במסיבת עיתונאים שנערכה היום הוכרזה רשמית פתיחת המערכה שמתכננים רוכבי ישראל לנהל כנגד העלאת תעריפי ביטוח החובה.
עוד קודם לכן נפתח המאבק באופן פחות רשמי ופחות מנומס: שיירה קטנה של רוכבים התקבצה ורכבה בבוקר, בשיא שעות העומס, בקצב איטי (אך חוקי) שיצר פקקי תנועה כבדים בנתיבי איילון.
ב-1 בנובמבר אמורה להכנס לתוקף העלאת התעריפים עליה הכריז לא מכבר המפקח על הביטוח, ידין ענתבי. הלאה זו עוררה את קצפם של הרוכבים מאחר וגם כך הם משלמים תעריפים גבוהים משמעותית מרכב פרטי. אמנם עם פרסום ההעלאה דיבר משרד המפקח על הביטוח על הגברת הדיפרנציאציה, וכי חלק מהרוכבים – הוותיקים והבוגרים – יהנו דווקא מירידת תעריפים; אלא שבפועל מתברר כי הרוב המכריע של משתמשי הרכב הדו-גלגלי ישלמו יותר, ואף הרבה יותר. עליית התעריפים יכולה להגיע עד מעל 50% כאשר מדובר ברכב דו-גלגלי המשמש לעסק, אפילו אם הוא בבעלות יחידה והמבוטח הוא נהג יחיד.
נציגי מטה המאבק, בהם יו"ר מועדון האופנועים אליקו אלג'ם, נציגת יבואני הרכב הדו-גלגלי עו"ד טלי ברנר, סוכן הביטוח הוותיק גיורא נדל ואיש יחסי הציבור נסים דואק, הביאו שורה ארוכה של טיעונים כנגד העלאת התעריפים, שעיקרם – ביטוח החובה נועד להיות סוציאלי באופיו, ולהגן על החלש. אלא שכאן, כתוצאה מאקט חד-צדדי של אדם אחד המנצל את השררה שבידו, הופך ביטוח החובה להתעמרות בחלש. עבור רוכבים צעירים ומעוטי יכולת, רכב דו-גלגלי צנוע מהווה אמצעי תחבורה יעיל, חסכוני וזול לרכישה – אבל דווקא הם יפגעו באופן משמעותי מההעלאה הקרובה, ותעריפי הביטוח שהם נדרשים לשלם הופכים פרוהיביטיביים.
בין היתר הכריז מטה המאבק כי נשכרו שירותי של עו"ד מוביל, דרור שטרום (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים) כדי לבחון את הצד המשפטי בהתנהלותו של ענתבי. לא יתכן, מצהיר המאבק, כי אדם אחד יוכל לקבל לבדו וללא פיקוח החלטות בעלות משמעות חברתית מרחיקת לכת, ואשר משפיעות על ענף שלם.
במסגרת פתיחת המאבק הוכנו נתונים השוואתיים המציגים עלויות ביטוח במדינות שונות באירופה לעומת ישראל. המספרים מאירי עיניים. רוכב בן 25 המשתמש באופנוע דו-שימושי צנוע ועממי לחלוטין בנפח 600 סמ"ק ידרש לשלם אצלנו סכום של כ-5,600 ש"ח עבור ביטוח חובה לנהג יחיד ובבעלות פרטית (עבור ביטוח לכל נהג וכאשר הכלי משמש למטרות עסקיות, התעריף כמעט כפול!). באוסטריה ישלם רוכב על אותם מאפיינים סכום של כ-1,000 ש"ח בלבד,בהולנד 742 ש"ח, ובבלגיה 2,350 ש"ח.
פעילויות מחאה נוספות מתוכננות לא פורטו מטעמים אסטרטגיים, אך נסים דואק, דובר מטה המאבק, הבטיח כי "פשוט לא ניתן לזה לקרות". אנו מחזיקים אצבעות.