אגף הרכב במשרד התחבורה שיגר אתמול (יום א') הזמנות לביצוע קריאת-תיקון (Recall) למכוניות טויוטה שהגיעו ארצה מארה"ב ביבוא אישי. מדובר ב-104 כלי רכב מדגמי טויוטה קאמרי (עם מנוע בנזין בנפח 2.4 ליטר שיוצרו בין השנים 2007-2010) וטויוטה סקויה (עם מנועי בנזין בנפח 4.6 ליטר ו-5.7 ליטר שיוצרו בין השנים 2008-2010).

יש לציין כי כבר לפני מספר חודשים, שהתעוררה פרשיית קריאת התיקון הקודמת לדגמי טויוטה (אז, בשל פגם בשטיחים המרפדים את אזור הדוושות), התריע איגוד יבואני הרכב על הסכנה הטמונה בדגמים שיובאו באופן אישי. "ליבואן בישראל אין שום אפשרות לגלות מיהו בעל הרכב וכיצד להודיע לו על התקלה". אמר יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב. משרד התחבורה אז לא התערב (לפחות לא באופן ישיר) הפעם המצב שונה.
למעשה, זו הפעם הראשונה בה משרד התחבורה מתייחס לקריאת התיקון של דגמי טויוטה שהגיעו ארצה במסגרת יבוא אישי. התייחסות כבדת משקל היות וכפי שאמרנו קודם, לדגמים אלה – שהגיעו במסגרת יבואי אישי – אין "אבא" ואין גוף המעוניין לטפל בבעיות סדרתיות המתגלות בהם. לרוב גם דגמים שעדיין נמצאים במסגרת 'אחריות יצרן', מותנים בכך שהסוכן בחו"ל שמכר אותם גם יטפל בהם. בשל הפרצה משרד התחבורה נכנס לתמונה ויחד עם קריאה דומה מצד יבואנית טויוטה, מודיעים השניים (כל אחד בנפרד) על המשך הטיפול. ובכך, משרד התחבורה יסייע באיתור בעלי הרכב ואילו היבואנית תבצע את הבדיקות הנדרשות ותתקן את התקלה.

במסגרת זו בעלי דגמי טויוטה שרכבם הגיע ביבוא אישי נדרשים לפנות ליבואנית טיוטה ולמסור את פרטי הרכב ושם הסוכן ממנו רכשו את המכונית. בעלי כלי רכב שלא ימסרו את פרטי הרכב והסוכן מיוזמתם, יוזמנו ע"י משרד התחבורה למסירת הפרטים. לאנשים אלה משרד התחבורה מציב אולטימאטום לביצוע: 48 שעות מרגע קבלת הפניה מהמשרד. מי שלא יעמוד ביעד שנקבע יקבל הודעה על איסור השימוש ברכב ורישיון הרכב שברשותו לא יחודש.

מה לגבי תקינות הקורולה?
הפרשה החלה לפני שבוע כאשר טויוטה הודיעה על קריאה לתיקון בעקבות כשל טכני שנתגלה במנגנון הפעלת המצערת. כשל היכול לגרום להיתקעות דוושת התאוצה שעוזבים את הרגל מהגז. תחילה סברו בטויוטה כי הכשל קיים רק בדגמים המיוצרים בארה"ב, אבל בחלוף הזמן התברר כי גם דגמי החברה המיוצרים באירופה משתמשים באותם חומרים המרכיבים את המנגנונים הפגומים. כך שלקריאת התיקון הראשונית שהתייחסה לכ-6 מיליון כלי רכב שיוצרו בצפון אמריקה הצטרפו בסופ"ש האחרון עוד 1.8 מיליון שיוצרו באירופה. בין הדגמים: אוריס (2006-2010), יאריס (2005-2009), וורסו (2009-2010), ראב 4 (2005-2009) ואוונסיס (2009-2010). חשד הועלה גם לדגמי טויוטה קורולה שיוצרו בין השנים 2006-2009, אך לעת עתה הדגם אינו נכלל ברשימת הדגמים הנקראים לתיקון. להערכת אנשי יוניון מוטורס, הקורולה הנמכרת בישראל לא תיכלל ברשימה היות והדגם שהגיע אלינו יוצר ביפן ועד כה קריאת התיקון אינה מתייחסת לדגמים שיוצרו שם.