ה-C4 פיקאסו של סיטרואן נולד עם שבעה מושבים, כאשר הקסארה פיקאסו מנוחתה עדן הייתה צריכה להיות לידו "לפחות עד 2010", כפי שהצהירו בזמנו אנשי היצרן. אולם הקסארה זכתה לפנסיה מוקדמת עם הופעת C4 פיקאסו קצר יותר, חמש-מושבי, שגם הביא להוספת הקידומת "גרנד" לפיקסו השבע-מושבי. רשמית שני הדגמים נמכרים בארץ, אבל מעשית רוב המכירות הן של הגרסה הארוכה, בשל מחיר כמעט זהה של שתי הגרסאות – ואיזה ישראלי יוותר על שני מושבים "חינם"?
ולמה אנחנו נזכרים בכל זה, שנתיים אחרי הגעת הפיקאסו החדש לארץ? כי בדיוק עכשיו הוא קיבל מנוע חדש, 1.6 ל' טורבו, שמחליף את ה-2.0 ל' המוכר בכל הגרסאות, בשידוך לתיבה רובוטית או אוטומטית, צעד קדימה – בטוח. אבל כמה גדול?
בעמידה
הפיקאסו נראה טוב, חשבנו כך בהשקה (גיליון אוטו 249) וגם היום, כשלוש שנים מאוחר יותר, הוא אחד המיניוואנים הנאים בקטגוריה. כניסה לתא הנוסעים מפגישה אותנו עם תא שמרגיש אוורירי מאוד בזכות שטח השמשות – בעיקר הקדמית – הגדול. בשילוב עם קורה A מפוצלת מתקבלת ראות מעולה החוצה, אבל עדיין קשה לראות את מכסה המנוע, מה שמקשה מעט בחניות צפופות. החומרים בתא נעימים והעיצוב מודרני, אבל צביעת הכל-שחור, שהוצעה בגרסה הרובוטית הבסיסית, פחות מזמינה משילוב הצבעים הבהיר בגרסה המאובזרת. גרסת הבסיס חסרה לא מעט אבזור בהשוואה לאחותה המאובזרת, זה מתחיל מהעדר המראה הקטנה בשביל לראות את הילדים מאחור, מיזוג מפוצל לאחור, בקרת אקלים דיגיטאלית, משענת יד לנהג ולנוסע, ריפודים פשוטים יותר וחישוקים, כולם נופלים קורבן לחרב המחיר.
אולם גם הגרסה הפשוטה עדיין שומרת על התכונה העיקרית של תא הנוסעים בפיקאסו – פרקטיות. נראה שלמתכנני הפיקאסו היו ילדים בשפע, והם חשבו כאן על הכל – אולי למעט מחיצה אטומה שתפריד בין ההורים המותשים ליחידת הקומנדו הצעירה מאחור. אז מה יש? שפע אדיר של תאי אכסון גדולים מלפנים (דווקא חסר תא קטן בגובה היד), עם תא מרכזי מקורר שיכול לאכסן בקבוק 1.5 ל'. מדפים בגב המושבים הקדמיים וראות מצוינת החוצה גם משורות היציע.
המרווח מלפנים מעולה בכל המדדים ולא נרשמה בעיית מקום כל שהיא. תנוחת הנהיגה נוחה למדי וההגה (בעל הטבור הקבוע) המתכוונן לכל הכיוונים עוזר גם הוא. מה שלא עוזר הוא כמות הכפתורים המוזרה שמפוזרת עליו והתפעול הלא ממש נוח שלהם.
מעבר לשורה השניה מפגיש אותנו עם שלושה מושבים נפרדים, כאשר כל אחד מהם יכול לזוז קדימה ואחורה, בנוסף לאפשרות לקבוע את זווית המשענת או לקפל את המושב. הרצפה שטוחה לחלוטין, מספקת שפע של מקום לרגליים וגם בשורה הזו המרווח טוב מאוד, במיוחד אם לא מתחשבים באלו שבשורה השלישית. רק קרבה יתרה לדלת תפריע לנוסעים המגודלים יותר, שגם יתנגדו לשבת שם בשלישיה. הגישה לשורה השלישית נוחה למדי בזכות קיפול נוח למושבים בשורה השניה, המרווח שם יתאים יותר לנמוכים, כאלו שמדווחים שגובהם עומד על 1.6 מ', אבל בפועל הם קצת מעגלים... (אחותי הקטנה, לדוגמא). הבעיה העיקרית היא במרווח הברכיים החסר. אם לא תרצו את המושבים בשורה השלישית ניתן לקפל אותם (כל אחד בנפרד) לתוך הרצפה בקלות מרשימה ולקבל תא מטען ענק ושימושי.
הכוח להזיז
כמו רוב דגמי PSA, גם בפיקאסו מנוע ה-2.0 ל' האטמוספרי הוחלף ב-1.6 ל' טורבו המספק 150 כ"ס (140 כ"ס בגרסה האוטו') ו-24.5 קג"מ ב-1400 סל"ד(!) המנוע משודך לתיבת הילוכים רובוטית בעלת שישה יחסי העברה (באוטו' 4 בלבד). נתחיל מהסוף - לא רק שהמנוע הזה לא נחות ממחליפו, הוא עולה עליו בכל המדדים בכל מצב ובכל זמן. הסוד נעוץ בהבדלים בעקומת המומנט - המנוע המוגדש מציע יותר מומנט (4 קג"מ יותר, יתרון של כ-20%) מוקדם יותר (1,400 סל"ד לעומת 4,000), וזה פער משמעותי. כבר הרבה זמן שלא נהגנו על מיניוואן שהרגיש כל כך זריז וקל רגליים, בכל מהירות - גם בעליה או בעומס מלא. מרשים מאוד לרכב ששוקל יותר מטון וחצי, לפני שהתיישבתי בו. אגב, בשתי התיבות לחיצה בריאה על הדוושה ביציאה מהמקום תקפיץ את בקרת המשיכה.
