פיאט שמתחרה ראש בראש מול המכוניות הבכירות של קבוצת המשפחתיות הגדולות, עלולה להיראות לחלקנו כמו מקרה סוזן דוייל (למי שלא יודע על מה מדובר, רוצו ל'יוטיוב'). הפיאט השונה מנסה להתחרות מול היפים, הידועים והנכונים, והם, שרגילים להיות בקצה פירמידת המכירות, מחייכים חיוך חצי מזלזל כאשר הפיאט עולה לבמה ומנסה לשכנע אתכם לרכוש דווקא אותה. היא קצת מגושמת, יוצאת דופן בצורתה, ויש לה סמל שבארץ, והאמת שלא רק כאן, מקושר בעיקר למכוניות קטנות – ובארץ לא היתה פיאט גדולה מהפונטו כבר הרבה זמן. אז הזמנו את הכרומה לדייט, לראות האם יש כיסוי ליומרה שלה ושל היבואן המקומי, או שמדובר בעוד החלטה של יצרן לשלוח נציג לסגמנט גבוה בעיקר משיקולי תדמית ופחות מתוך תקווה לתחרות אמיתית.
היסטוריה
זהו סיבוב שני של השם כרומה בתולדות פיאט, הסיבוב הראשון היה למכונית אחות לתמה (ולסאאב 9000) באמצע שנות השמונים. ב-2005 הוצג הדור הנוכחי, שלא הגיע לארץ משיקולי מחיר, אך במסגרת הרוח החדשה שמנשבת בעוצמה אצל היבואן המקומי בחודשים האחרונים, הכרומה חוזרת אלינו.
אז הנה היא כאן, אחרי שהספיקה לעבור מתיחת פנים בסוף 07', ששינתה בעיקר את חלקה הקדמי לזה המעודכן של קונצרן פיאט, עם צמד פנסים נאים וגדולים. מבחינת שנות חיים בעולם הרכב, היא כבר מעבר לפסגת החיים, אבל יש לשער שלא תוצג לה מחליפה בקרוב, ויש לה עוד כמה שנים לסוף חייה. הכרומה מתבססת על פלטפורמה משותפת לאופל ווקטרה ולסאאב 9-3, שריד לתקופת שיתוף הפעולה עם GM, וגם יחידת ההנעה – מנוע 2.2 ל' עם 147 כ"ס ותיבה אוטומטית עם חמישה הילוכים – מגיעה מאותו מקור. בעולם יש גם מנועי דיזל בהספק 120 עד 200 כ"ס ועוד מנוע בנזין אחד – 1.8 ל' עם 140 כ"ס.
ואם עד כאן הסיפור סטנדרטי למדי, הרי שהעיצוב החיצוני הרים גבה מעל כל עין ששזפה את הרכב. עיצוב סטיישן גבוה, על סף רכב פנאי. מראה יחודי לקבוצה, כמו שכבר אמרנו, במיוחד בארצנו חובבת הסדאן. גם בכל הקשור למידות, הכרומה היא עוף מעט מוזר – אורכה 478.3 ס"מ, כשלושה יותר ממאזדה6, הרוחב, 177.5 ס"מ, קטן מה-6 בשני ס"מ ונתון הגובה – 159.3 – רושם פער גדול במיוחד של 15.3 ס"מ. בסיס הגלגלים סטנדרטי יותר ועומד על 270 ס"מ, 2.5 ס"מ פחות מה-6.
אגב, כנראה שלא רק לנו קשה לעכל את הצורה – יש עוד מדינות בהן מעדיף היבואן להתרכז בהיצע הקטנות של פיאט. באנגליה, למשל, הכרומה נמכרת רק בהזמנה מיוחדת.

