על סדנת ברטונֶה עברה תקופה לא קלה בשנים האחרונות, והם עדיין לא ממש יצאו מהבוץ. הבעיה העיקרית של ברטונה היתה, בפשטות, העדר עבודה לחטיבת הייצור שלה, Carrozzeria Bertone, שהחוזה האחרון שלה הושלם לפני למעלה משנתיים. כתוצאה מכך נקלעה החברה לקשיים חמורים, נסיונות מכירה כושלים ולסכסוכים בתוך משפחת ברטונה. בינואר האחרון הועברה השליטה בחברה לידי בית המשפט באיטליה, במסגרת הליך הגנה מפני נושים וארגון מחדש. מי שעמדה בראש החברה, לילי ברטונה – אלמנתו של ג'וזפה "נוצ'יו" ברטונה, בנו של מייסד הסדנה ג'ובאני – הוסרה מתפקידה.
אבל עוד לפני שכל זה קרה, בסוף 2008, הופרדה זרוע העיצוב המיתולוגית של החברה, Stile Bertone, ויצאה לדרך עצמאית כאשר בראשה עומדת מארי-ג'ין ברטונה, אחת מבנותיה של לילי. הגברת ברטונה גייסה דמות מפתיעה לתפקיד המעצב הראשי: ג'ייסון קסטריוטה, איטלקי-אמריקני צעיר (34) ואלמוני עבור רבים.
ברטונה מנטידֶה: מגע אמריקני לסדנה איטלקית
צילום: מנהל
אלא שבין מעצבי הרכב הנחשבים קסטריוטה רחוק מלהיות אלמוני. עד חודשים ספורים לפני שהצטרף לברטונה שימש קסטריוטה כאחראי על פרוייקטים מיוחדים בסדנת פינינפרינה הנחשבת, והא האיש שחתום על עיצובים עטורי תשבחות כמו כמו הפרארי 599, מזראטי גראנטוריסמו, על פרוייקט ה-P4/5 הייחודי, ומכוניות התצוגה מזראטי בירדקייג' 75 ופינינפרינה היפריון. מדובר בהחלט במעצב-על, שיכל לבחור לעצמו היכן לעבוד. את פינינפרינה עזב אחרי 8 שנים מתוך כוונה להקים עסק-ייעוץ עצמאי – אבל אז הגיעה ההצעה מברטונה, והוא החל שם את עבודתו כראש תחום העיצוב בדצמבר האחרון.
קסטריוטה הפיח רוח חדשה ורעננה בברטונה. הפרוייקט הראשון שלו הוצג כבר בתערוכת שנחאי בסוף אפריל, והיה לא פחות ממהמם: ה"מנטידֶה" (Mantide, חלק מהכינוי בלטינית של גמל-שלמה), קופה אקזוטית ודרמטית המבוססת על מכלולי שברולט קורבט ZR1. לא היתה זו סתם מכונית לתצוגה בלבד: היא נשאה תג מחיר (של 2 מיליון דולר...), עם הבטחה לייצור שיוגבל ל-10 יחידות. מעבר לעיצוב (לטעמנו נהדר, אבל תחליטו לבד) הביצועים אמורים להיות טובים מ-ZR1 סטנדרטית, בזכות חסכון במשקל של כ-100 ק"ג (שהושג בין היתר הודות לשימוש נרחב בקרבון בכל מקום אפשרי): 0 ל-100 ב-3.2 שניות, מהירות מרבית של 351 קמ"ש.
ברטונה מנטידֶה: מגע אמריקני לסדנה איטלקית
צילום: מנהל
על הכיוון החדש בברטונה אפשר ללמוד מכך שקסטריוטה הנציח את עבודתו על המנטידה בסדרת סרטונים הנקראים Inside Project M, הנמצאים כולם ביוטיוב ומספקים מבט מעניין על המתרחש בתוך סדנת-עיצוב מובילה. יש גם אתר יעודי באותו שם, שם ניתן למצוא את כל הסרטונים ועוד.
זמן קצר מהשקתה כבר נמצא למנטידה קונה ראשון, איש-עסקים ונהג-מירוצים חובב בריטי בשם דן וואטקינס, ולאחר מכן כבר הספיקה להשתתף ב"פסטיבל המהירות" בגודווד ולהראות את יכולתה בטיפוס-הגבעה המסורתי הנערך שם. לא מכבר פורסם כי וואטקינס שוקל לנסות לשבור עם המנטידה שלו את שיאה של הקורבט ZR1 בנורבורגרינג – וממש עכשיו התבשרנו כי הקומיקאי המפורסם חובב-המכוניות ג'יי לנו שוקל להפוך לקליינט השני של המכונית. אנחנו בעד. אנחנו בכלל בעד הצלחתן של סדנאות כמו ברטונה, ובעד מכוניות יפות ומהירות. ושלום עולמי.