מוקדם יותר החודש דיווחנו על החדשות המפתיעות כי פורשה הרימה ידיים בנסיונותיה להשתלט על פולקסווגן, ובמקום זאת יערך מיזוג בין שתי החברות. ובכן מתברר כי הדרך למיזוג אינה פשוטה, אינה סוגה בשושנים – וכנראה גם פחות מהירה ממה שקיוותה פורשה.
שורש הבעיה מלכתחילה נעוץ בחובות שצברה פורשה בשל הלוואות שנטלה כדי לממן את רכישת מניות פולקסווגן – נתח שהגיע בתחילת שנה זו עד ל-51%. נכון לעכשיו מדובר בחובות בשיעור של כ-12.5 מיליארד אירו. במהלך חודש מרץ ניסתה פורשה לגייס מימון מחודש לכיסוי החוב המדובר, אך הצליחה להשיג רק 10 מיליארד אירו... ומכאן הגיעה ההחלטה על הפסקת הליכי ההשתלטות על פולקסווגן והנסיון למיזוג עם פולקסווגן. אלא שפולקסווגן הפעילה מעצורים על התהליך, לאחר שהתברר שלא ברור מנין יבוא מימון יתרת החוב של פורשה וכי אין תכנית ברורה למבנה העסקי של החברות לאחר המיזוג. בשבוע שעבר אמר נציג פורשה כי החברה השיגה מימון נוסף של 750 מיליון אירו, מה שהותיר עדיין חוסר של 1.75 מיליארד אירו. יומיים לאחר מכן דיווח עיתון גרמני כי פולקסווגן עצמה הלוותה 700 מיליון אירו לפורשה מוקדם יותר השנה... עסק סבוך.
פורשה מסרה כי לא ברור מתי תוכל לגייס את המימון שעדיין חסר לה, אך הצהירה כי אינה סובלת מבעיות נזילות כלשהן וכי לפחות עד מרץ 2010 אינה זקוקה למימון חיצוני. החברה גם הכחישה כי פנתה לממשלת גרמניה בבקשת סיוע, כפי שדווח באחד מעיתוני גרמניה. לדבריה, בנק KfW הגרמני שנמצא בבעלות ממשלתית היה אחד הגורמים הפיננסיים אליהם פנתה לקבלת מימון (בהיקף של כ-300 מיליון אירו), כמו כל בנק אחר. הבקשה, אגב, נדחתה.
ומה כל זה אומר לגבי המיזוג בין פולקסווגן לפורשה?
ובכן, לפני מספר ימים הצהירו שתי החברות במשותף כי בכוונתן אכן להתאחד, ימים ספורים אחרי שפולקסווגן פרסמה הודעה בסגנון "רגע רגע, לא כל כך מהר". שתי החברות, כך נאמר בהודעה המשותפת, יפעלו יחד "באופן ידידותי וקונסטרוקטיבי" כדי להשיג את יעדן המשותף.