אחי הבכור הוא נפש מוטורית מאוד מעניינת וסבוכה. מצד אחד, הוא חולק איתי מגיל צעיר את האהבה לכלי רכב איטלקיים, חובב מושבע של תיבות ידניות ובעל ידע טכני ומעשי נרחב במכאניקה והאלקטרוניקה של המכונית. מצד שני, שתי המכוניות האחרונות שלו היו משפחתומטיות-ליסינג ויש לו חיבה עזה לביואיקים גדולים ומתנדנדים שאפילו אמריקאים כבר לא קונים.
כעת הוא יצא עם לשליחות-עבודה בסין, ומאחר וזו מדינה בה ביואיק הוא אחד המותגים המצליחים ביותר – היה ברור לי מיד איזו מכונית הוא ירכוש שם. אלא שגם הפעם הוא הצליח להפתיע אותי: "יש פה איזה מיניוואן של צ'רי שנראה די מודרני. אני חושב לקנות אותו", הוא ירה בשיחת הטלפון הראשונה. "עזוב אותך מסיכונים" השבתי מיד "אתה לא יכול לדעת עד כמה הרכב הזה בטיחותי או אמין – לך על בטוח ותקנה רכב 'מערבי' מוכר". אבל הוא, כהרגלו, לא הקשיב לעצתי...

דף חלק
הקרוס איסטר הוא חלק מליין הדגמים העדכני של צ'רי שתוכנן עם דגש על ייצוא למערב, ובניגוד לחלק מהדגמים הוותיקים של החברה אשר מתבססים על דגמים ישנים של יצרנים אחרים (דייהו מאטיז וסיאט טולדו, למשל), הוא נבנה על פלטפורמה חדשה.
עם זאת, חלק מהיצע המנועים כן כולל "פליט" חיצוני, מנוע 2.4 ל' מיושן של מיצובישי (127 כ"ס) אשר מוצע כאופציה האוטומטית היחידה בחלק ממדינות הייצוא של צ'רי (בעיקר מזרח אירופה ודרום אמריקה). בסין, לעומת זאת, משודך דווקא מנוע ה-2.0 ל' מפיתוח עצמי של צ'רי (ACTECO) לתיבה האוטומטית (4 הילוכים), וזו גם הגרסה "שלנו". מדובר במנוע מודרני יחסית, עם גל זיזים עילי כפול ו-16 שסתומים, שמייצר יותר הספק (137 כ"ס ב-5750 סל"ד) אבל קצת פחות מומנט (18.5 קג"מ בין 4300 ל-4500 סל"ד) ממנוע ה-2.4 ל' הוותיק. לצידו מוצעים בסין גם מנוע 1.8 ל' (130 כ"ס) ו-1.9 ל' טורבו-דיזל (124 כ"ס) – שניהם רק עם תיבה ידנית (5 הילוכים).
כמו האחות A3, גם הקרוס-איסטר "סובל" ממידות חיצוניות לא שגרתיות. מימד האורך שלו עומד על 466.2 ס"מ, שזה קצת יותר ממאזדה 5 (451 ס"מ) וקצת פחות ממיצובישי גרנדיס (477 ס"מ), וגם מבחינת הרוחב (182 ס"מ) ובסיס הגלגלים (280 ס"מ) הוא בצד היותר מגודל של הקטגוריה. אולם מימד הגובה הצנוע שלו (159 ס"מ) נמוך משמעותית מזה של כל המיניוואנים וכמעט זהה לזה של פיג'ו 308SW (156 ס"מ) – מה שמקנה לו פרופורציות של סטיישן גדולה ומוארכת יותר מאשר של מוביל נוסעים קונבנציונלי.
התוצאה החיצונית דווקא די מוצלחת, והקרוס איסטר מצליח להיראות קטן מגודלו האמיתי מבלי להיות מסורבל. הוא אולי אינו יוצא דופן ומרשים כפי שהייתם מצפים מרכב שעוצב באיטליה, אך הוא בהחלט נאה ונעים לעין, כאשר רק בתי הגלגלים המנופחים-מדי (שגורמים לחישוקי ה-"16 להיראות קטנטנים) פוגמים ברושם הוויזואלי החיובי.
