הדאקאר היה ונשאר הראלי הגדול מכולם. המוני הצופים שגדשו את רחובות בואנוס-איירס אתמול (שבת) ומילאו את האוויר בהתרגשות אדירה כאשר הראלי זינק לדרכו בפעם ה-30, היו הוכחה ברורה לכך – כמו גם 217 האופנוענים, 177 צוותי המכוניות (1 מהם ישראלי), 25 טרקטורונים ו-81 המשאיות שנרשמו השנה לראלי – כי המעבר מאפריקה לדרום-אמריקה לא גרע מאום מקסמו של הדאקאר (כזכור, דאקאר 2008 בוטל בשל איומי טרור, והוחלט להעביר את הראלי לאזור פחות מסוכן).
הסרט שצולם בעת הכנת המסלול הראה לנו כי האתגר שמצפה למתחרים השנה יהיה מרהיב, מגוון וקשה לא פחות מבשנים עברו. דיונות ענקיות – סממן-היכר הכרחי לראלי המכנה את עצמו "דאקאר", כנראה – לא יחסרו, כמו גם קטעים טכניים שוברי מיתלים ומישורים פתוחים ומהירים. מבחינת אורך כולל אין זה הדאקאר הארוך מכולם: 9,578 ק"מ ב-14 ימי תחרות (באמצעם יום מנוחה אחד בוולפאראיסו שבצ'ילה) – ממוצע של 684 ק"ב ביום (!) – מתוכם 5,656 ק"מ בסטייג'ים תחרותיים. כבר ביום הפתיחה אתמול הוכנה למתחרים טבילת-אש קשה עם 733 ק"מ, והיום מצפים להם לא פחות מ-837 ק"מ – היום הארוך ביותר מבחינת קילומטרז' כולל של הראלי כולו. הסטייג' התחרותי האורך ביותר יהיה 670 ק"מ, ב-13 בינואר.

דקאר על טהרת הדיזל
הדאקאר ה-30 הוא היסטורי מבחינת מיקומו הגיאוגרפי, ואם לא תתרחש הפתעה מסעירה יקבע כאן סימן-דרך נוסף: לראשונה בהיסטוריה של הדאקר ינצח בו רכב מונע דיזל. זאת לאחר שגם קבוצת מיצובישי, מנצחת הראלי ב-7 הפעמים האחרונות מאז 2001, עברה השנה למנוע דיזל. התוצאה היא ששלושת הקבוצות החזקות להן יש סיכוי ריאלי לנצח – מיצובישי, פולקסווגן ו-X-רייד – הן על טהרת הדיזל. קבוצת מיצובישי-ראליארט מתייצבת לדאקאר השנה לא רק עם מנוע חדש אלא גם עם שם חדש לנשק-המדבר שלהם: רייסינג לאנסר. מבחינה מכנית אין הרבה הבדלים עקרוניים לעומת הפאג'רו-אבולושן, ומיותר לציין כי המרחק בין הכלי הקרבי הזה לבין משפחת הלאנסר - כולה כמובן על טהרת רכבי-כביש – הוא עצום ורב, אבל לא נורא. ההרכב האנשוי, לעומת זאת, לא השתנה והוא כולל את ארבעת הנהגים הקבועים בראשות סטפן פטרהנסל (מנצח הדאקאר 3 פעמים במכוניות כולל מהדורת 2007, ו-6 פעמים על אופנוע), לוק אלפאנד (מנצח 2006, הירושי מסואוקה הוותיק (מנצח 2002 ו-2003) וחואן "נאני" רומה (ניצח באופנועים ב-2004). מול ההרכב החזק הזה מציבה פולקסווגן את ה"טוארג" ראלי המוכח עם הרכב חזק משלה, בראשות אגדת הראלי קרלוס סיינז. יחד איתו: ז'ינייל דה-וילייירס הדרום-אפריקני המצויין, דיטר דפינג הגרמני ומארק מילר האמריקני. ואילו בקבוצת X-רייד רבת המשתתפים, הנהגים הבולטים נאסר אל-עטייה הנפלא מקאטאר, אלוף כפול טרי של ה-FIA עם שני תארי ראלי עולמיים לשנת 2008, יחד עם הנווטת רבת ההישגים טינה תורנר, וגרלן שישריט הצרפתי שהוכיח בעבר כי הוא מהיר מספיק כדי לנצח סטייג'ים. יחד עימם בקבוצה גם נהג ארגנטינאי מהיר שיזכה כמובן לעידוד מסיבי מצד הצופים לאורך הראלי כולו, אורלנדו טראנובה, וכן נהגים מהולנד ורוסיה. הב.מ.וו X3CC של הקבוצה מוערך השנה כמהיר ביותר, במיוחד בקטעים הפתוחים.
