לקח לי זמן להבין מה מוסיף כל כך לעיצובה של ה–E קופה הזו, וזה לא מה שיש בה, אלא מה שאין בה - קורה B. פעם זה היה אלמנט עיצובי פופולארי למדי במכוניות קופה והיום צריך להתאמץ בשביל לחשוב על מכונית שלא עולה כמיליון שקל שחסרה את הקורה רק למטרת יופי. נכון שזה מסובך יותר לתכנון בטיחותי, סגירת החלונות גם כן לא קלה ובטוח שהמהנדסים קיללו על הרעיון של המעצב ונדרשו לשעות נוספות - אבל זה פשוט עושה פלאים לעיצוב. כמובן שהסרת הקורה לא תעזור אם שאר הרכב לא מעוצב באופן נאה, ודוגמא טובה לכך תהייה דווקא ה–CLK, אותה מחליפה ה–E קופה. אבל הקופה החדשה בהיצע של מרצדס היא לא פחות ממהממת. כמה שה–E הרגילה מצליחה שלא לבלוט, כך אחותה הפחות פרקטית יפה פי כמה, אפילו שאין ספק שהן מאותה המשפחה. ה–E קופה יפה כמעט מכל זווית גם בצבע הלבן של רכב ההדגמה (ורוב המכוניות לא נראות טוב בלבן), כך שלא היה לנו ספק שזו אחת ממכוניות הקופה היותר יפות שפגשנו בזמן האחרון. האמינו לנו שבמפגש פנים מול פנים היא אפילו יפה יותר מאשר בתמונות של תומר. עד כדי כך.אילן יוחסין
ה–E קופה היא מחליפת ה–CLK, זו שנראתה כמו גרסת הקופה של ה–E, אבל בעצם הייתה גרסת הקופה של ה–C. מבולבלים? אז מה תגידו על זה שה–E קופה, שנראית כמו E, נקראת E ועולה כמו E (עם תוספת מחיר לקופה כמובן) היא בעלת בסיס גלגלים בדיוק באורך של... C קלאס. לפי מרצדס מדובר בשלדה מקוצרת של ה–E, שרק במקרה התקצרה בדיוק לאורך של C. נו טוב.
ה–E קופה היא הצלע השלישית במשפחת ה–E קלאס הכוללת בנוסף את דגם הסדאן והסטיישן ובקרוב תוצג הקבריולה. הקופה קטנה בכל הממדים מגרסת הסדאן - 17 ס"מ באורך, 6.5 ס"מ ברוחב, 7 ס"מ בגובה ו–11.5 ס"מ בבסיס הגלגלים. היצע המנועים המקומי כולל כרגע רק את ה–E350, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ל' המספק 272 כ"ס (כמו עם ה–E, בחו"ל מוצעת גרסת ההזרקה הישירה של המנוע, עם 292 כ"ס, ואין זכר לגרסה הנמכרת אצלנו). בעולם קיימים גם שני מנועי בנזין נוספים, אחד קטן יותר, 1.8 ל' מוגדש המספק 204 כ"ס ואחד גדול יותר, ה–E500 עם V8 בנפח 5.5 ל' המספק 387 כ"ס וכמובן שתי גרסאות דיזל שיגיעו לכאן רק אם תהיה דרישה - מה שכנראה לא יקרה בשוק שלנו...
תא נוסעים
ה–E קופה מקבלת את הנהג בקריצת פנסי הקסנון עם הלחיצה על השלט (כניסה ללא מפתח היא תוספת יקרה), הדלת הגדולה מזמינה אבל הגג המעט נמוך קצת פחות. סגירת הדלת תגרום להוצאתו של מגיש החגורה החשמלי שימנע מכם התמתחות לא מכובדת. לא חדשני, אבל נחמד ונוח. לאחר ההתמקמות במושב תגלו שהראש שלכם עושה תחרות קשיחות עם הגג הפנורמי - ומפסיד. זה אומנם יפריע רק למי שהוא מעל 180 ס"מ, אבל קצת מוזר למצוא בעיה כזו במרצדס.