ומה לגבי הגיר הרובוטי? הוא בסדר ולא יותר. לא, הוא לא מהווה תחרות בצורת הפעולה שלו לגיר אוטומטי רגיל, אבל בהשוואה לתיבות עם מצמד בודד הוא בסדר, אם כי פה ושם הוא יעצבן אתכם, בעיקר בעיר. זינוקים בעליה נפתרים בקלות בזכות מערכת סיוע שמחזיקה את הבלמים לחוצים כשתי שניות נוספות, ורק ההעברות בהילוכים הנמוכים (במיוחד 1-2), או בעומס מלא מורגשות יתר על המידה. התיבה תספק קיק דאון של ארבעה הילוכים אם רק יהיה צורך, ויש אפשרות לתפעל את הגיר באמצעות משוטים נוחים מאחורי ההגה. אגב, כמו בכל תיבה רובוטית (עם מצמד בודד) מי שיבחר לתפעל אותו ידנית יקבל פעולה טובה ונעימה יותר. ידית ההילוכים עצמה קטנטנה ונמצאת מעל ההגה, צריך לשים לב בעת העברה מהילוך אחורי לדרייב כי המצב התחתון ביותר הוא הידני ולא האוטומטי, מה שיגרום לתהיות למה התיבה לא מעבירה הילוכים... מצד שני מוצעת לנהג עצמאות מלאה במצב הזה, רצית להעביר לבד? קיבלת.
בכל הקשור לצריכת דלק, ה-1.6 ל' ביקש ליטר בכל 13 ק"מ בשיוט ו-8.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, נתון בהחלט הגיוני, כאשר צריך לזכור כי צריכת הדלק עם המנוע הזה, כדרכם של מנועים מוגדשים, מושפעת מאוד מכובד הרגל.
בתזוזה
הפיקאסו מציע נוחות ממוצעת, ולא יותר, קצת מאכזב למי שמצפה שכל סיטרואן תהיה הנוחה בקטגוריה שלה, או סתם נוחה מאוד. מצד שני לא מדובר במשהו שניתן להגדירו כרע. בעיר הפיקאסו מתרסק על רצף שיבושים, עם רעשי מתלים מורגשים, ומחוץ לעיר הפריע לנו נידנוד קל מאוד של המרכב בשיוט, שילוב של קפיצים קשים עם בולמים רכים. כך שהתוצאה הסופית היא קצת מתחת לממוצע, אבל לא מעבר.
בפרק הדינאמי הפיקאסו מפתיע לטובה. השילוב של מנוע שמספק מומנט זמין ונשימה רהוטה בשידוך עם תיבה שמעבירה הילוכים בהתלהבות (משולבת עם חבטה קלה) דואגים לביצועים. הנכונות להיכנס לפניה טובה - אפילו טובה מדי בהתחשב בעובדה שמדובר במיניוואן – ומספיק רק רמז קל להגה חסר המשקל והתקשורת בשביל לקבל כניסה החלטית לתוך הפניה. האחיזה טובה, אבל אפשר להעסיק את בקרת היציבות אם רוצים, אם כי לפטר אותה אי אפשר. התוצאה הפתיעה אותנו בכביש הררי, שם שמר הפיקאסו על קצב גבוה ואפילו ייצר חיוכים. רק צריך לזכור שההגה אומנם אילם, אבל כן מציע לוחמת שיבושים מורגשת, ובלמים עצבניים בנגיעה הראשונית (מפריע בעיקר בעיר). בכל מקרה צריך לקחת דברים בפרופורציות: זה מיניוואן, נחמד, אבל לא מכונית לנהג.
בסוף היום
הפיקאסו הוא מיניוואן פרקטי, שיכול לאכלס 5 מבוגרים בגודל ממוצע ועוד שני ילדים (ואז את המטען תצטרכו להשאיר בבית). פחות נפשות יאפשרו לכם לשחק עם קיפולי מושבים והזזת שורות בתמורה ליותר מקום למטען. הבטיחות גבוהה עם ציון ריסוק מלא, שפע כריות אוויר ובקרת יציבות, ותא הנוסעים נעים. אבל הפיקאסו מרשים יותר בעמידה מאשר בנסיעה, שם התיבה הרובוטית מעט מעצבנת, בעיקר בעיר, ונוחות הנסיעה היא בסדר ולא יותר.
המנוע המוגדש מהווה התקדמות גדולה ומספיק סיבוב קצר על הרכב בשביל להבהיר שלפעמים יש עוד נתונים בדף הטכני, והם משמעותיים יותר מנפח המנוע. בשורה התחתונה הפיקאסו מציע אומנם חבילה טובה, אבל משאיר תחושה שבהשקעה קלה היה אפשר לקבל חבילה טובה מאוד, אולי אפילו מצויינת. אם אתם רוצים מיניוואן גדול יחסית, בקבוצה 4, הפיקאסו הוא בהחלט אופציה טובה, רק לא לשכוח לבדוק איך אתם מסתדרים עם התיבה הרובוטית בנסיעת מבחן.