צילום: רונן טופלברגבקצה כביש האספלט של תל חדיד בירכה את פנינו רמפת ברזל ענקית, רומזת על הבאות. לא רחוק ממנה עמדה סככה גדולה וצהובה עם כיתובי Can-Am ולידה חונים שפע טרקטורונים מכל הגדלים בשורה ייצוגית – הסיבה שאנו כאן.
אחרי מופע רעש וקפיצות קצר (אליקו אוחנה קפץ על הרמפה, תוך ביצוע תרגילי פרי-סטייל, שאר רוכבי המרוצים של הקבוצה הדגימו את יכולותיהם ויכולות הטרקטורונים, תוך עשיית הרבה רעש) פצחו נציגי היבואן בהסברים על החידושים לשנת 2009.

ובקיצור, אלו מסתכמות ביותר כוח למנוע הבכיר של דגמי העבודה והטיולים – במקום 62 כ"ס עד עתה יפיק המנוע, שיזכה את הטרקטורון בתוספת האות R לשמו, 72 כ"ס – וגרסאות חדשות ל-DS450. מדובר בשתי גרסאות מאובזרות ומותאמות לשימושים שונים מעט: גרסת ה-MX מיועדת למוטוקרוס – היא זוכה למתלים מורחבים, בולמים/קפיצים קשיחים יותר, בלמים שונים, חישוקים קטנים יותר לטובת הזריזות והיציבות (מרווח גחון הוא פחות קריטי במסלולי מוטוקרוס) ויחסי העברה קצרים יותר; גרסת ה-XC מיועדת לשימושי אנדורו עם מיגונים לתחתית הטרקטורון ולמנופים ויחסי העברה ארוכים יותר, המתאימים לשטחים פתוחים. הכוונה היא, כך אנשי היבואן, לתת לרוכב טרקטורון התפור בדיוק לצרכיו, מבלי שיידרש להתאמות שונות. גרסת ה-MX זהה במחירה לגרסת ה-X (שמעט מאובזרת יותר מגרסת הבסיס, נטולת האותיות) בעוד גרסת האנדורו עולה 2,000 שקל יותר.
בנוסף, תורם המותג השני של היבואן, קימקו, דגם חדש להיצע – MXU400, שלמרות השם, שונה מאוד מדגמי ה-MXU300/500. כאן יש מתלים נפרדים (עצמות עצה כפולות) גם מאחור, בניגוד לציר הקשיח בדגמי ה-MXU300/500. המנוע חדש, מקורר אוויר-שמן ונטול נתון הספק רשמי. מהתרשמות הרכיבה הקצרה – במסלול מפותל בין הסלעים והעצים של תל חדיד – הוא השאיר רושם של כלי רב-תכליתי חיובי למדי, עם כוח מספק, שילוב נחמד של יציבות וזריזות ואיכות ספיגה סבירה.

וכן, היו גם רכיבות וגזים, והאמת שהיה צריך הרבה מוסר עיתונאי כדי לזכור להקדיש תשומת לב לפועלים אפורים כמו הקימקו. כי ככה זה, כשלידך רועמים אגזוזים פתוחים על סוסי מירוץ גזעיים כמו ה-DS450, ולידם פועמים בשקט 72 סוסים עטופים פלסטיקה בגוון בורדו עמוק, קשה לשכנע את עצמך שבעצם טרקטורון טיולים/עבודה בנפח 400 סמ"ק עונה על רוב הצרכים במחיר נמוך משמעותית.
כמובן שהתנסות הרכיבה הקצרה לא היתה ממצה, או אפילו מספקת, אבל היא הספיקה כדי להבהיר את העיקר – מנוע ה-800 החדש חזק מאוד. מאוד מאוד. מצד שני גם המנוע הקודם היה נורא חזק וכדי להרגיש בהבדל צריך כנראה תנאים אחרים לגמרי – נגיד טיול בים הדיונות במדבר המערבי, בהרכבה ועם ציוד קמפינג מלא. אנחנו עדיין מחכים לתשובה מאבניר לגבי זה...
ה-450, לעומת זאת, תפור בדיוק לשבילים הללו. צרעה עצבנית ומהירת חימה. מדויקת אך דורשת יד חזקה ומנוסה על המושכות כדי להפיק ממנה את המירב. ולמרות שאחרי סיבוב על ה-450 הרגיל קשה לראות מה עוד אפשר לשפר, באים הסיבובים על גרסאות ה-MX וה-XC ומראים שאפשר. ההבדל משמעותי במיוחד בגרסת ה-MX, בה המתלים המורחבים והגלגלים הקטנים יותר מצליחים לייצר תחושה עצבנית עוד יותר – כאילו אותה צרעה בלעה כמה כדורי ספידים וקינחה ברד-בול או שניים...

אבניר שלטה בשנת 2008 על 47% מהשוק, על פי נתוני המכירות. למרות המצב, הם לא "נכנסים לבונקר" עד יעבור זעם, אלא מציעים לקהל שלהם יותר תמורה ויותר היצע כדי למשוך אותו להמשיך ולקנות אצלם, ולא אצל המתחרים. בנוסף למוצרים עצמם, תמשיך החברה ב-2009 בפעילות "הערך המוסף" – תמיכה בקבוצת מרוצים המתחרה בכל הענפים הרלבנטיים (ליגות ניווט, ראלי ספרינט, אנדורו ואפילו גיחה לליגת העבירות) ופעילויות טיולים והדרכה לחברי המועדון. רני פלג, מנהל המותג, מבטיח לא פחות מ-18 כאלו בשנה הקרובה.