מפגש אישי
הכרומה יוצרת רושם רב-גוני אצל המתבונן מאחור, במיוחד הודות לגגון הנאה (שנמצא רק ברכב ההדגמה, ולא יוצע בהמשך), ועיצובה בהחלט עונה להגדרה "קרוס-אובר". היא קצת גבוהה מהממוצע והמראה שלה מרשים, גם אם כי לא ממש ניתן להגדירו כנאה. מלפנים מזוהים מיד הפנים הנוכחיות של פיאט עם יחידות תאורה יפות וגדולות, אולם הציון הוא עדיין "בסדר" ולא יותר. מהצד, לעומת זאת, היא נראית כאילו החלקים אינם מתחברים, הגלגלים לא מצליחים למלא את הקשתות והתוצאה מעט גמלונית. אז לא, היא לא ממש יפה, אבל יש לה נוכחות והיא בעיקר שונה מהעדר, משהו שלא פוגשים היום הרבה, בטח לא בסגמנט שלה. כך שאנחנו מעריכים את העובדה שהיא שונה, אבל חושבים שניתן היה להפוך אותה גם לקצת יותר נאה...
תא הנוסעים חושף את גילה של הכרומה, הוא מרגיש ישן יותר בהשוואה למתחרות ולא תמצאו כאן שפע של צגים דיגיטאליים או תחושת היי-טק, להוציא את שפע כפתורי המזגן ומסך התפעול הגדול למדי שלו. רכב המבחן צויד בשילוב צבעים של שחור עם שחור (עם פסים אפורים במושבים), שהפך את התא לקודר מדי, והזכיר שוב את גילו מול המתחרות הצעירות יותר שמובילות את הסגמנט. לחיוב נציין שברוב המקומות החומרים טובים ונעימים ורק בחלק התחתון של הדשבורד תמצאו חומרים פחות איכותיים. ההרכבה טובה מאוד ולא נרשמו קולות וציוצים מיותרים במהלך ימי המבחן. התפעול של המערכות השונות בסדר ולא יותר, בקרת האקלים בעלת עודף כפתורים ותפעול מערכת הקול מההגה לא ממש נוח בשל מיקום מוזר של המתגים. בצד האבזור הכרומה מוצעת בגרסה בודדת בארץ – יש ג'אנטים, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט ו... זהו. זה אומנם קצת מעל הממוצע בסגמנט, אבל לא באופן חריג במיוחד.
מה שהכרומה מציעה בשפע זה מרווח בכל המדדים, כאשר רק מושב נהג מעט גבוה מדי, נותן תחושה כאילו יושבים על הרכב ולא בתוכו – יש כאלו שדווקא אוהבים את זה – ועדיין אין מחסור במרווח ראש גם לגבוהים. המושב עצמו, לעומת זאת, גרר תלונות – הוא אומנם נוח לאורך זמן, אבל מעבר לכיוונון משענת מעצבן, הוא מרגיש קצת ספסלי וקשה מדי, ורובנו העדפנו את גישת הכורסה העוטפת שמקובלת בסגמנט. גובה המושב הופך את הכניסה והיציאה מהרכב לנוחה במיוחד, מה שיקסום לאלו שפנו בשם נוחות ההתישבות והקימה למיניוואנים ורכבי פנאי.
מעבר למושב האחורי חושף גם שם מרווח מעולה, ברמה שתציב את הכרומה בשלישיה הראשונה מבחינת המרווח בקבוצתה, למרות בסיס גלגלים לא גדול במיוחד. גם גבוהים וארוכים לא יתלוננו על העדר מקום וייהנו מפתחי מיזוג נוספים מאחור. החלונות הגדולים מאפשרים ראות טובה החוצה ובכלל, די נחמד לשבת שם. תא המטען סובל מסף הטענה גבוה, אבל הוא גדול מאוד (500 ל') ושימושי (אין כמו דלת חמישית...). עם קיפול המושבים תקבלו נפח הטענה גדול עוד יותר, אם כי חבל שאלו לא מתקפלים לכדי רצפה שטוחה לחלוטין. בצד הבטיחותי הכרומה מצוידת בשבע כריות אוויר ובקרת יציבות כסטנדרט, בנוסף לציון ריסוק מקסימלי של 5 כוכבים ב-E-NCAP.