עוד ראויים לציון הם המתלה הרב-חיבורי מאחור והשלדה שכוילה בסיועם של מהנדסי לוטוס (!), כמו גם נתון המשקל (1560 ק"ג) שנשמר על הצד היותר קומפקטי של פלח המיניוואנים.
צ'רי קרוס איסטר: מבחן דרכים
צילום: ניצן רז
מפגשים מהעולם השלישי
אם ניסיון לתקשר עם הסינים נטולי-האנגלית היא חוויה מוזרה, הרי שלרכוש מכונית בסין ללא שליטה בשפה היא חוויה ממש הזויה.
כדי להוסיף לחששותינו המובנים, הקרוס-איסטר גם הגיע במצב תחזוקתי שלא היית מצפה לו מרכב חדש לחלוטין – עם צמיגים מרוקנים למחצה מאוויר ומחסור בשמן מנוע. אבל אני, למען האמת, לא הייתי מאוד מוטרד מזה באותו רגע. אני כבר נכנסתי עמוק לכובע בוחן הרכב והתחלתי לקרוע את הניילונים כדי לבדוק את הגימור והרווחים בין המשטחים. וכן, יש רווחים בין הפלסטיקים, ומגירות שלא נסגרות כמו שצריך, ופאנלים שמתפרקים במשיכה קלילה. החומרים עצמם דווקא סבירים למדי, ויש אפילו מספר דיפונים רכים למגע – אבל איכות הגימור וההרכבה רחוקה אפילו מזו של תוצרת קוריאה.
וזה די חבל, כי תא הנוסעים מפתיע לטובה דווקא בתחום החשוב ביותר – המרווח לשבעה נוסעים. חמישה מבוגרים בגודל מלא-עד-אפס-מקום (מודים באשמה) ושני ילדים ירגישו בנוח גם בנסיעה ארוכה, ואפשר אפילו להושיב מבוגרים בשורה השלישית לטווחים קצרים (בתנאי שהם מוכנים להתגמש בכניסה לשם, שאינה נוחה מספיק). מהבחינה הזאת, הקרוס-איסטר ורסטילי כמקובל בבני מינו – השורה המרכזית נעה על-מסילה לפנים/אחור, השורה השלישית מתקפלת לתוך הרצפה והבאגאז' מציע נפח מצומצם מאוד בתפוסת נוסעים מלאה. כמובן שיש גם שפע מחזיקי כוסות ותאי אחסון, אולם אין פתחי מיזוג ליושבי השורות האחוריות.
דווקא עבור הנהג התנאים קצת פחות אידיאליים מאשר עבור הנוסעים. המושב אומנם נוח גם לאורך זמן, אך הראות לצדדים טעונה שיפור ותנוחת הנהיגה לא מוצלחת בגלל הגה אופקי מדי ודוושות גבוהות מדי. אולם מה שבאמת יעכיר את חיי הנהג היא יחידת הכוח, שכבר מרגע ההתנעה גורמת לך לתהות אם לא רכשת בטעות את גרסת הדיזל...
כבר מזמן לא נתקלתי במנוע בנזין שרועד כל-כך בסרק או מרגיש כה עצל כשתוקעים דורבנות בדוושת הגז. הטיפוס במעלה הסל"ד איטי ורועש והתיבה האוטומטית המהוססת (שבמפתיע כוללת תפעול טיפטרוניק יעיל) משתדלת להעביר הילוכים מוקדם ככל האפשר כדי לא להטריד את מנוחת השסתומים. הכל נע בעצלתיים והנתונים הרשמיים מאוששים זאת – 19.6 שניות מאפס למאה נשמעות הגיוניות מאוד בהתחשב בביצועים בפועל, אך מהוות נתון תמוה לחלוטין עבור רכב עם 137 כ"ס ששוקל רק טון וחצי (רנו גרנד-סניק המוחלף, למשל, עם אותו הספק ומשקל כמעט זהה עושה זאת ב-12.1 שניות). הצד החיובי היחידי בתחנת האין-כוח הזו, הוא שצריכת הדלק נותרה סבירה – 9.5 ק"מ לליטר בממוצע, בנסיעות שכללו הרבה קטעים עירוניים ושבעה מושבים מאוכלסים.