בשאר הכיוונים אין שום בעיה של מקום, למושב יש 1001 כיוונונים חשמליים, כולל לרוחב, ושלל כריות מתנפחות בשביל להתאימו עבורכם (ויש גם זיכרונות כמובן) ולא פחות חשוב, המושב עצמו בהחלט נאה למראה. רכב ההדגמה הגיע עם פנים שחור לחלוטין, שום דבר שאי אפשר לתקן כאשר תזמינו את המכונית, ועדיין קצת שחור מדי. מי שמצילים מעט את האווירה הקודרת הם פלסטיק נאה בגימור דמוי אלומיניום מוברש ומסך המידע במרכז הקונסולה. אבזור כמובן יש בשפע, כאשר רכב ההדגמה התברך גם בקיט AMG בדמות גלגל הגה ספורטיבי, דוושות נאות יותר, שליטה על ההילוכים מגלגל ההגה וריפודי עור משודרגים. מבחוץ התוספת היא בדמות חישוקי "18 נאים, חצאיות צד ו"סינר קדמי ואחורי". מה שזה לא יהיה, זה נראה טוב, ועולה 41 אלף שקלים. יחסית זול לקטגוריה הזו. ובכל מקרה, אם היו לכם 575 אלף שקלים למחיר הבסיס, זה לא מה שישבור אתכם. אז לכו על זה. אגב, המחיר הבסיסי גבוה יותר מזה של המתחרה הישירה, אודי A5, במעל ל–100 אלף ש"ח, פער נאה גם אם הפרוטה פורצת מכיסכם.
הכניסה למושב האחורי לא ממש נוחה בגלל הגג הנמוך (משתפרת ככל שאתם נמוכים יותר) אך מגלה מרווח ברכיים מפתיע לטובה שיספק גם גבוהים, אבל מרווח ראש שיגרום להם לקלל את הנהג שהכניס אותם לשם. זוגתי, שנושקת ל–160 ס"מ ביום אופטימי, דיווחה שדווקא די נוח לה שם וציינה את הראות הטובה החוצה. אגב, במושב האחורי יש מקום לשניים בלבד, עם הפרדה בינהם, אולם הם ייהנו מפתחי מיזוג בין המושבים הקדמיים. נאה.
הנעה
לגרסת ה–E350 של הקופה שלנו יש מנוע V6 בנפח 3.5 ל' המספק 272 כ"ס ב–6000 סל"ד ו–35.7 קג"מ בתחום רחב - 2400–5000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים בעלת שבעה יחסי העברה וכוחו מועבר לגלגלים האחוריים בלבד. ביצועים? 6.4 ש' למאה קמ"ש בדרך למהירות מרבית של 250 קמ"ש. זה אולי פחות מההספק בחו"ל, אולם מספיק כדי שה–E תהיה קלת רגליים. זה מתחיל עם זינוק מרשים מהמקום וכוח שמתגבר בסל"ד גבוה, יחד עם צליל נאה שנשמע גם בתא הנוסעים. לתיבה יש מצב ספורט שהופך אותה למעט קרבית יותר, ועוזר גם בהורדת הילוכים החלטית יותר. במצב הרגיל התיבה מדי פעם איטית מדי, וכאשר נדרש קיצוץ של 3–4 הילוכים היא מבצעת את הדרישה במעין קפיצה כפולה ומיותרת. בכל מקרה המנוע נעים, הכוח מספק (כמובן שהיינו רוצים יותר, אבל על כך בהמשך) וחובבי המהירות יגלו שגם קל להגיע ל–200 קמ"ש מבלי להרגיש שמאמצים את המנוע יתר על המידה. דלק? בפועל אנחנו מניחים שזה לא יעניין את הקונה הפוטנציאלי, אבל אולי אתכם כן, אז במהלך ימי המבחן הצריכה עמדה על כשישה ק"מ לליטר, בהחלט סביר בהתחשב בתנאים המאומצים. שיוט נינוח בכביש 6 הביא לתוצאה של 11 ק"מ לליטר. כך שלא תוכלו אפילו לנחם את עצמכם שלבעלים של המרצדס יש חשבון דלק פסיכי.
