שנה, משכך את השביל השבור כאן בצורה כל כך טובה בעזרת מערך מתלים כל כך פרימיטיבי.
אנחנו עוצרים לצד השביל במקום גבוה יחסית על מנת ליהנות מהנוף המקסים של השרון, אני פורס מחצלת מחוררת שכבר ראתה ימים יפים מאלו ורונן חולט בעבורנו תה צמחים מרענן. אחרי שאיפה עמוקה מהסיגריה הנצחית שלו, מציין הרן בגאווה עד כמה הטבע קרוב כאן לבני האדם.
"אני מאד אוהב את העובדה שמהבית שלי צריך לעבור רק גבעה קטנה אחת ואתה כבר לבד בטבע", קולו של רונן נעשה רך באחת. "עכשיו בחורף ישנם המון נחלים זורמים בשטחים החקלאיים, שאפשר לצלוח עם רכב שטח בכיף גדול. הכול ירוק ופורח וזה נחמד לגלות שאתה נטו בטבע, למרות שאתה ממש במרכז הארץ ו-30 דק' מתל אביב". כדי לחזק את דבריו, רונן מצביע על מאורה של שועלים ממש מאחורינו.

כולנו נשארנו ילדים עם חלום
זה כבר סוף היום וממש בדרך חזרה לכיוון המושב, התעטף רונן שתיקה מהורהרת. אחרי עוד סיגריה שנשלפה מאי שם רונן מסכם: "רציתי את הטויוטה FJ45 כי זה אותו חלום של ילד שראה את הצעצוע שלו והוא לא מוכן לוותר עליו. אני טוען, שבאיזה שהוא מקום עד היום נשארתי אותו הילד. שלא תטעה, כמו כל האנשים וכל הדמויות שאנחנו מכירים מעולם המוטוריקה, כולנו ילדים עם סוג דומה של משיכה כמעט פתולוגית למהירות, לאקסטרים, לריגוש ולהתרגשות. יש כאלה שרואים בכך חיסרון ויש שרואים בכך סוג של ברכה ודרך חיים".
רונן הרן הוא אבטיפוס של הצבר המקורי יליד ישראל: מחוספס, קשוח וקוצני מבחוץ, אבל מתוק מבפנים. כמו שמעיד עליו בחיבה אחד מחבריו הקרובים: "רונן הוא חבר אמיתי, מסוג האנשים שאם תתקשר אליו בשתיים בלילה ותספר לו שאתה שקוע בבוץ בפארק השרון, הוא יגיע עם פיג'מה על מנת לחץ אותך".
באופן לא מפתיע גם ל-FJ45 שלו יש אופי דומה: הוא מחוספס, קשוח מאד, בעל יכולת עבירות יוצאת דופן ונראה כאילו כל רגע צוות סיור של החיזבאללה מוכן להסתער ממנו – אבל רך ומלטף. למרות הגיל המתקדם, הצבע המתקלף והמחסור במזגן והגה כוח, ללנד-קרוזר הקשיש יש דרך משלו לפנק את אהוביו. ואתה יכול להיות בטוח שאם הוא רק יידרש, ידע הלוחם הוותיק והצנוע למראה לחלץ בשמחה וללא שום טענות ומענות, גם חבר ששקע בצורה מביכה ובשעות לילה לא סבירות, עמוק בבוץ הדביק של פארק השרון.