לפחות מבחינה אחת מסתמנת מהדורת 2009 של הדאקאר ככשלון: תכנון המסלול. שוב נאלצו מארגני הראלי לקצר את הסטייג' ובכך ניטל, שוב, מעט מעוקצו של הראלי – במיוחד כאשר מדובר בסטייג'-דיונות אולטרא-ארוך, שהיה אמור להשתרע על 670 ק"מ. סטייג'ים מסוג זה הם לב-ליבו של הדאקאר. הסיבה שניתנה הפעם, כי החלק שבוטל לא היה מענין או מתאגר די הצורך, מוזרה בלשון המעטה. בפועל, גם תנאי מזג האוויר שיחקו תפקיד: ערפילי-בוקר לא אפשרו ממילא למסוקים להמריא ולכן נדחה הזינוק בקרוב ל-3 שעות. בכל זאת, זה כבר הסטיג' השלישי או הרביעי שמתקצר – ואם לא די בכך, אתמול בערב הוחלט לבטל כליל את הסטייג' של היום, שוב בשל תנאי מזג אוויר קשים. לביטול זה יש משמעות מיוחדת הסטייג' של היום אמור היה להיות מסוג "מרתון", ללא צוותי סיוע על המסלול או בחניון הלילה; העובדה שהמתחרים יוכלו לעשות את דרכם בנחת ובדרכים קלות אל המחנה היומי מקלה מאד וכמובן מרוקנת מתוכן את רעיון סטייג' המרתון. הביטול גם מבטל במידה רבה את השפעת הסטייג' ה-10 של אתמול, שהיה למרות הקיצור קשה וארוך מאד, ומתחרים רבים לא הגיעו לסיום עד השעות הקטנות של הלילה (ולמעשה עד עכשיו מופיעים 29 צוותי מכוניות בלבד ברשימת המסיימים). אפשר להניח כי אילו הסטייג' של היום היה מתקיים כסדרו היה מספר הפורשים גבוה, אבל ביטולו יאפשר לצוותים המאחרים להגיע בנחת (יחסית) לחניון הלילה הבא ולנזק מחר לסטייג' הבא.
כך או כך, היום התחרותי ה-10 לא השפיע על אחיזת-הברזל שיש לפולקסווגן על דאקאר 2009. נצחון-סטייג' נוסף לסיינז, שלושה צוותים בחמישיה הראשונה, והפער בדירוג הכללי למתחרה הראשון שאינו איש פולקסווגן גדל לראשונה בראלי ליותר משעה. דיטר דפינג היה איש פולקסווגן היחיד שנתקל בצרות של ממש, כאשר התנגש מאחור במתחרה אחר בתחתית דיונה תלולה. השניים איבדו זמן רב בחפירות לחילוץ רכביהם התקועים. מארק מילר סיים שלישי בפער קטן אחרי סיינז ודה-ויליירס חמישי, אחרי שאיבד גם הוא כרבע שעה בתקיעה קטנה לקראת סוף הסטייג'. המצטיין היומי היה (שוב) רובי גורדון, שאיים על סיינז לאורך כל הדרך. הוא סיים שני בפער של 21 שניות בלבד, וקיצץ את הפער בדירוג הכללי בינו לבין חואן רומה שבמקום הרביעי ל-21 דקות בלבד. רומה מצידו, אחרי שתקלת ההתחממות שהופיעה במנועו יום קודם לכן תוקנה בידי עדת מכונאי מיצובישי הבטלים ממעש, איבד עוד 15 דקות למובילים. בינו לסיינז בראש הטבלה מפריד פער של כמעט שעה ורבע, והוא צריך לצמצם יותר ממחצית השעה כדי להגיע לדה-ויליירס שבמקום השלישי. דומה כי הוא צריך לדאוג כרגע יותר לאיום המגיע מאחור בדמותו של גורדון.
ואצל קבוצת X-רייד הענינים הולכים מדחי אל דחי. אורלנדו טרהנובה הארגנטינאי המצויין הוביל לא מעט מהסטייג' אתמול אך התהפך, וגם הדאקאר שלו נגמר. X-רייד נותרה עם גרלן שישרי, שהוא אמנם מהיר מאד (סיים רביעי אתמול) אך לא נמצא במקום משמעותי בדירוג. צוותי דרג ב' של X-רייד מביאים כבוד, בהחלט, אך אינם מהווים איום; הם מדורגים במקומות 7 (קויפרס) ו-12 (נוביצקי), כאשר שישרי כבר טיפס למקום ה-13.
בקטגוריית המשאיות נמשך מאבק האיתנים בין שני צוותי קאמאז בראשות צ'אגין וקאבירוב, לגינאף של דה-רוי. הסטייג' הסתיים כאשר ידו של צ'אגין על העליונה, פחות משתי דקות לפני דה-רוי וכ-4 דקות לפני קאבירוב. זה לא הספיק לצ'אגין כדי לעבור למקום הראשון בדירוג הכללי, בו מחזיק עדין קאבירוב בפער של... 14 שניות! דה-רוי נמצא כחצי שעה מאחור. נתון מעניין הוא ששלושת הראשונים כיסו את הסטייג' בזמן טוב משל סיינז, מנצח המכוניות – אבל הסיבה היא שהמשאיות, המתחילות אחרי כולם, כיסו מרחק קצר יותר בכ-50 ק"מ.
בין האופנועים ניצח, לראשונה ברלאי השנה, הספריד חורדי וילאדומס (KTM). המוביל מארק קומה (KTM) סיים הפעם רק במקום השביעי בפער של כ-12 דקות, אך הוא בכל זאת הגדיל את יתרונו בראש על פני פרטינייה (ימאהה) אשר סיים עוד 20 דקות מאחור, במקום ה-15 בלבד. סיראיל דספרה (KTM) סיים שישי וצמצם את הפער בינו לפרטינייה ל-7 דקות בלבד בקרב על המקום השני הכללי.
היום, כאמור, בוטל הסטייג' והמתחרים יעשו את דרכם מנהלתית לחניון הלילה.