ראש מחלקת העיצוב החדש, איקו מאדה (Ikuo Maeda)איקו מאדה (Ikuo Maeda) ראש מחלקת העיצוב החדש מאזדה מגיעה ממשפחה חשובה ביותר עבור חובבי הרכב היפני בכלל ומאזדה בפרט. אביו, מאטאסבורו עבד במאזדה והיה אחראי ל-RX-7 המקורית משנות השבעים. ולכן זה אולי לא מפתיע שמאדה חתום על היורשת המודרנית, ה-RX-8, אך הוא אחראי על ה-2. "ובכלל, עבדתי על הרבה כלים של מאזדה בשנים האחרונות". הוא מסביר לי בשיחה אישית לצד מכונית הקוסנפט החדשה ה-MX-5 סופרלייט שהוצגה לראשונה בתערוכת פרנקפורט האחרונה.

אחרי שנים של ראשי עיצוב זרים עומד יפני בראש המחלקה מה זה אומר?
"אנחנו חברה גלובאלית עם מעצבים מכל מיני ארצות. מעצב זר יכול לדחוף לכיוונים חדשים אבל התקשורת שלו עם היפנים קשה יותר. היו לנו שלושה בוסים חיצוניים, פיל מרטנס שלא היה ממש מעצב אבל התעסק עם זה, מורי קולום ולורנס ואן דאן אקר ולמדנו מהם הרבה. בכל מקרה אני לא רוצה ללכת בדרך יפנית אלא לכיוון גלובאלי".

לאן צריכה מאזדה להמשיך?
"הכיוון הכללי גובש באזור שנת 2000 ויצרנו משהו נכון. אנחנו רוצים לשמור על הקו האתלטי אבל להוסיף משהו. ליצור יותר עומק וספורטיביות כמו ב-RX-8, חדות כמו ב-2 והאלמנט השלישי והחדש ביותר זה זרימה כמו בנאגארה (מכונית הקונספט שהוצגה לראשונה בתערוכת לוס אנג'לס 2006)".

האם מאזדה ללא מטריית פורד עלולה לשקוע בשמרנות?
"אנחנו חייבים להמשיך להעז, זה חלק מה-DNA של מאזדה. אולם בזמן של משבר כלכלי צריכים לחשוב על חיסכון וליצור אמוציות באופן חכם יותר".

מבחינת הטעם האישי מה היית רוצה להוסיף?
"את תחושת ה"קראפט" הדבר העשוי ומיוצר היטב. אנחנו חייבים להיות מסוגננים אבל לא סתם אופנתיים, אלא עם רוח נכונה. מבחינת דגמים הייתי רוצה לעשות מכונית סופר-ספורט כמו שהייתה ה-RX-7 בזמנו, אבל כזו שמתחשבת בסביבה".

ומה עם MX-5 סופרלייט – מכונית התצוגה שהבאתם לתערוכת פרנקפורט?
"אנחנו יכולים לייצר משהו קל כזה. רגשית זה יהיה כיף ויש כאן את הלב של מאזדה. אנחנו צריכים לדחוף לכיוון הזה אבל אני לא יכול לומר מה נעשה".

האם ניתן לצפות למכונית ספורט קטנה כמו ה-MX3?
"שקלנו הרבה כיוונים לגבי מכוניות קטנה. ספורטיבית קטנה זה דבר שמתאים ונכן למאזדה בייחוד בזמן כזה. המהנדסים שלנו מאוד אוהבים כיוון כזה והם מכינים כל הזמן דברים אבל כרגע מכירות מכוניות הספורט יורדות.

הבדלי הטעם בין אירופה לארצות הברית גדולים. האם אתם צריכים לייצר כלים שונים עבור השווקים האלה?
"הטעמים באמת שונים. האמריקנים אוהבים הצהרות גדולות ובומבסטיות. האירופאים יותר חכמים ומתוחכמים. אבל אני חושב שאנחנו צריכים להגיע לעיצוב אחד שיהיה טוב בכל השווקים. כמו העיצוב של אודי או ב.מ.וו למשל.