המושג "מכונית לנשים" לא אהוב עלי, עקרונית. עצם הגישה שמבחינה בין נשים לגברים מבחינת העדפות ו/או התאמה מוטורית פסולה בעיני. לנשים רבות, לעומת זאת, אין שום בעיה עם זה, כפי שעולה משיטוט אקראי (טוב, לא לגמרי אקראי) ברשת. כך למשל קיים ארגון 'נשים על גלגלים', קבוצה בינלאומית הכוללת נשים הרוכבות על אופנועים, בין אם אוחזות בכידון ובין אם כמורכבות. המטרה? "לאחד את כל אוהבות האופנועים לפעילות פנאי, העשרה, תמיכה הדדית, הכרה, ולקדם תדמית חיובית לרכיבה על אופנוע". אישית לא מצאתי אפילו סעיף אחד ברשימה שמצדיק קיום קבוצה נפרדת לנשים, אבל מי אני שאתווכח.
יש אתר המיועד ספציפית לרוכבות מהמין היפה, שמטרתו לספק מידע ושירותים דרך הרשת בדומה לאתרי מידע וחדשות אחרים בתחום הדו-גלגלי, ולסייע למשיכת רוכבות חדשות לתחום. מדוע דווקא לנשים? מדוע נשים צריכות שירותי מידע או קידום מכירות נפרדים? לא ברור. אולי האתר הזה כתוב באותיות גדולות במיוחד, ועם ניקוד... סתם, סתם, לא להרביץ בבקשה. צוחקים אתכן, נו. במדור "מי אנחנו" של האתר מוסבר כי בארה"ב יש 4.3 מיליון נשים המחזיקות ברשיון נהיגה לאופנוע, וכי 1 מתוך כל 10 רוכשי אופנועים חדשים הן נשים. בשלב הזה לא תופתעו, אני מניח, לגלות שיש גם מגזין מודפס לאופנועניות: Lady Biker היוצא לאור בבריטניה. בעצם, "יוצא לאור" איננה הגדרה מדויקת כרגע: עד עתה יצאו שלושה גליונות, והרביעי נמצא בהקפאה זמנית עד חודש מרץ 2009. כנראה שציבור הקוראות אינו גדול במיוחד, והמשך יציאתו של המגזין לוט בערפל. כנראה שמגזינים לרוכבות אופנועים אינו תחום עסקי מוצלח: אתר של מגזין נשים אמריקאי שהיה קיים בעבר בשם Biker Ally אינו עולה עוד, כך שכנראה נסגר.
ומה לגבי תחום המכוניות? ובכן, תשמחו לדעת שבבריטניה יש בין היתר מועדון לנהגות-מירוצים: British Women Racing Driver's Club. המועדון הוקם עוד ב-1962 (!), כשמטרתו לעודד ולקדם השתתפות נשים במירוצים ולדאוג לאינטרסים של נשים בקהילת המירוצים. חברות מלאה במועדון אפשרית רק למחזיקות רשיון מירוצים בריטי מלא (רמה A), ועולה 25 ליש"ט בשנה. זה למשל גוף שמטרותיו מובנות בהחלט, ומקובלות עלי. בארה"ב יש אתר המיועד לנשים הנוהגות על משאיות, המספק בין היתר שירותי מציאת עבודה, ולא רק בתחום הנהיגה אלא גם בתחומים קשורים כגון מכונאות.
ואילו באוסטרליה יש אתר נשים-נהגות יעודי. תמצאו שם שם טיפים, המלצות, חדשות, וגם – ממש זה עתה – טקס בחירת "מכונית השנה". כמקובל, נקבעו קטגוריות שונות וגולשי/ות האתר הוזמנו להצביע במשך מספר חודשים. 25,000 הצבעות (!) התקבלו, מספר נאה לכל הדעות. אז הנה הזדמנות לגלות מה מעדיפות נשות אוסטרליה (המלצה: עזבו מראש את הסטריאוטיפים והדעות הקדומות. בניגוד למה שאתם בטח חושבים לא תמצאו ברשימה פיג'ו 206CC, למשל. בעצם, כדאי אולי להשאר עם כמה סטריאוטיפים ליתר בטחון) סתם לידע כללי: לטענת האתר, נשים באוסטרליה מבצעות למעלה מ-50% מכלל הרכישות של מכוניות חדשות, והן אחראיות להחלטה הסופית אודות הרכישה ב-85% מהמקרים! אותי, אני חייב להודות, הנתון הזה קצת מטריד...
