האיחוד האירופאי הודיע לפני כשבוע על החלטתו להציע לאישור הפרלמנט החמרה בתקנות הזיהום האוויר. זו תחייבנה את יצרניות הרכב לקצץ את פליטת המזהמים ב-18%.מחזה הולך ונעלם בקרוב?!הדרישה החדשה תתפרס על פני 6 שנים (2015) עד להגעה לממוצע פליטת דו תחמוצת הפחמן של 130 גרם לקילומטר נסיעה. כוונת המועצה המייעצת לאיחוד הייתה לחייב את המדינות והחברות בארגון להערך לשינויים אלו עד 2012 אולם גרמניה עם יצרני היוקרה שלה הצליחה לדחות את רוע הגזרה בעוד שלוש שנים.
התוכנית כוללת קנסות בדמות 'זהם-שלם' ליצרניות אשר לא תגענה ליעד המאושר. ממש כפי שקיים מזה שנים בתחומי תעשייה אחרים. על פי התוכנית נראה כי הקנס לא יהיה כדאי ליצרניות, וזו בלשון המעטה. חריגה של 4 גרם מעבר לממוצע המאושר צפוי להוביל לקנס של 95 יורו. עבור כל גרם מעבר לממוצע המאושר ועבור כל מכונית נמכרת. עם זאת, חריגה נמוכה יותר – בטווח של עד 3 גרם יותר – מוצע קנס קל יותר: 5-25 יורו.

לא ברור מה סיכויי ההצלחה של תוכנית זו בהצבעה בפרלמנט, שכן ובעיתות משבר כלכלי כפי שתעשיית הרכב מצויה בו עתה, תוכנית כזו המצריכה השקעה רבה בתכנון כבר עתה ובתשתיות יצור בהמשך, לא תצליח לקבל את ברכת המדינות חברות בארגון. היה וההחלטה תתקבל, יצרניות הרכב בעולם תצטרכנה ליישר קו בהתאם, אם ברצונן למכור באירופה, כך שאנו כצרכנים נהנה ממכוניות מזהמות פחות.