רמת קושי: רכיבה בינונית למעט כמה מורדות תלולים ומסולעים לצד מורדות מהירים מאוד ומעלות ארוכים ומאתגרים. מדד SUNNTO 3.8: דופק ממוצע 138. מפות: מס' 11 דרום מדבר יהודה וים המלח של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר. ציוד נדרש: מים, פנימיות, מזון, סוללות ל-GPS וטלפון נייד, עוד מים ואפשר פנס לחקר מערות אם אתם בראש. ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600, sunnto X10. רכב סיוע: הונדה ג'אז. מקומות למנוחה: פינות מוצלות בערוצי הנחלים. מזון: לאורך הציר אין כלל. דימונה, ערד או מלונות ים המלח. אופניים: פוקוס סופר באד, פוקוס ת'אנדר.
זה היה לדעתי בטיול שנתי לפני עידן ועידנים כשהגעתי לראשונה למישור עמיעז. כבר אז היה למקום הזה השפעה מאוד חזקה עליי. אני לא ממש יכול להסביר את פשרה או להגדיר אותה בצורה רציונאלית. ריח האוויר השונה, הנוף הירחי, המישור המושלם החרוץ בערוצים עמוקים - מקום קסום, מוזר וייחודי. לכן ממש לא הופתעתי כששתי טריסטרמיות נחתו על מסגרת החלון של ההונדה ג'אז דקות מעטות אחרי שחנינו בחניון עמיעז. הן קשקשו ופטפטו בשפתן השרקנית – מחפשות דבר מה לנקר ולאכול – ולבסוף בייאושן השאירו לנו מזכרת לשלשת על אדן החלון והתעופפו לעבר ארובות מפעלי ים המלח המבטיחות. אכן מקום קסום. המסלול הפעם קצר – קצרצר אפילו – ומתחבר לזנבו או לראשו של "ספיישל ערבה". הרעיון הוא לתת לכם עוד משהו קטן ומיוחד לעשות בדרך לדרום או בחזרה ממנו ולכוון אתכם לאחד ממסלולי הרכיבה הקלאסיים שלנו ובטח אחד הייחודיים בעולם.
נקודת התחלה
חניון לילה מישור עמיעז. לחניון הלילה נגיע על כביש 90 מצומת הערבה צפונה או מצומת זהר דרומה. בין אבני דרך 193 ל-194 תפגשו דרך עפר גדולה המסומנת היטב המפנה לעבר מישור עמיעז. הבאים מדרום (צומת הערבה) שימו לב לקו ההפרדה הרציף שאינו מאפשר פניה שמאלה. המשיכו צפונה ובצעו פרסה במקום בטוח. כ-2.0 ק"מ מהכביש תפגשו סימון שבילים כחול, יש להמשיך על גבי השביל המסומן אדום ופונה שמאלה. ב-4.2 ק"מ תגיעו ל"חניון לילה מישור עמיעז" (נ.צ. 1 – 053288/183656).
טיול אופניים: סדום, פרצים ומישור עמיעז
צילום: ניצן אביבי
איפוס
נתחל ברכיבה על השביל המסומן אדום, ממנו הגענו ברכב, המושך מזרחה. 2.2 ק"מ צומת שבילים אדום וכחול. (נ.צ. 2 – 052818/185736). נפנה שמאלה על גבי הסימון הכחול.
3.8 - מפגש שבילים כחול ושחור. אנו ממשיכים ישר עוקבים אחר הסימון הכחול עם השלט המפנה להר סדום המלווה אותנו מימין – מזרח. (נ.צ. 3 –054397/185907).
5.1 - הסימון הכחול מטפס ימינה להר סדום. אנו נמשיך ישר עם סימון שחור המכוון לתוך הערוץ המעמיק של נחל סדום. (נ.צ. 4 – 055582/186195).
9.3 - אחרי קטע רכיבה מאוד משעשע הגענו לנקודה הנמוכה ביותר של מסלול הטיול ולמפגש עם הערוץ של נחל פרצים. נפנה שמאלה על בסיס סימון שבילים אדום. (נ.צ.5 – 058453/185398).
12.2 - הערוץ מתחיל להעמיק והקירות מיתמרים לגובה. מפגש עם סימון ירוק המטפס מעלה למישור - אנו ממשיכים ישר. (נ.צ. 6 – 056946/134448).
16.5 - יצאנו בשצף קצף מהערוץ המדהים של נחל פרצים לספרינט מעורר על השביל המישורי לעבר חניון הלילה והאוטו המצפה. חשוב לציין שמערת הקמח סגורה לביקור בגלל התמוטטות - אז תשכחו מזה. (נ.צ. 7/1 – 053228/183656).
אטרקציות
פעם...היו המון אטרקציות במקום עצמו. מערות ארובות מדהימות, מערת הקמח, אשת לוט ומה לא. כל אלו התמוטטו והפכו מסוכנים לאדם, זאת בשל אופייה הפעיל מאוד של הגיאולוגיה בהר סדום וסביבתו הדינאמית. היום תמצאו רשת שבילי רכיבה יפה בסביבה - אירוע וולוו שנתי המנצל אותם - מגוון בתי מלון ואפשרויות לצוף ולנוח אחרי רכיבה מפרכת במעלה מעלה עזגד וירידה ממנו - למשל...
טיול אופניים: סדום, פרצים ומישור עמיעז
צילום: ניצן אביבי
בייק-מוביל הונדה ג'אז
הונדה מצהיכים כי ניתן להוביל שלושה זוגות אופניים מג'אז, מבלי לפרק את הגלגלים! נתחיל מהשורה התחתונה: לא הצלחנו להכניס אופניים עם גלגל קדמי מורכב לתוך הרכב במצב עמידה או בהטיה סבירה, וגם לא בשכיבה מוחלטת. אבל אם מוותרים על הגלגל הקדמי ומשכיבים את המושב האחורי, מגלים שהסופרמיני הזו ארוכה מספיק כדי להכיל זוג אופניים בלי הטיות ואלכסונים, מה שמאפשר הובלת שני זוגות וציוד. יש לציין כי עם זוג אופני הרים מגודל מאחור, לא ניתן להסיט את המושב עד הסוף, מה שעשוי ליצור בעיה עבור נהגים ונוסעים גבוהים. העמסת האופניים נוחה למדי בזכות הדלת החמישית הרחבה והגבוהה ונשאר שפע מקום לגלגלים הקדמיים ולתיקי הציוד. אופציה שימושית מאוד למי שרוצה רכב חסכוני למדי ליום יום שעדיין יוכל לקחת אותו/ה ועוד מישהו לטיול אופניים הרחק מהבית. אם רק המחיר לא היה כל כך גבוה... (החל מ- 116,000 שקלים לגרסת ה-1.2 ל' הידנית ועד 138,000 לגרסת ה-1.3 ל' המאובזרת).

התפרסם בשטח 51 (גיליון מרץ 2009)