ובכן: מה נשים אוהבות? הנה:
המכונית הראשונה הטובה ביותר: טויוטה קורולה. המממ. וואלה? למעשה מדובר בגרסת ההאצ'בק של הקורולה, אשר מכונה באירופה ואצלנו אוריס (באוסטרליה לא הוגדר כינוי נפרד). למקום השני הגיעה ניסאן מיקרה ואחריה פורד פוקוס, סוזוקי סוויפט ופיג'ו 207.
המכונית-לנשים הסקסית ביותר: יגואר XK קבריולה. בחירה לא ממש מפתיעה. "שיק טהור על גלגלים", תיארו עורכי האתר את היגואר הפתוחה. למקום השני הגיעה ב.מ.וו Z4, ואחריה במשותף מזראטי גרנטוריסמו והולדן (אופל) אסטרה טווין טופ (נשגב מבינתי איך אפשר לשים את שתי המכוניות הללו יחד באותו דירוג, אבל אני לא אישה). במקומות הבאים: מרצדס SLK ומיני קופר S קבריולה. שימו לב שכל המכוניות פרט למזראטי הן פתוחות-גג.
לאשה "על-תקציב": טויוטה יאריס. עוד בחירה שאין לנו ויכוח עימה. במקומות הבאים: סוזוקי סוויפט, פורד פיאסטה, פולקסווגן פולו, קיה ריו ופיג'ו 207.
הנחשקת ביותר (Most Wanted): פולקסווגן חיפושית קבריולה. נו באמת. "האין זה הדבר החמוד ביותר", שואלים-קובעים עורכי האתר. חמודה? נגיד. נחשקת? לא ממש. במקומות הבאים סיימו מכוניות שכל אחד ואחת מכם היו מעדיפים על פני החיפושית בלי למצמץ: ב.מ.וו Z4, מרצדס SLK וסובארו אימפרזה WRX (הפתעה קלה כאן). פרארי F430 ספיידר רק במקום החמישי. נו טוב, נשים. סתם, סתם, כבר אי אפשר לצחוק אתכן?
לאמא המגניבה (Yummy Mummy, בניסוח האוסטרלי החביב): הולדן קפטיבה. אנחנו מכירים אותה כשברולט. אפשר להבין מדוע מכונית מסוג זה תהיה אהודה בקרב אמהות הצריכות לשנע את ילדיהן. אבל דווקא הקפטיבה?
המכונית הירוקה לנשים: פיאט 500. הפיאט נבחרה בגלל ערכי צריכת דלק ופליטת CO2. למיטב ידיעתי אלו אינם מושפעים ממין הנהג/ת.
המכונית הבטוחה ביותר לנשים: רנו מגאן. אוקיי, אין ספק כי המגאן מציעה רמת בטיחות גבוהה, הן בצד הפסיבי והן מבחינת בטיחות אקטיבית. שוב, האם קיימים שיקולי בטיחות שונים לנשים, דווקא? משהו עם מבנה כריות האוויר, אולי? לא שידוע לי. המכונית שנבחרה, אגב, היא דווקא ההאצ'בק.
הבחירה האחרונה נקבעה לא על סמך הצבעת גולשים, אלא על-ידי צוות המערכת של האתר – כולן נשים, יש לציין: מכונית השנה הכללית של 'אוטושיק'. הזוכה המאושרת היא ה...
קיה קארנס (באוסטרליה היא נקראת רונדו, אגב).
באמת שאין לי שום דבר נגד קיה. אבל בחייאת ראבקום: קארנס? מיניוואן קומפקטי אפור? זו הבחירה שלכן כמכונית מס' 1 לנשים של 2008? איפה קצת דמיון, קצת שאר רוח, קצת חדוות חיים? "הקארנס נותנת תמורה מעולה למחיר", אומרת מייסדת האתר ג'ולייט פוטר, "בהתחשב בכך שיש לה 7 מושבים. יחסית למחירה היא נוסעת כמו חלום".
כמו חלום? קארנס? OMG. WTF. LOL.
נשים, נו. לך תבין.
הכתבה התפרסמה לראשונה בגליון אוטו 272