פרט ליחידת הכוח, הקרוס-איסטר בהחלט שומר על יכולת סבירה-עד-טובה ברוב התחומים: ההגה מציע משקל טוב ותגובה מהירה ונטולת שטחים מתים, הבלמים מציגים עוצמה מספקת ברוב התנאים (חרף דוושה ספוגית) והמתלים מתפקדים היטב גם בכבישים משובשים. למרות מעורבותה של לוטוס בכיול השלדה (ואולי בגלל), המתלים רכים למדי אך אינם רופסים. גם עם נהג ונוסע בלבד על הסיפון וגם כשהרכב עמוס לעייפה, הצ'רי הגדולה הפגינה ספיגה מוצלחת ונוחות נסיעה טובה בעיר ומחוצה לה. רק מהמורות חדות ושברים באספלט מצליחים לחדור לתא הנוסעים, אבל גם אז העסק אינו חובט או לא נעים.
מטבע הדברים, התנאים לא ממש אפשרו מבחן דינאמי מעמיק, אבל משמעו של הכיול הרך הוא שהרכב נוטה על צידו והצמיגים צורחים בקול גדול הרבה לפני שהאחיזה אובדת – אולם גם אם תגזימו ותבקשו יותר, קשה להאמין שהמנוע הזה יצליח ממש לאתגר את השלדה.
צ'רי קרוס איסטר: מבחן דרכים
צילום: ניצן רז
מזרחה מכאן
על אף ההסתייגויות והחששות המוקדמים, הקרוס-איסטר התגלה כקנייה נכונה עבור אחי ומשפחתו. נכון, יחידת הכוח שלו אינה מוצלחת (בלשון המעטה) והוא בפירוש אינו ברמה של הטובות בקטגוריה, אולם בסכום של כשני-שליש ממחירה של מאזדה 5 חדשה הם קיבלו אוטו מרווח ונוח שממלא את מטלות הנהיגה והנסיעה בצורה בהחלט מספקת – ומצויד בסין באחריות מלאה לארבע שנים (או 120 אלף ק"מ) שמרגיעה קצת את החששות בתחום האמינות.
לפי הפרסומים המוקדמים של 'קמור', היבואנית של רכבי צ'רי לישראל, הקרוס-איסטר אינו אמור לעלות לארץ בשלב הראשון (יחד עם ה-A3 וה-A1), אבל עם שבעה מושבים אמיתיים ותיבה אוטומטית זהו מועמד מתבקש לקבלת סל קליטה. ואם כמו בסין הוא יזכה לתג מחיר אטרקטיבי ביחס לשאר המיניוואנים-הקומפקטיים, הרי שגם בישראל זו עשויה להיות עסקה מאוד משתלמת.
צ'רי קרוס איסטר
מנוע 4 ציל', קדמי, רוחבי, 1971 סמ"ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס'
הספק/ סל"ד 137 כ"ס/5750
מומנט/ סל"ד 18.5 קג"מ/4300
תמסורת הנעה קדמית, אוט', 4 היל'
מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב
מתלים אחוריים רב חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS
צמיגים 205/55-16
בסיס גלגלים 280 ס"מ
אxרxג 466.2x182x159 ס"מ
משקל 1560 ק"ג
תא מטען 588-2240 ל'
מיכל דלק 61 ל'
מהירות מרבית 170 קמ"ש
0 ל-100 קמ"ש 19.6 שניות
צריכת דלק (מבחן) 9.5 ק"מ/ל'
מחיר (סין) 120,000 יואן (כ-72 אלף ש''ח)
מבחן ריסוק (E-NCAP) לא נבחן