בין האחרים הנוטלים חלק בראלי בולט רובי גורדון, שחזור לעוד מתקפה על הדאקאר עם הפרו-טראק הנעה-אחורית האימתני (המכונה האמר, שיהיה), כאשר השנה מצטרף לקבוצתו ברכב דומה הצרפתי אריק ויגורו, בעל נסיון רב במירוצי דאקאר קודמים עם פרו-טראק משלו; קז'ישטוף הולובצ'יץ' הפולני המהיר בניסאן נאווארה; חבורה שלמה של נהגים במכונית החדשה "מקריי אנדורו", פרי המיזם של אליסטר מקריי, אחיו של קולין המנוח; וכמו בכל דאקאר ראוי לשמו, ערב רב של באגים SMG הנעה-אחורית מבית היוצר של פיליפ גאש. השם הבולט ביניהם הוא זה של איוואן מולר, אלוף ה-WTCC החדש לשנת 2008, אשר יתחרה לבדו, ללא נווט.
הנציגים הציוניים
וכמובן, לא נשכח את הנקודה הישראלית. בשנה שעברה תכננו שני האחים יזהר ונדב ערמוני להתחרות בדאקאר. זה, כמובן, לא יצא לפועל – אך החלום נותר. נדב, שהתחתן השנה, ויתר הפעם אך אחיו יזהר, תושב ארה"ב שבבעלותו רכב הראלי – Desert Warrior מסדנת Rally Raid UK – גייס את מיודענו אביב קדשאי רב הנסיון, בוגר הדאקאר על שניים וארבעה גלגלים. השניים יחלקו ביניהם את משימות הנהיגה והניווט, ויתחרו במסגרת קבוצת האם של ראלי-רייד הבריטית, עם תמיכה מסודרת, משאית T4 לסיוע צמוד על המסלול ועוד רכבי סיוע ומכונאים.
תוצאות היום הראשון
יום הפתיחה אתמול, עם יזהר ערמוני מאחורי ההגה, היה מהוסס והשניים הסתפקו במקום ה-151 מתוך ה-157 שסיימו. כפי שאנו מכירים את אביב קדשאי, היום הוא יעקוף רבים מהמתחרים שיזנקו לפניו. אנו מחזיקים אצבעות, כמובן. בסטייג' היומי ניצח נאסר אל-עטייה, מאותת בכך על כוונותיו ויכולתו, זאת כאשר חברו לקבוצה גרלן שישריט הוביל מהלך מרבית הסטייג' עד שפגע בבור וגרם נזק למכונית. את שלושת המקומות הבאים תפסו נהגי פולקסווגן רשמיים בסדר סיינז, דה-ויליירס, מילר, ואז המיצובישי הראשון עם לוק אלפאנד מאחורי ההגה ומיד אחריו פטרהנסל. טראנובה המקומי סיים במקום השביעי המצויין עבור X-רייד. הראשון מבין אלו שאינם משתייכם לשלושת הקבוצות הגדולות היה הולובצ'יץ' שסיים עשירי עם הניסאן. רובי גורדון הסתפק במקום 17, ואיזאבל פטיסייה הצרפתיה – גם היא בבאגי, אך עם נווט – היא האישה המובילה, במקום ה-30, אחד לפני איוואן מולר. וזה המקום להסיר את הכובע בפני מתחרה מס' 392, איסידרה אסטבה פויול הספרדי. בעבהר הלא רחוק היה אסטבה פויול מהמתחרים הבולטים בקטגוריית האופנועים, וסיים פעמיים רביעי את הדאקאר. אבל הוא נפצע קשה בתחרות אחרת ב-2007 והפך משותק מהמתניים ומטה. אבל השנה הוא משתתף למרות הכל, כנהג, בסאנגיונג קיירון – ואתמול סיים במקום ה-82 מאד מכובד, כשעה בלבד אחרי המובילים.
אנו נמשיך לעקוב ולדווח מדי יום, כמובן.