הרזולוציה העצומה של עולם האופניים יצרה לנו דגם לכל יעוד וכמעט לכל שביל, הציניקנים יאמרו שלכל זווית שיפוע יש דגם אחר ושחייבים להחליף אופניים בכל קטע שביל. אפילו שיש חלוקה גסה בין הז'אנרים השונים, הרי שגם בתוך כל סגמנט תגלו גרסאות שונות מהלך, חומרים ואיבזור המיועדים לבצע את אותה המשימה. כך התגלגלו למערכת "שטח" אופני "מרתון" של מותג GT המיועדים לא רק לכסות שבילים ביעילות אלא לעשות זאת בקצב מהיר.
הקונץ
כמובן שהפריט הבולט ביותר בשלדה הזו הוא מתלה ID (Independent Drivetrain) המורכב למראה. הרעיון שעומד מאחרי הקונסטרוקציה המרשימה הזו הוא הפרדה בין כוחות הדיווש לאלו של פעולות השיכוך וזאת במטרה שאחד לא יפריע לאחר וכמובן לייעל ככל הניתן את הורדת הכוח לקרקע. צריך ללחוץ ולמעוך את העסק כמה וכמה פעמים עד שמבינים איך זה עובד. אלו מכם החוששים יכולים להירגע – ברכיבה העניין כמעט שקוף לגמרי.
יתרת האופניים תקניים למדי. שלדת האלומיניום הנאה עשויה מסגסוגת 6061 הנפוצה יותר. גרסת "עלית" (היקרה מבין השתיים) מציגה בולם אחורי של פוקס פלואט R עם מהלך של 100 מ"מ, מזלג רוקשוק ריקון מוקפץ אוויר עם מהלך של 120 מ"מ, ערכת העברת כוח מלאה החדשה משימאנו SLX וזה כולל גם קראנק חלול וזרועות, מעצורים הידראוליים אוויד ג'יוסי 3 וגלגלים המשלבים נאבות דוורה של שימאנו עם חישוקים מ-WTB. ואיבזור היקפי ממותג היטב מבית ריצ'י. רשימת האיבזור מציבה את האופניים במרכז הסקאלה ומעלה של רמות האיבזור ובהתאם זה הופך את המחיר למושך במיוחד: 9,000 שקלים.

מבחן אופניים: GT מרתון עלית
צילום: ניצן אביבי, דוגמן: אלעד קדוש, ג'וירייד
קליטים
אני אוהב אופניים שאפשר לרכב איתן רחוק, "להגיע לאנשהו" אני מכנה את זה. והמרתון עלית נפלו בדיוק למשבצת הזו. במידה M השלדה התאימה מצוין לשלדת גופי (179 ס"מ, 77 ק"ג) ולא עברו יותר מ-300 מטרים ושני כיוונוני מושב עד שהגעתי לתנוחת ישיבה נוחה בה יכולתי להמשיך ולדווש לנצח – כך נראה. הדבר אשר דרש את מירב תשומת הלב היה מציאת לחץ האוויר הנכון של הבולם האחורי. המתלה הזה – ID אני מזכיר – מיד מתגלה כמאוד אקטיבי ודורש את היחס המגיע לו. לבסוף התייצב מד ה-PSI של המשאבה שלי על נתון גבוה של כמעט 200 PSI כדי לקבל SAG סטאטי ותחום פעולה יעיל. המזלג של רוקשוק הוא פחות פרימדונה מהפוקס שמאחור וזה לא דרש יותר מהתייחסות אחת כדי להגיע לאיזון חזית/אחור הנדרש.
זה לא סוד שאני לא אוהד גדול של מערכת ה-SLX החדשה וגם כאן היא "בסדר" אבל לא יותר מזה. התחושה בשוטרים שעוד רגע הם פוקעים תחת לחץ האגודלים, והמעביר הקדמי מתקשה להעביר פלאטות תחת רמז לעומס. כמו שאמרתי "בסדר", לא יותר ובהחלט פינה לשידרוג במידה ותבחרו להישאר עם השלדה הזו.
והשלדה באמת מתוקה נורא. שילוב נהדר של יציבות במהירות גבוהה, תמרון זריז, אחיזה מצוינת של הגלגל הקדמי בפניות ומעקב קנאי של האחורי אחר פני השטח. נוחות הרכיבה שמציע המתלה הזה באמת מרשימה ומבודדת את העכוז העדין של עבדכם משיבושים קטנים כגדולים של פני השביל. אפילו דילוגים – לא גבוהים מדי – נספגים יפה מאוד ובלי דרמה בשני הקצוות. כרגיל יש "דלתא" בין האידיליה של היצרן לבין העובדות בשטח. פעולת המתלה מורגשת מעט כתנועה של הקראנק, אבל זה ממש זניח ומתרגלים ברגע. מצד שני בידוד הבובינג רחוק מלהיות מושלם כאשר בכל ניסוי שעשיתי, לא הצלחתי להגיע למצב שאין בובינג כלל. ואני מדבר כאן על טווח רחב של לחצי אוויר בבולם, שיפועים שונים וסוגי קרקע מתחלפים. זה אולי המחיר שנשלם על נוחות הרכיבה המעולה. עוד נקודה חיובית לציון היא הקשיחות הצידית של המבנה הזה. ציפיתי שמסבך הצינורות הדקים (יחסית) וריבוי הצירים יגרמו לפיתול המבנה. המציאות רחוקה מזה. בווקטור התנועה העסק מוצק מאוד, וב-90 מעלות לזה הפיתול ממש זניח ובטח שלא מורגש או משפיע ברכיבה – מרשים.
מבחן אופניים: GT מרתון עלית
צילום: ניצן אביבי, דוגמן: אלעד קדוש, ג'וירייד
מלא מים
בקאמלבק וצא לשבילים בנאדם! תמצאו במרתון עלית שותף נהדר לטיולים קצרים וארוכים. יהיה עליכם להשקיע תשומת לב בכיול המתלים הראשוני ובוודאי להתאימו במידה ותצאו לרכיבה עם משקל על הגב (תיק עם מים, כלי בסיסי, פנימית, קראנצ'י וטלפון נייד). תצטרכו ללמוד לחיות עם החסרונות של מערכת ה-SLX ולקוות שבאמת תצליחו לפצח את מעבירי ההילוכים וזה יהיה תירוץ נהדר להחליף לסט מלא של 9X...
חוצמייסה GT שוב מפיקה אופניים איכותיים, מהנים וכן אפילו נאים בגימורם השחור. הוסיפו תג מחיר מתחת לקו ה-10K שקלים (ועוד %12 הנחה לחברי רוזן מינץ) והמרתון עלית 09' נראים כמו דיל שעושה חשק לצאת לשביל.