שמחה וששון. יונדאי ג'נסיס, הזוכה הקוריאנית הראשונה בתואר מכונית השנה הצפון-אמריקניתתערוכת דטרויט מהווה באופן מסורתי במה לבחירת מכונית (ו-Truck) השנה בצפון-אמריקה – וגם, באופן תמוה ובמסגרת אירוע נפרד לגמרי, להענקת פרסים בינלאומיים באותן קטגוריות. לכאורה, תואר הנושא את השם הגרנדיוזי "מכונית השנה הבינלאומית" הוא חשוב יותר מאשר בחירה מקומית, במיוחד כאשר הוא מוענק בטקס רב-רושם בפני 600 מוזמנים מאילי התעשייה, במסגרת האירועים המקדימים לתערוכת הרכב החשובה ביותר בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם. אלא שמתברר כי מדובר באירוע מטעם מגזין רכב מקומי וזניח יחסית, Road & Travel, אשר מכוון לקהל נשי בעיקרו; הפאנל שבוחר את המכוניות כולל עיתונאי-רכב אמריקניים בלבד, ורק 16 במספר – כך שלא ברור מה הופך את הפרס לבינלאומי. לעומת זאת, פרסי מכונית השנה הצפון אמריקנית מוענקים על-ידי ארגון עצמאי שאינו קשור למגזין כלשהו, והפאנל כולל 50 עיתונאי רכב – יותר מפי שלושה...
על כל פנים, הפרסים ה"בינלאומיים" הוענקו שלשום – ולפחות עם הבחירה במכונית השנה הבינלאומית אין לנו ויכוח: התואר הוענק לניסאן GT-R (קצת אירוני, בהתחשב בכך שניסאן בחרה לא ליטול חלק כלל בתערוכת דטרויט השנה). לעומת זאת, לא ברור מדוע מבוצעת גם בחירה ב-Truck הבינלאומי, מאחר ומדובר בהגדרה מאד אמריקנית – והרכב שניצח, דודג' ראם 1500, אינו נמכר כלל באירופה ובעוד חלקים נרחבים של העולם המערבי.
יום למחרת הוכרזו הזוכים בפרסי מכונית ומשאית השנה הצפון-אמריקניים – וזה כבר אירוע הרבה יותר הגיוני. היה מסקרן לראות כיצד יתייחס פאנל העיתונאים-השופטים להתרחשויות בשנה האחרונה ולתמורות מרחיקות-הלכת שעוברות על שוק הרכב ותעשיית הרכב האמריקנית. ובכן לפחות במה שקשור לבחירת מכונית השנה קיבלה התעשייה המקומית סוג של סטירת לחי, כאשר מכונית מתוצרת זרה זכתה במקום הראשון: היונדאי ג'נסיס החדשה. בשנה שעברה, להזכירכם, זכתה השברולט מאליבו בפרס, ולפני כן – הסאטורן אורה, גם היא מבית GM. בעשור האחרון זכו בתואר מכוניות יפניות שלוש פעמים, קרייזלר ו-GM פעמיים כל אחת, פורד רק פעם אחת ומיני היא הנציגה האירופית היחידה בין המנצחים בקטגוריה זו. זכייתה של הג'נסיס היא הפעם הראשונה בה יצרן קוריאני מקבל את התואר. עם זאת, מעט מאכזב לראות שהשופטים העניקו את הפרס למכונית גדולה ובזבזנית יחסית, המצויידת במנועי V6 ו-V8, וללא כל גרסה ידידותית לסביבה. דווקא המכונית שזכתה במקום השלישי, פולקסווגן ג'טה TDI, היתה ראויה יותר: זו אחת המכוניות החסכוניות ביותר הנמכרות בארה"ב כיום, והיא בין החלוצות של הנעת-דיזל למכוניות נוסעים שם.
ואילו תואר "משאית השנה" (ושוב נזכיר כי מדובר ב-Truck לפי ההגדרה האמריקנית, שמתייחסת לרכבי-פנאי מכל הגדלים, טנדרים ומיניוואנים – אך לא למשאיות לשמן במובן שאנחנו מכירים) הלך, שלא במפתיע, לטנדר אמריקני – הפורד F-150 החדש שהוצג שנה קודם לכן בתערוכת דטרויט 2008. גם כאן הבחירה אולי צפויה, אך בכל זאת מאכזבת: גם כאן המכונית שדורגה שלישית (אך הרחק מאחור), המרצדס ML320 Bluetec, היתה בחירה ראויה הרבה יותר לטעמנו. אמריקנים, נו.