מנוע-גיר
הכרומה מצויידת במנוע בנזין בנפח 2.2 ל' שמגיע מאופל, זכר לשיתוף הפעולה בין פיאט ל-GM. המנוע מפיק 147 כ"ס ב-5800 סל"ד ו-20.7 קג"מ ב-4000 סל"ד, ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת חמישה יחסי העברה עם אפשרות לתפעול ידני (מוגבל – התיבה תעלה הילוכים ותבצע קיק-דאון) באמצעות ידית ההילוכים. למרות גילו והנתונים הלא מרשימים, המנוע מבצע את עבודתו נאמנה ובנעימות. קולו נשמע רק בסל"ד גבוה, וגם שם הוא אינו מוגזם או צורם. הוא נעים וגמיש בשימוש יום יומי והכרומה מרגישה זריזה. רק במהירות גבוהה יחסית או בעליות, לא היינו מתנגדים לעוד קצת כוח מהמנוע. תיבת ההילוכים מתפקדת טוב גם היא, לא תמצאו כאן תחכום מיוחד אלא עבודה פשוטה ונכונה ללא חבטות או התבלבלויות. אגב, ההתנעה מתבצעת בין המושבים – יותר גימיק מאלמנט משמעותי, ודעת הבוחנים נחלקה בין "מסורבל" ל"שונה ונחמד.

נוחות והתנהגות
הכרומה היא מכונית נוחה, גם בעיר וגם מחוץ לעיר היא מצליחה לבודד את הנוסעים בצורה טובה מפלאי הכביש, מצטיינת בהעלמת השיבושים הקטנים בעיר, גם אם לא ממש מצליחה למחוק אותם בנסיעה מחוץ לעיר. בסה"כ היא בהחלט מעל הממוצע בנושא נוחות הנסיעה בקטגוריה, כאשר נציין את רעשי המתלים הנוכחים בזמן עבודת המתלים. בשיוט מורגש מעט שטח מת בהגה, אבל לא ברמה מטרידה, והמנוע מסתובב לו בכ-2000 סל"ד רגועים בשיוט ב-100 קמ"ש, ותא הנוסעים נשאר שקט גם במהירות גבוהה בהרבה.
בכל הקשור להתנהגות, הבסיס של הכרומה טוב, והיא בהחלט בסדר גם בסעיף הזה. הרכות הבסיסית שעוזרת לה בנושא הנוחות פוגעת מעט בכל הקשור לנושא הדינאמי, אבל זה יפריע בעומס גבוה, שם המכונית במילא כבר לא מרגישה בבית. בסתם נסיעה זריזה הכרומה תשתף איתכם פעולה ותזרום בין הפניות, גם אם לא ממש תפנה לנהג חובב ההגה. באופן מעט מפתיע הבלמים דעכו מהר מהצפוי וסיפקו יכולת בלימה חסרה לאחר נסיעה מהירה במורד כביש הררי. מי שירצה לנתק את בקרת היציבות מסיבותיו הוא, יגלה שהדבר בלתי אפשרי וחובבי ההגה לא ימצאו את התקשורת המבוקשת בשותף האלקטרו-הידראולי. אבל כמו שהוא לא עוזר, כך הוא גם לא מפריע. היום גם זה משהו.

מתמודדת לגיטימית
פיאט כרומה היא מכונית טובה. לוקח קצת זמן להכיר באיכויות שלה, ובסוף המבחן אהבתי אותה יותר מאשר בתחילתו. היא ברווזון מעט מוזר בקטגוריה, אבל מתחת למעטה היא מציעה חבילה טובה הכוללת נוחות נסיעה גבוהה, בטיחות, מרווח ומראה שונה מהעדר, לטוב ולרע. אבל הכרומה לא מצליחה להציע משהו מספיק מיוחד בסגמנט המאוד תחרותי שלה, והיא תתקשה בהתמודדות ישירה מול מובילות הקטגוריה. אז כן, מי שרוצה להיות מיוחד ולא מוטרד מענייני סמלים שכה חשובים בשוק המקומי, יכול לבחור בה בלב שקט. אבל לצערנו נראה שהכרומה, למרות המעלות שלה, לא תצליח לשכנע את הציבור הקונפורמיסטי בישראל להתעלם מהסמל מלפנים והפרופיל המוזר ולבחור בה למרות הכל. למעטים שיעשו זאת, תמתין מכונית טובה ונעימה.