העיקר
האמת שלא ציפיתי להרבה מה–E קופה בכל הקשור לדינאמיות. אחרי רושם פושר מינוס בתחום מה–E הרגילה ציפיתי למשהו דומה גם מגרסת הקופה, אבל השלדה המקוצרת מממשת את כל ההבטחות שמפזר בנדיבות העיצוב החיצוני. מדובר באחת המכוניות המהנות ביותר מבית מרצדס בהן נהגנו בשנים האחרונות, להוציא כאלו שעל עכוזן התנוססו שילוש האותיות הסמי–קדוש - AMG. זו שלנו אולי לא היתה AMG, אבל בהחלט גרמה לנו פה ושם לקריאות OMG בכביש ים המלח וגם בסדום ערד. אפילו רוני נאק, שלא ממהר להתרגש ממכונית כביש ("זה לא יורד לשטח? אז למה זה טוב?"), ירד ממנה עם חיוך דבילי. אז כן, כמו שהבנתם ה–E קופה מהנה. זה מתחיל עם מרכב מרוסן היטב, שלא נוטה לנידנודים מיותרים (אלא אם מגזימים, כמובן), בלמים עם נשיכה טובה ומשוב מהדוושה, הגה חד ומדוייק, אחיזה טובה מאוד - בין השאר הודות לצמיגים המגודלים (255/35 מאחור ו–235/40 מלפנים על חישוקי "18) שתורמים את שלהם - וגם המנוע משתף פעולה בחגיגה. למעשה, יכולות השלדה מרגישות גבוהות במיוחד ובהחלט נראה שלא תהיה לקופה הזו שום בעיה להתמודד עם התוספת של 115 הסוסים שמגיעים בגרסת ה–500.
אבל גם בגרסה שלנו ניתן לחצות כבישים מפותלים במהירות גבוהה מאוד ובהנאה. ה–E–קופה אומנם מעדיפה אותם מהירים יחסית, אבל גם בפיתולים האיטיים יותר היא בהחלט עושה את עבודתה נאמנה. היא מתהדרת ב–TURN IN טוב, כאשר תת היגוי שמופיע בעומס מבוטל על ידי בקרת היציבות, בדומה גם לנטייה להיגוי יתר אשר מופיעה בקצב גבוה. גם במצב הרגיל הבקרה נותנת לזנב לצאת מעט לפני שהיא מפסיקה את החגיגה, כאשר במצב ה"כבוי" היא מאפשרת זריקות זנב דרמטיות בהרבה (ואולי אפילו קצת מוגזמות עבור הנהג הממוצע) לפני שהיא מתערבת. אבל גם עם בקרה מחוברת, ה–E קופה הזו מהנה, מהירה ותגרום לכם לחיוך, כאשר רק מי שידחוק אותה באמת למגבלות יקבל העדר שיתוף פעולה ופעולת מתלים לא ממש נעימה. יש גם קצת ביקורת כמובן - היינו שמחים לקבל הגה מעט יותר כבד (על תקשורת כבר וויתרנו), תפעול ידני עצמאי להילוכים וכמובן עוד כמה סוסים.
בכל הקשור לנוחות ה–E קופה איננה מצטיינת. המתלים הנוקשים והמרוסנים טובים לצד הדינאמי אבל כאשר הם פוגשים כבישים בעייתים התוצאה לא מבריקה. לא מדובר במשהו בלתי נסבל, אבל מי שמצפה לרחפת המקובלת מסמל הכוכב יתאכזב. במהירות נמוכה השיבושים מועברים יותר מדי לתא הנוסעים ורק עם העלייה במהירות הנוחות משתפרת. מחוץ לעיר שיבושים מרוסנים היטב אבל מתורגמים לתנועה חדה יחסית שתגרום לגבוהים לפגוש את גג הרכב הנוקשה, כאשר גם שיבושים קטנים מועברים לתא במהירות גבוהה. אז כן, אפשר לחיות עם זה, המחיר לא בלתי נסבל, אבל הוא שם וצריך לקחת אותו בחשבון. נקודה נוספת לנושא הנוחות היא הרעש. לקופה יש רעשי כביש מורגשים וגם רעשי רוח שנוכחים כבר במהירות שיוט רגועה יחסית של 110 קמ"ש.
ה-E הנכונה
המרצדס E קופה היא מכונית טובה מאוד, שגרמה לנו לאהוב אותה הרבה יותר ממה שחשבנו לפני
שהגענו ליום המבחן. היא יקרה בהשוואה למתחרות ולא ממש נוחה, אבל כייפית ויפיפיה. היא מהנה לנהיגה, תגרום לכם לחייך בכל מפגש בוקר ותזכה אתכם בהרבה מאוד תשומת לב מהסביבה. מה שכנראה, בינינו, קצת חיפשתם. כך שבסוף היום גרסת הקופה היא ההפך הגמור של גרסת הסדאן - השניה למי שרוצה נוחות ונינוחות ולא מתעניין בנהיגה, והראשונה למי שמוכן להתפשר על הנעימות תמורת אופי וחיוכים. וככזו, הקופה בהחלט עושה את העבודה.
guy@auto.co.il