מערכות עזר לחניה הפכו לעניין נפוץ במחוזותינו. או שהן אבזור סטנדרטי במכונית חדשה או שנציג המכירות ממהר לסמן אותה ברשימת האופציות כהטבה ללקוח. כך או כך, הן נמצאות על רוב המכוניות החדשות היום. אולם למערכות החיישנים המקובלות יש מגבלות – בעיקר העובדה שהנהג לא יודע מה המכשול עליו הן מתריעות – סלע, ילד או סתם קווצת עשבים שוטים.
הפתרון לכך הוא כמובן מצלמה, אלא שאלו דורשות גם מסך תואם, ויחד עם החוטים שצריכים לחבר את כל העסק, יש כאלו שזה כבר יותר מדי בלגאן בשבילם – גם בשל החשש מהנזקים שעלולים להיגרם מהתקנה לא מקצועית מספיק.

חברת פוג'יקום השיקה לפני מספר חודשים מערכת המציעה פתרון שונה לבעיה: שילוב של נווט GPS עם מסך "4.3 ומצלמה אלחוטית. כאשר משולב ההילוך האחורי מסך מכשיר הניווט מראה את מה שמצלמת המצלמה, ובשאר הזמן את מה שמריצים עליו באותו רגע (מערכת ניווט בשטח LandGuide, ניווט כבישים IGO 8, קבצי ווידאו וכו'). התקשורת בין שתי היחידות היא בתדר 2.4GHZ הפופולארי בעזרת יחידת אנטנה ייעודית המתחברת למכשיר הניווט, ואת החשמל מקבלת המצלמה, כמובן, מחיבורי אור הרברס ברכב.

התקנה
התקנת המצלמה היא לא מהאלגנטיות והפשוטות ביותר שראינו – בעיקר נושא הכיוונון המדויק שנעשה בעזרת דיסקיות משופעות. אולם זו אמורה להיות הבעיה של המתקין, לא שלכם. בעבודה חכמה אפשר לסיים את ההתקנה מבלי לקדוח ולו חור אחד בפלסטיקת הרכב, והחיווט מסתכם, כאמור, בחוט אחד אל הפנס הכולל את אור הרברס. יחידת הניווט לא דורשת, כמובן, התקנה קבועה, אולם גם כאן התושבת יכלה להיות נוחה יותר לחיבור וניתוק של המכשיר (אני מאלו שמעדיפים לא להשאיר אלקטרוניקה קורצת במקום גלוי ברכב), וגם חיבור למצת עם חוט מעט ארוך יותר ומסולסל פחות היה יכול לעזור, ולאפשר גמישות רבה יותר במיקום הנווט.

עבודה
ובכן, בפשטות, העסק עובד. משלבים להילוך אחורי ומקבלים תמונה בהירה ורחבה למדי של הקורה מאחור. הייתי שמח לעוד 10-15 מעלות של זווית ראיה, אבל גם מה שיש מספיק. השידור האלחוטי אמין – ההפרעות נדירות וקצרות מאוד, ולא מנעו שימוש בשום שלב. מכשיר הניווט, מצידו, מיישר קו עם המקובל היום – המסך בהיר וברור גם באור יום, עוצמת השמע מספקת (אבל לא יותר מכך – צריך להנמיך את המוזיקה כאשר נעזרים בו), איתור הלווינים לא לוקח זמן מוגזם ובאופן כללי הוא מגיב ועובד כראוי. אציין רק שבמכשיר הבדיקה הופיעו שתי תקלות – כפתור ה-ON/OFF החליט לתפקד רק ככפתור OFF רב הזמן, ודרש הדלקה דרך הכפתור ה"קשה" (והלא נוח לתפעול) באחורי המכשיר; התקלה השניה קרתה רק פעמיים – המסך החשיך לפתע, למרות שהמכשיר המשיך לפעול, וסירב לחזור לפעולה מלבד ריסטרט למכשיר. מבירור עם היבואן מתברר שהם מכירים את התקלות, ויש להם כבר את עדכון התוכנה שאמור לפתור אותן.

שורה תחתונה
הצמד הזה עובד, ומבצע את מטלת המצלמה האחורית ללא התקנות מסובכות ומסכנות פלסטיקה (ובמחיר נמוך יחסית להתקנת מערכת מובנית בקונסולה). אולם הוא מיועד אך ורק עבור מי שבמילא משתמש בצורה אינטנסיבית במכשיר ניווט, או שלא אכפת לו להשאיר את המכשיר מותקן כל הזמן. מי שמשתמש במכשיר ניווט לעיתים רחוקות, ימצא את הטרחה שבתפעול המכשיר – הדלקה וכיבוי, פירוק והרכבה – כעלות גבוהה מדי עבור היתרונות שבמכשיר.
ואם כבר עלות – מכשיר הניווט עולה 800 שקל בגרסת הבסיס, או 1,200 שקל עם חבילת התוכנות שהוזכרה. המצלמה ויחידת המקלט שמתחברת למכשיר הניווט עולים 300 שקל.