אחת מנקודות המשיכה העיקריות של דור רכבי השטח החדש הוא יכולתם המדהימה להשתנות ממכוניות כביש נוחות ומפנקות לנוגסי שטח רבי יכולת. מכוניות כמו דיסקברי 3, טוארג ו-ML המצוידות במערכות מחשבו מרכזיות, מתלי אוויר, בקרת משיכה ונעילות דיפ' עוברות – בהיסט מתג – משיוט מהיר באוטוסטראדה לגריסת מעלות בהר חורשן. ועתה, על גב הקיוב סטריאו אני מקבל תחושה דומה.
כל הר
קיוב הוא מותג גרמני המיובא ארצה על-ידי פרו-ג'יפ (שמוכר לרבים מכם כסדנה צפונית לשיפורי 4X4). קיוב מייצרת קו גדול מאוד של אופניים, הרים, כביש, תיור ועוד ובעלי קו מרתק של אופני-תצוגה עם מוטיבים מעולם שעוני היוקרה – עם קישור ברור וחשוב לאיכות ומחיר.
הסטריאו שעל דפים אלו עומד כמעט בראש ליין אופני ההרים של היצרן הבאוורי. כמו יצרנים גרמניים אחרים, גם בקיוב איכות השלדה ועיבוד המתכת מדהים. צינורות השילדה מקבלים את צורתם בתהליך הידרופורמי (נוזל בלתי דחיס הנשאב בלחץ לתוך גליל אלומיניום שבתוך תבנית בעלת הצורה הסופית). בתהליך זה העומסים בייצור אחידים ואינם עשויים ליצור נקודות חולשה בהמשך. בנוסף, ניתן ליצור כך קורות שלדה מקסימות – לא פחות.
המתלה האחורי "אקטיב לינק" בעל ארבעה חיבורים ופרופיל נמוך ושפוף במיוחד. למתלה מחובר בולם פוקסRP23 הממוקם בין הגלגל האחורי לצינור השלדה ולכן מקבל מגן בוץ פרטי משלו. המהלך המתקבל הוא כ-140 מ"מ ואפשר לבחור בין שלושה מצבי פרו-פדל.
מבחן אופניים: קיוב סטריאו – זיקית
צילום: ניצן אביבי
המתלה הקדמי מסתמך על מזלג רוק-שוק רווליישן עם מהלך משתנה בין 100 ל-130 מ"מ, נעילה נוחה מאוד מהכידון ואפשרות לכוון עומס ראשוני (אוויר), שיכוך החזרה ועוד המון פיצ'רים נוספים.
האיבזור ההקיפי הומוגני ומסודר מאוד: כל העברת ההילוכים נסמכת על ערכה מלאה (כמעט) של שימאנו XT כשרק ידיות המעבירים הם LX. עמוד המושב, כידון וסטם מגיעים מסינטק כשהכידון מאוד רחב וגמיש. בלמים אוברסייז של פורמולה מסדרת oro, סט גלגלים מושלם של סוויס ועליהם צמיגי פאט אלברט – רחבים נורא.
אופני המבחן הגיעו בגימור מט שחור מגניב לגמרי עם נגיעות של לשוניות, כיתוב וחלקי אלומיניום זעירים באנודייז אדום. המראה קרבי מאוד ומזמין לצאת לשבילים – אז יצאנו.

שביל הר
מסלול המבחן שסבב את יער בן שמן כלל שבילים רחבים ופתוחים כמו גם סינגלים רבים וטיפוסים טכניים. התחושה הראשונה היא שמדובר בכלי אולמאונטיין קיצוני למדי – ממש על גבול הפרי רייד. ואכן בתצורה הקיצונית ביותר הסטריאו מחלקות את המשקל באופן אחורי מאוד והמזלג נמתח הרבה לפנים מוכן לספוג כל מהמורה. הרמת המושב, קיצור מהלך המזלג ל-100 מ"מ (מבלי לפגוע במאפייני השיכוך!) והתאמת אחד משלושת מצבי הבולם האחורי, מעבירים המון משקל לפנים ולידיים, מייעלים מאוד את הדיווש וגורמים לסטריאו להפוך למכונת XC וטפסנית מעלות יעילה להפתיע!
אהבתי את הרגישות הרבה – אשר אפשר להגדירה כיעילות – של המתלה האחורי שהוא ממש כהגדרת קיוב אקטיבי מאוד. לכן חשוב להשקיע את הזמן לפני הרכיבה בסט-אפ מוקפד ללחץ האוויר בבולם. מעבר בין מצבי הפרו-פדל השונים מאפשר לשנות במהירות את מאפייני השיכוך ואלו נמצאו מאוד שימושיים. למרות המבנה המתקדם הבובינג רב בדיווש בישיבה ומופחת מה כשמדוושים בעמידה.
זו הפעם הראשונה שיוצא לי לרכב עם מעצורים של פורמולה ואלו היו בהחלט הפתעה נעימה. מהלך מת קצר יחסית, נשיכה ראשונית נחושה והמשך מינון ליניארי וקל לוויסות. בלימות מתמשכות במיוחד לא הפיקו סימני דעיכה או התחממות עדות לפיזור החום היעיל של הדיסקים הגדולים.
אני חסיד של צמיגים דקים – מן סטייה כזו – והצמיגים הענקיים של הקיוב (גם אם יש להם יתרונות) חשפו בעיקר התנגדות רבה לגלגול, רעש מוגזם ויצרו מעין תחושת כבדות לחרטום האופניים – תחושה שלא יכירנה באופני אול מאונטיין. עוד הפריע לי הרוחב המוגזם של הזרוע האחורית אשר מתרחבת מאמצעיתה לערך. ההרחבה מתחילה מוקדם מדי לטעמי ולא אחת נגעו עקביי בזרוע האחורית תוך כדי דיווש נמרץ.
מבחן אופניים: קיוב סטריאו – זיקית
צילום: ניצן אביבי
שם אחר
אם הייתי חלק ממערך השיווק של קיוב הייתי משנה את השם של האופניים מסטריאו לסוראונד. אבל לפני הכל אני חייב לציין את האיכות הכוללת המרשימה של המוצר הזה אשר יכול – לטעמי – לעמוד כידון לכידון עם הטובים שבהם. הסטריאו בהחלט יכולים להיכנס להגדרת ה"דור הבא" של האופניים בזכות יכולתם להשתנות במהירות כמו רובוטריק מאופני שבילים, לרקטת סינגלים וקפיצות. ואם ניקח בחשבון את תג המחיר של 16,000 שקלים זה פתאום מחיר טוב עבור שתי זוגות אופניים...

פורסם בשטח 48 (גיליון דצמבר 2008)